Na Śląsku szykują się gigantyczne inwestycje kolejowe. Firmy walczą o kontrakty
Dodatkowa linia kolejowa między Katowicami i Tychami umożliwi funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej na Śląsku. PKP PLK właśnie ogłosiły przetarg na projekt linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy. Inna gigantyczna inwestycja, przebudowa katowickiego węzła kolejowego, która miała się zacząć w 2023 r., wciąż jest na etapie przetargu. Wpłynęło kolejne odwołanie.
Spis treści
- Dobudowa toru dla kolei aglomeracyjnej na Śląsku
- Projekt linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy
- Kiedy projekt linii Katowice Piotrowice - Tychy będzie gotowy?
- Przebudowa katowickiego węzła kolejowego za ponad 4 miliardy złotych wciąż czeka
- Co zmieni przebudowa kolejowego węzła katowickiego na odcinku Katowice Piotrowice Płd - Katowice Szopienice?
Dobudowa toru dla kolei aglomeracyjnej na Śląsku
To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Śląskiem, bo w gąszczu licznych linii kolejowych w końcu pojawi się wyczekiwana linia dla wydzielonej kolei aglomeracyjnej. Pociągi kursujące po aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej będą miały wreszcie swój tor. Przetarg na projekt w skład którego wejdzie nowa linia to cześć innej ogromnej inwestycji od Będzina do granicy Polski z Czechami.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy. To część wielkiej inwestycji od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami, która całkowicie odmieni transport kolejowy w woj. śląskim. Inwestycja ma zwiększyć dostępność do kolei, skrócić czas przejazdu pociągów na linii ważnej w przewozach lokalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych, zwiększyć przepustowość poprzez rozbudowę układu torowego i poprawę standardu podróży.
Projekt linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy
Planowana jest przebudowa stacji Tychy wraz z budową nowego przejścia pod torami połączonego z peronami za pomocą schodów i wind. Zakres zadania obejmie także przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie, które zostaną dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Większy dostęp do kolei zapewnią planowane nowe przystanki w Katowicach przy ul. Tunelowej i Niezapominajek oraz w Tychach Mąkołowcu.
Zadanie zakłada zaprojektowanie modernizacji torów wraz z dobudową dodatkowych torów, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Będzie mogło kursować więcej pociągów.
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice zakończona. To inwestycja za 1,5 mld złotych
Autor: Budimex
Zakończyła się trwająca 4 lata, jedna z największych kolejowych inwestycji na Śląsku, warta ponad 1,5 mld złotych
Kiedy projekt linii Katowice Piotrowice - Tychy będzie gotowy?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, Etap I: Linia E 65 na odcinku Katowice Piotrowice - Tychy - prace projektowe”. Prace projektowe planowane są w latach 2024–2027. Prace budowlane mogłyby być realizowane w latach 2028-2031, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania.
Przebudowa katowickiego węzła kolejowego za ponad 4 miliardy złotych wciąż czeka
Odcinek linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy jest częścią większej inwestycji na linii Będzin – Zebrzydowice. PLK SA realizują prace budowlane między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. oraz między Tychami a Goczałkowicami. Odcinki Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice są w trakcie postępowań przetargowych. Zakończyły się prace budowlane na odcinku od Goczałkowic-Zdroju do Zabrzegu.
Na rozstrzygnięcie wciąż czeka inny przetarg, do którego miasto i koleje regionalne przygotowują się już od wielu miesięcy. To przetarg na przebudowę węzła katowickiego, czyli odcinka Katowice Szopienice południowe – Katowice Piotrowice. To potężna inwestycja, której realizacja spowoduje ogromne utrudnienia i zmiany w ruchu kolejowym w tej części Śląska. To inwestycja, której koszt szacuje się na blisko 4 miliardy złotych. Bardzo trudno jednak idzie wybranie wykonawcy. Firmy walczą o wielomiliardowy kontrakt odwołując się od kolejnych wyborów PKP PLK.
W styczniu nastąpił ponowny wybór najkorzystniejszej oferty. Wybrano konsorcjum Torpol S.A. (lider konsorcjum) i Intop Warszawa Sp. z o. o. Wybór jednak nie jest wciąż ostateczny. Po aukcji elektronicznej wybrana oferta wyniosła 4,184 mld zł brutto. Postępowanie jeszcze się nie zakończyło.
Odcinek Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice jest w trakcie postępowania przetargowego – potwierdza Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK S.A. w Katowicach.
Z nieoficjalnych informacji wiadomo, że wpłynęło odwołanie od wyboru najkorzystniejszej oferty. Procedura przedłuży się więc.
Co zmieni przebudowa kolejowego węzła katowickiego na odcinku Katowice Piotrowice Płd - Katowice Szopienice?
Dlaczego to tak ważna inwestycja? Inwestycja diametralnie zmieni podróżowanie pociągami po województwie śląskim. Oprócz nowych przystanków i modernizowanych stacji pojawi się dodatkowy osobny tor, dzięki któremu będzie można wreszcie oddzielić od siebie kolej aglomeracyjną od dalekobieżnej. By do tego jednak doszło, w sercu aglomeracji przez ponad cztery lata będą trwały wielkie remonty i budowy na kolei. Przebudowa największego na Śląsku węzła kolejowego w Katowicach sprawi, że pojawi się sporo utrudnień. Do wdrożenia w życie nowych rozwiązań komunikacyjnych na czas trwania tej gigantycznej inwestycji, przygotowują się od wielu miesięcy Koleje Śląskie, lokalny przewoźnik, który rozmawia z operatorami śląskich torów na temat zmniejszenia uciążliwości na czas remontu i zapewniania pasażerom ciągłego odstępu do przewozów kolejowych.
Czytaj też:
- Otwarto oferty na budowę II części obwodnicy Zawiercia. Wpłynęło ich 10
- Obwodnica Koszalina i Sianowa prawie gotowa. Kiedy będzie oddana do użytku?
- Stalexport znowu podnosi opłaty na A4. Będzie drożej od kwietnia. GDDKiA przeciwna
- Katowice Airport: Powstanie nowy terminal pasażerski. Planują inwestycje za 1,5 mld zł