Mosty warszawskie. Poznaj lepiej wszystkie mosty warszawskie
Mosty warszawskie to niezwykłe budowle. Niektóre są zabytkowe, inne bardzo nowoczesne. Aktualnie Warszawa ma dziewięć mostów przez Wisłę. Osiem z nich, to przeprawy drogowe. Kierowcy mogą pokonać rzekę mostami: Poniatowskiego, Gdańskim, Śląsko-Dąbrowskim, Łazienkowskim, im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Świętokrzyskim i Siekierkowskim. W stolicy jest jeszcze kolejowy most średnicowy. W naszym zestawieniu mosty prezentowane są w kolejności, zaczynając od przeprawy najbardziej wysuniętej na południe Warszawy.
Trzeba dodać, że do mostów warszawskich niebawem dołączy jeszcze jedna przeprawa. Już w 2020 roku gotowy ma być most Południowy, który powstaje w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy. A zgodnie z zapowiedziami Premiera Mateusza Morawieckiego do 2025 roku, miałyby powstać jeszcze cztery przeprawy w okolicach Warszawy. Na razie to jednak tylko obietnice.
Polecany artykuł:
Most Siekierkowski
To przeprawa przez Wisłę najbardziej wysunięta na południe Warszawy. Jest to most drogowy, który łączy Mokotów i Wawer. Przeprawa powstała w latach 2000-2002, jako część Trasy Siekierkowskiej. Konstrukcja mostu opiera się na dwóch około 90-metrowych pylonach w kształcie litery H. Podwieszona jest 54 linami nośnymi. Most ma długość 500 m i jest jedną z najbardziej ruchliwych przepraw mostowych w Warszawie.
Most Łazienkowski (dawniej im. gen. Zygmunta Berlinga)
Most Łazienkowski został wybudowany w latach 1971-1974, oddano go do użytku 22 lipca 1974. Powstał w ciągu Trasy Łazienkowskiej, połączył al. Armii Ludowej oraz al. Stanów Zjednoczonych. Nazwa mostu została zaczerpnięta od znajdujących się w pobliżu Łazienek Królewskich. Most ma długość długość około 420 metrów, doprowadzone są do niego kilkukrotnie dłuższe wiadukty i estakady w węzłach. 14 lutego 2015 roku doszło do pożaru mostu Łazienkowskiego. Ogień gaszony był przez 12 godzin. Po katastrofie ekspertyza stanu mostu wykazała, że uszkodzenia przeprawy są bardzo poważne. Postanowiono wymienić jego konstrukcjię. Przy okazji odbudowy powstały kładki pieszo-rowerowe podwieszone pod mostem. Przeprawa została ponownie oddana do użytku 9 sierpnia 2017 roku. Trzeba dodać, że wyłączenie mostu z ruchu na 2,5 roku powodowało znaczne utrudnienia komunikacyjne w stolicy. Przeprawę każdego dnia pokonuje ponad 100 tys. pojazdów.
Most Józefa Poniatowskiego
To most na Wiśle w ciągu Al. Jerozolimskich, łączy Śródmieście i Pragę Południe. Posadowiony jest na ośmiu przęsłach stalowych, wspartych na kamiennych filarach. Most zbudowany został w latach 1904–1914. Wieżyce przy wjeździe na przeprawę miały pełnić funkcje obronne. Długość mostu to 506 m, a wiaduktu wzdłuż Alej Jerozolimskich prowadzącego na niego - 701 m. Każdego dnia przez most Poniatowskiego przejeżdża ponad 50 tys. pojazdów.
Most średnicowy
To most kolejowy na Wiśle w Warszawie. Powstał w latach 1921–1931 w celu połączenia Dworca Głównego z Dworcem Wschodnim. Most został wysadzony przez Niemców podczas powstania warszawskiego. W latach 1945–1949 przeprawę odbudowano, jednak nie przypomina ona tej sprzed lat. Most ma 5 przęseł i długość 445 m.
Most Świętokrzyski
Przeprawa łączy Powiśle z Pragą Północ. Jest pierwszym w Warszawie mostem wantowym (podwieszonym). Jego konstrukcja oparta jest na 90-metrowym pylonie, z 48 linami, które podtrzymują płytę mostu. Rozpiętość najdłuższego przęsła na moście wynosi 180 m, a sam most razem z wiaduktem ma całkowitą długość 479 m.
Most Śląsko-Dąbrowski
Przeprawa położona w ciągu al. Solidarności (Trasa W-Z), łączy Śródmieście i Pragę Północ. Ten współczesny most powstał w miejscu dawnego Mostu Kierbedzia. Jego nazwa nawiązuje bezpośrednio do Polaków ze Śląska oraz Zagłębia Dąbrowskiego niegdyś zaangażowanych w odbudowę stolicy. Most ma długość 527 m, a jego konstrukcja oparta jest na sześciu przęsłach.
Most Gdański
Most został wybudowany na filarach dawnego mostu przy Cytadeli, w latach 1957-1959. Jego długość to 407 m, przeprawa jest przedłużeniem ulic Słomińskiego i Starzyńskiego. Most składa się z części drogowo-tramwajowej i kolejowej. Przeprawa jest dwupoziomowa, przy czym na górze są cztery pasy jezdni oraz chodnika, natomiast na dole - dwa tory tramwajowe, chodnik oraz ścieżka rowerowa. W czerwcu 2014 roku na moście zawieszono neon "Miło cię widzieć".
Most gen. Stefana Grota-Roweckiego (kiedyś most Toruński)
Most został zbudowany w latach 1977–1981 jako część Trasy Toruńskiej. Przeprawa znajduje się w ciągu ekspresowej obwodnicy Warszawy. W 2016 roku był jednym z najbardziej eksploatowanych mostów w Warszawie. Przejeżdżało nim ponad 180 tys. pojazdów na dobę (dane Zarządu Dróg Miejskich). Most Grota-Roweckiego jednym z największych mostów Warszawy. Ma 645 m długości. Składa się z dwóch niezależnych konstrukcyjnie części, z których każda ma po pięć pasów ruchu.
Most Marii Skłodowskiej-Curie
Most łączy Białołękę z lewobrzeżną częścią Warszawy. Ma 10 przęseł, z czego najdłuższe ma długość 160 m. Budowa ruszyła w 2009 roku, a zakończyła ze znacznym opóźnieniem, dopiero w styczniu 2013 roku. Całkowita długość mostu to 795 m.