Na te 3 inwestycje Warszawa wyda najwięcej pieniędzy w 2025 r. Na niektóre poczekamy długo
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Sala Kongresowa w Warszawie w remoncie
Na jakie inwestycje Warszawa przeznaczy największe kwoty w 2025 r.? 12 grudnia miasto zatwierdziło budżet na przyszły rok, w którym zapisano łącznie ponad 3 mld zł na cele inwestycyjne. Najwięcej pieniędzy pójdzie na kontynuację projektów już rozpoczętych. Co ciekawe, tylko część z nich na pewno zakończy się w 2025 r.
Spis treści
- Na jakie inwestycje Warszawa wyda w 2025 r. najwięcej? Najdroższa rozbudowa metra
- Część najdroższych miejskich inwestycji w 2025 r. nie zakończy się szybko
Na jakie inwestycje Warszawa wyda w 2025 r. najwięcej? Najdroższa rozbudowa metra
12 grudnia 2024 r. poznaliśmy budżet m.st. Warszawy na rok 2025. Władze miasta przewidują, że przychody miasta wyniosą 26,280 mld zł, zaś wydatki 29 mld 466 mln zł. Miasto tradycyjnie już wyda najwięcej na edukację (ponad 9,2 mld zł), transport i komunikację (ponad 5,8 mld zł) oraz zdrowie i politykę społeczną (ponad 2,4 mld zł).
Nie zabraknie też jednak oczywiście wydatków na inwestycje. W 2025 r. pieniądze z miejskiego budżetu będą szły głównie na projekty rozpoczęte w latach poprzednich. Najdroższe inwestycje Warszawy w 2025 r. to:
- budowa 2. linii metra M2 na Bemowie – 299 mln zł,
- modernizacja Sali Kongresowej w Pałacu Kultury – 130 mln zł,
- modernizacja i rozbudowa Sinfonii Varsovii – 100 mln zł,
- budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej (spłata ostatnich zobowiązań) – 69 mln zł,
- zakup 12 autobusów niskoemisyjnych – 51 mln zł,
- wniesienie wkładów do spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji – 51 mln zł,
- modernizacja wiaduktów drogowych nad ul. Paryską (Trasa Łazienkowska) – 49 mln zł,
- płatności związane z zakupem taboru dla II linii metra – 40 mln zł,
- modernizacja I linii metra M1 (w tym układu torowego na stacji Kabaty) – 39 mln zł.
Warto zwrócić uwagę, jak ogromną część budżetu inwestycyjnego pochłania rozbudowa sieci metra i inne związane z nią wydatki takie jak zakup nowych pociągów. Spośród 10 najdroższych inwestycji miejskich w Warszawie w 2025 r. aż 3 dotyczą metra. A na tym przecież nie koniec, bo jednocześnie toczą się prace projektowe nad praskim odcinkiem 3. linii metra (start budowy planowany w 2028 r.) oraz prace przedprojektowe nad 4. linią metra (budowa w latach 30.).
Warszawa była, jest i pozostanie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się miast Europy, każdy kto przyjeżdża do Warszawy, widzi jakiej dokonaliśmy wspólnie zmiany. Warszawa jest dzisiaj przykładem dla bardzo wielu miast, które nawet jeżeli czasami są od nas bogatsze, wcale nie są bardziej bezpieczne. Wcale nie są bardziej czyste, wcale nie są bardziej nowoczesne, często nie mają lepszej edukacji czy opieki zdrowotnej. Naprawdę w tych ostatnich latach dokonaliśmy skoku cywilizacyjnego, głównie dzięki bardzo ciężkiej pracy warszawianek i warszawiaków, bo w końcu budżet jest formułowany w oparciu o pieniądze, które wypracowują właśnie nasi mieszkańcy
– mówi prezydent miasta Rafał Trzaskowski.
Część najdroższych miejskich inwestycji w 2025 r. nie zakończy się szybko
Warto zwrócić uwagę, że duże miejskie inwestycje zwykle trwają znacznie dłużej niż rok. Dobrze widać to po budżecie na rok 2025. Przykładowo modernizacja Sali Kongresowej w PKiN, na którą miasto wyda w 2025 r. aż 130 mln zł, zakończy się dopiero pod koniec 2026 r. Pewne wydatki trzeba jednak oczywiście ponieść wcześniej. Na liście są też dwie pozycje związane ze spłatą zobowiązań za inwestycje już zakończone, czyli zakup nowych pociągów dla Metra Warszawskiego i budowa MSN.
Jeśli chodzi o pozostałe pozycje z listy, to w I połowie 2025 r. powinna zakończyć się modernizacja i rozbudowa Sinfonii Varsovii na Pradze-Południe. Z kolei budowa ostatniego, bemowskiego odcinka II linii metra ma oficjalnie zakończyć się w październiku 2025 r., jednak potrzeba jeszcze kilku miesięcy na odbiory techniczne, co oznacza, że pasażerowie skorzystają z 3 nowych stacji metra dopiero na początku 2026 r. Wszystko oczywiście przy założeniu, że nie będzie opóźnień.
Pozostałe inwestycje z listy powinno w większości udać się zakończyć w 2025 r. Niepewne są jedynie losy przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską. Tu prace miały zakończyć się w I połowie 2025 r., jednak opóźnienie jest już pewne, a nowego harmonogramu wciąż nie przedstawiono. Według Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta poznamy go dopiero na początku przyszłego roku.
- Przejdź do galerii: Największe inwestycje miejskie w Warszawie w 2025 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Sala Kongresowa w Warszawie w remoncie