Na tę listę przetargów czekali wykonawcy. Oto największe inwestycje kolejowe na ten rok
Autor: PKP PLK
Jabloń Dąbrowa nowy wiadukt i drogi dojazdowe
Oto największe przetargi kolejowe, jakie w tym roku planuje ogłosić PKP PLK. Spółka zamierza przeznaczyć na te inwestycje w sumie 10 mld złotych. Zapowiada się walka o kontrakty między wykonawcami.
Spis treści
- Ruszą przetargi na inwestycje kolejowe w Polsce
- Kontrakty za 30 miliardów złotych rocznie
- Lista przetargów kolejowych na 2024 rok planowanych przez PKP PLK
- Ile pieniędzy wyda PKP PLK na inwestycje w 2024 roku?
Ruszą przetargi na inwestycje kolejowe w Polsce
PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do wydania sporych środków, jakie na inwestycje dostaną z KPO. Właśnie ogłosiły listę największych postępowań przetargowych zaplanowanych na 2024 rok. Na te wieści od dawna czeka branża wykonawcza, która od dawna obawia się kumulacji takich postępowań w ciągu najbliższych kilku lat. Do wydania na inwestycje kolejowe będzie bowiem w tym czasie 100 miliardów złotych.
W ciągu ostatnich dwóch lat podpisano niewiele nowych umów na inwestycje kolejowe. Powodem był brak środków na ten cel z KPO. Teraz ma się to zmienić.
Kontrakty za 30 miliardów złotych rocznie
Podczas majowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego temat zaplanowanych postępowań przetargowych był tematem nr jeden wśród przedstawicieli firm wykonawczych. Kwota na wydatki inwestycyjne na kolei budzi respekt, bo to wspomniane już 100 mld zł. Przedstawiciele ministerstwa infrastruktury zastanawiali się czy branża będzie w stanie „przerobić” rocznie kontrakty za około 30 mld zł. Na razie statystyki nie wyglądają zbyt optymistycznie, bo kontraktów kolejowych było dotąd jak na lekarstwo.
Czytaj też: Czekają nas kolejowe inwestycje za 100 miliardów złotych. Wykonawcy wskazują zagrożenia
Trzeba sobie zadać pytanie czy rynek ma potencjał, żebyśmy przerabiali 30 miliardów rocznie. Jesteśmy na poziomie 12 mld zł. Trzeba ocenić jaki poziom jest realny i co zrobić, by wejść na wyższy poziom. Odpowiedź nasuwa się sama - budowanie nowych linii kolejowych – mówił minister Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Wykonawcy tymczasem już od dawna szykują się na inwestycyjny boom na kolei. Jak twierdzą mają spore moce pzrerobowe, obecnie prawie niewykorzystane.
Rozumiemy, co mówi pan minister, że trwają prace nad optymalizacją starych i przygotowaniem nowych projektów, natomiast musimy mieć świadomość, że firmy budowlane mają zatrudnionych ludzi i muszą zapłacić za sprzęt. Muszą pokryć koszty swoich wydatków. Apelujemy o to, by te postępowania przetargowe rozpocząć w jak najszybszym czasie. Dotyczy to zarówno GDDKiA jak i PKP PLK – mówił Artur Popko, prezes Budimeksu, największej firmy budowlanej w Polsce.
Wtórowali mu prezesi innych spółek takich jak Strabag, czy Track Tec.
Wykonawcy nie mają obaw, że nie dadzą rady wykorzystać dużych unijnych pieniędzy, jakie są spodziewane na polskim rynku kolejowym.
Czytaj także: „Mechaniczny kret” na półmetku budowy kolejnego tunelu pod Łodzią
Lista przetargów kolejowych na 2024 rok planowanych przez PKP PLK
Jakie inwestycje kolejowe są szykowane do postępowań przetargowych w tym roku. Poprosiliśmy o wykaz PKP Polskie Linie Kolejowe.
Oto największe inwestycje na jakie zostaną w tym roku ogłoszone przetargi:
- Lk 202 odc. Gdynia Chylonia – Lębork, cześć IILk 38 odc. Białystok - Osowiec
- Lk 104 odc. F Podłęże R401 - Gdów oraz odc. J st. Podłęże Balachówka - Podłęże R301
- Lk 104 odc. H Szczyrzyc – Tymbark (srk)
- Lk 38 odc. Osowiec - Ełk
- LK 7 odc. Warszawa Wawer - Otwock
- Stacja Maksymilianowo
- Lk 104 odc. C1 Tymbark – Limanowa
- Lk 12 odc. Skierniewice - Czachówek Wschodni (z wyłączeniem odcinka Puszcza Mariańska- Mszczonów od km 15,325 do km 24,454)
- Lk 12 odc. Czachówek Wschodni - Pilawa wraz z podstacją Osieck (z wyłączeniem budowy mostu przez Wisłę w km 75,909 oraz odcinka Góra Kalwaria - Kępa Gliniecka)
- Lk 12 most przez Wisłę w km 75,909 wraz z odc. Góra Kalwaria - Kępa Gliniecka
- Lk 25 odcinek LOT A od st. Sandomierz do st. Sobów ,
- lk. 74 od st. Sobów do st. Zbydniów
- lk. 78 od st. Sandomierz do st. Grębów
Ile pieniędzy wyda PKP PLK na inwestycje w 2024 roku?
To duże inwestycje, na które potrzebne są równie duże pieniądze. Ile pieniędzy planuje na nie przeznaczyć PKP PLK
Kwota zaplanowanych wydatków inwestycyjnych na 2024 r. to 10 mld zł. Należy mieć na względzie, że obecnie w spółce prowadzony jest przegląd projektów inwestycyjnych, by zdecydować, w jakim zakresie je kontynuować i jakie zasoby będą potrzebne na ich realizację – mówi Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Hala peronowa w Bytomiu po remoncie, ale na pasażerów jeszcze poczeka
Autor: PKP PLK
Czytaj też:
- Tunel na Dolnym Śląsku od czerwca dostępny dla pociągów. Będą mogły się w nim mijać
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Prace nie zwalniają. Zaawansowanie przekroczyło 86 procent
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie trochę później. Zobacz jak powstaje
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią