Na Podkarpaciu Turcy wydrążą kolejny tunel. Zrobią to metodą górniczą
Kolejny tunel powstanie na Podkarpaciu. Zostanie wybudowany pod górą Hyb w ramach budowy drogi ekspresowej S19 Lutcza - Domaradz. Będzie miał prawie kilometr długości. Na tym odcinku powstanie też centrum zarządzania wszystkimi trzema tunelami na S19. Budowa tego prawie 6,5 - km odcinka S19 właśnie wystartowała. To część trasy Via Carpatia.
Spis treści
- Turecka firma za 1,4 mld zł wybuduje S19 Lutcza - Domaradz
- S19 Lutcza Domaradz – zakres prac
- Powstanie kolejny tunel na drodze ekspresowej S19
- Kiedy koniec budowy S19 Lutcza – Domaradz?
- S19 Lutcza – Domaradz, przebieg trasy
- Przebieg Via Carpatia w Polsce
Turecka firma za 1,4 mld zł wybuduje S19 Lutcza - Domaradz
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie podpisała umowę na budowę przedostatniego odcinka drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Chodzi o liczący 6,4 km długości odcinek Lutcza - Domaradz. To przedostatni odcinek szlaku Via Carpatia w województwie podkarpackim, który wchodzi w fazę realizacji. Jego częścią jest blisko kilometrowy tunel.
Wykonawcą prac będzie firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret a wartość umowy to 1 416 239 220 zł. To kontrakt w formule projektuj i buduj. Będzie to prawdopodobnie jeden z najdroższych, o ile nie najdroższy odcinek drogi ekspresowej w Polsce. Budowa kilometra trasy kosztuje tu ponad 221 mln zł. Przypomnijmy, dotąd jednym z najdroższych odcinków była budowa 8,5 -km odcinka S1 w Beskidach. Tam za budowę km drogi trzeba była zapłacić 162 mln zł. Koszty te jednak prawdopodobnie jeszcze wzrosną.
S19 Lutcza Domaradz – zakres prac
Inwestycja obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz, w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Lutcza. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: S19 Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Lutczy.
Powstanie kolejny tunel na drodze ekspresowej S19
Największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, o długości około 990 m. Zaskoczeniem będzie fakt, że nie będzie drążony maszyną TBM, jak tunel na odcinku S19 Rzeszów – Babica. Wykonawca ma na niego inny plan.
Na tę chwilę wykonawca zadeklarował, że będzie drążył tunel metodą górniczą – powiedziała nam Joanna Rarus, rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.
Ponadto na 6,5-km odcinku S19 powstaną:
- estakada,
- trzy mosty,
- pięć wiaduktów drogowych,
- przejście górne dla średnich zwierząt,
- szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.
Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Kiedy koniec budowy S19 Lutcza – Domaradz?
Budowa odcinka S19 Lutcza – Domaradz została podzielona na dwa odcinki realizacyjne, z których jeden powstanie szybciej. Aby umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej zostanie wykonany w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Pozostała część odcinka, wraz z tunelem, zostanie ukończona w ciągu 53 miesięcy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.
S19 Lutcza – Domaradz, przebieg trasy
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie z serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
Czytaj też: Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
Zobacz: Każda budowa tunelu drogowego czy kolejowego podlega od września pod prawo górnicze
Najwyższą estakadę w Polsce budują na Podkarpaciu! Będzie wysoka na 80 metrów
Autor: GDDKiA
Budowa S19 Babica - Jawornik - to tu powstanie najwyższa estakada w Polsce
Przebieg Via Carpatia w Polsce
Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość około 169 km.
- Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.
- Mieszkańcy Podkarpacia zyskali szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.
- Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID.
- Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
- Natomiast na etapie przetargu (wpłynęły odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty) jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.
Dwukilometrowy tunel czeka, ale na S19 powstają estakady i wiadukty
Autor: GDDKiA
O ile prace przy budowie tunele na razie mocno zwolniły, to przyspieszają prace związane z budową pozostałej części S19. Trwają prace mostowe, w tym m.in. przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce. W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu.
Czytaj też:
- Najsłynniejsze "nie"ruchome schody w Polsce w końcu ruszą. Już je montują
- Obejście Wegierskiej Górki dopiero za rok? Wszystko przez dwa tunele
- Modlin szykuje się do rozbudowy. Urośnie terminal i płyta postojowa. Pokochają go tanie linie
- Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
- Do tunelu w Zielonkach wjechała maszyna do do układania betonowej nawierzchni. To część północnej obwodnicy Krakowa