Mostostal Warszawa wybudował most z kompozytów FRP

2016-02-10 13:03
Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa Most zbudowany z kompozytów FRP w miejscowości Błażowa w powiecie rzeszowskim

W powiecie rzeszowskim w miejscowości Błażowa uruchomiono most zbudowany z kompozytów włóknistych o osnowie polimerowej (FRP). Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Mostostal Warszawa SA w konsorcjum z Promost Consulting z Rzeszowa, Politechniki Rzeszowskiej oraz Warszawskiej. Budowę przeprowadzono w ramach projektu Com-bridge.

Firma Mostostal Warszawa była odpowiedzialna za opracowanie technologii i produkcję kompozytowych elementów konstrukcyjnych. Za stworzenie dokumentacji projektowej i zdobycie wymaganych pozwoleń odpowiadała firma Promost Consulting. Politechnika Warszawska przeprowadziła badania materiałowe elementów mostowych, natomiast badania prototypowe wykonała Politechnika Rzeszowska. Budowa mostu była współfinansowana ze środków programu Demonstrator+, który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Obiekt został oddany do użytku pod koniec ubiegłego roku, uroczyste otwarcie odbyło się na początku lutego 2016.

Do wykonania belek mostu użyto kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej (kompozyt FRP, fibre-reinforced polimer). Są to materiały stosowane głównie w przemyśle kosmicznym, lotniczym, samochodowym i sportowym. Produkcja kompozytu polega na otaczaniu żywicą zbrojenia z włókien szklanych i węglowych, dzięki czemu powstaje materiał bardzo trwały, odporny na korozję, o dużej wytrzymałości i niewielkiej gęstości. Z takiego surowca można tworzyć prefabrykaty o dużych gabarytach. Montaż elementów kompozytowych wykonuje się szybko oraz przy użyciu sprzętu o mniejszej nośności.

Dzięki zastosowaniu kompozytów włóknistych most w Błażowej ma rozpiętość aż 21 m, jest wytrzymały i odporny na korozję. Do jego budowy użyto 4 belek długości 22 m. Masa jednego przęsła wynosi 4100 kg. Zostały one wykonane przez Dział Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa w warsztacie kompozytowym. Ich produkcja odbywała się przy zastosowaniu technologii infuzji, tj. przesycania żywicą suchych włókien przy wsparciu próżni. Płyta pomostu szer. 10,4 m wykona jest z betonu lekkiego zbrojonego prętami FRP. Jezdnia ma dwa pasy ruchu o łącznej szerokości 6 m. Jest to droga klasy L.

W Polsce to pierwszy obiekt wybudowany w takiej technologii. Na świecie istnieje zaledwie kilka mostów o podobnej konstrukcji np. dwa w Australii, dwa w Hiszpanii i jeden w USA.

Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa

- Powstanie pierwszego polskiego mostu z kompozytów FRP jest efektem olbrzymiej pracy zaangażowanych w projekt firm i jednostek naukowo-badawczych – od etapu badań materiałowych, poprzez ustalenie nowych założeń projektowych, opracowanie technologii produkcji, aż po badania prototypowych elementów mostowych. Gdy dziś patrzę na gotowy obiekt, odczuwam wielką satysfakcję. Postawiliśmy kolejny kamień milowy w polskim mostownictwie – powiedział Juliusz Żach, kierownik Działu Badań i Rozwoju Mostostal Warszawa.



Most z kompozytów FRP
Autor: Mostostal Warszawa Most z kompozytów włóknistych w miejscowości Błażowa
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej