Na Głębockiej w Warszawie powstaje buspas. Ułatwi dojazd do metra, nim powstanie tramwaj na Zieloną Białołękę
Autor: ZTM Warszawa
Ulica Głębocka w Warszawie przed budową buspasa
Od piątku 26 lipca kierowcy muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu na ul. Głębockiej i św. Wincentego w Warszawie na odcinku pomiędzy ulicą Kondratowicza a rondem przy Trasie Toruńskiej. Trwa bowiem przebudowa połączona z budową buspasów, które poprawią m.in. dojazd do 2. linii metra M2.
Spis treści
- Powstają buspasy na Głębockiej w Warszawie
- Przebudowa Głębockiej w Warszawie. Jakie zmiany na początku?
- Kolejny etap prac na ul. św. Wincentego
- Zmiany poprawią bezpieczeństwo i płynność ruchu samochodowego
- Najpierw buspas, potem tramwaj na Zieloną Białołękę
Powstają buspasy na Głębockiej w Warszawie
Ulice Głębocka i św. Wincentego to główny ciąg komunikacyjny dla dojeżdżających do metra M2 mieszkańców wschodniej Białołęki. Z ciągu tego tłumnie korzystają także osoby zmierzające do centrum handlowego. Przebudowa ma umożliwić łatwiejsze podróżowanie tą trasą komunikacją miejską.
Nowy buspas powstanie po obu stronach jezdni i ma być gotowy jeszcze w tym roku. Pomoże on pasażerom jeżdżących tamtędy autobusów w szybkim i wygodnym dotarciu do stacji metra M2 Kondratowicza, znajdującej się przy skrzyżowaniu ul. św. Wincentego z ul. Kondratowicza. Stąd można już w kilkanaście minut dotrzeć podziemną kolejką do centrum miasta.
Inwestycja, która ma kosztować 14,3 mln. zł będzie współfinansowana przez właściciela centrum handlowego, firmę G-City. Wykonawcą będzie firma Balzola. Ma ona na zrealizowanie zadania 160 dni. W tym 120 dni przewidziane jest na zasadniczą część robót, zaś pozostałe 40 dni na prace wykończeniowe poza jezdnią.
- Czytaj także: Będzie rozbudowa II linii metra. Przystanki M2 powstaną na Żeraniu, Żoliborzu i w Ursusie?
Przebudowa Głębockiej w Warszawie. Jakie zmiany na początku?
W piątek 26 lipca od godziny 22:00 od ronda przy Trasie Toruńskiej aż do wjazdu na parking centrum handlowego jezdnia zostanie zwężona o jeden pas ruchu. Na rondzie będą dwa pasy ruchu do jazdy na wprost i skrętu w lewo.
Po przeciwnej stronie przebudowy wykonawca zajmie tereny obok jezdni w rejonie ul. Przy Grodzisku i po nieparzystej stronie ul. św. Wincentego w celu przebudowy infrastruktury podziemnej.
Kolejny etap prac na ul. św. Wincentego
Później rozpocznie się poszerzanie jezdni co spowoduje zwężenie ul. św. Wincentego od Malborskiej do Kondratowicza. Na tym odcinku będzie tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Na osiedla po obu stronach będzie możliwy tylko skręt w prawo. Uciążliwości z tym związane potrwają kilka miesięcy, ale w końcu roku prawdopodobnie będzie się jeździć o wiele płynniej niż dotychczas.
Zmiany poprawią bezpieczeństwo i płynność ruchu samochodowego
Przy budowie buspasa na ulicach Głębockiej i św. Wincentego powstanie osobny pas do skrętu w prawo w ul. Malborską i wydłużony prawoskręt na drogę dojazdową do centrum handlowego Atrium Targówek. Nie zabraknie także udogodnień dla innych uczestników ruchu. Dla pieszych przewidziana jest wyspa na przejściu po południowej stronie skrzyżowania ul. św. Wincentego z ulicami Malborską i Przy Grodzisku. Rowerzyści natomiast przedłużoną drogę oraz przejazd po południowej stronie ronda na wysokości centrum handlowego, co zapewni ciągłość trasy rowerowej między Bródnem a Białołęką. Przystanek autobusowy w kierunku Białołęki zostanie też odsunięty dalej od skrzyżowania św. Wincentego i Kondratowicza.
Najpierw buspas, potem tramwaj na Zieloną Białołękę
Warto przypomnieć, że w przyszłości ulicami Głębocką i św. Wincentego mają kursować tramwaje. Chodzi o zapowiadaną od lat inwestycję znaną jako tramwaj na Zieloną Białołękę. Linia tramwajowa umożliwi szybsze podróże ze wschodniej części Białołęki do metra M2. Będzie to pierwszy transport szynowy w tej części Białołęki.
Obiecywany tramwaj nie pojedzie jednak szybko. Termin budowy jest od lat stale przesuwany, a obecnie mówi się o budowie w latach 2028–2030. Aktualnie trwa etap projektowy inwestycji, a miasto zapewnia, że tramwaj na Zieloną Białołękę będzie kolejnym priorytetem zaraz po dokończeniu już rozpoczętych inwestycji tramwajowych na lewym brzegu Wisły (tramwaj do Wilanowa, tramwaj na Rakowieckiej i tramwaj do Dworca Zachodniego).
- Przejdź do galerii: Tak przez rok zmieniło się centrum Warszawy. Zobacz zdjęcia
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Porównanie stanu budowy kładki przez Wisłę w 2023 i 2024 r.