Na ul. Filtrowej w Warszawie likwidują parking. Kierowcy jeździli tu po chodniku i przejściu dla pieszych
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Likwidacja parkingu przy ul. Filtrowej w Warszawie
Fragment ul. Filtrowej w Warszawie, który przez lata służył jako parking, jest obecnie rozpłytowywany i zazieleniany. Likwidacja parkingu ma związek m.in. z licznymi niebezpiecznymi sytuacjami w tym miejscu. Aby dostać się do miejsc postojowych, kierowcy wjeżdżali na chodnik przez przejście dla pieszych i lawirowali wśród przechodniów. Wyłamywali także słupki.
Spis treści
- Z ul. Filtrowej w Warszawie znika niebezpieczny parking
- Nowa zieleń na ul. Filtrowej. Krzewy i drzewa
Z ul. Filtrowej w Warszawie znika niebezpieczny parking
Jeszcze w 2024 r. duże zmiany zajdą po północnej stronie ul. Filtrowej na warszawskiej Ochocie. Na odcinku między placem Narutowicza a ul. Raszyńską likwidowane są miejsca postojowe na chodniku. Ma to na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawę estetyki.
Wykonawcą inwestycji jest firma Czesław Nowakowski Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowe. Od momentu podpisania umowy wykonawca ma 90 dni na realizację zadania. Koszt inwestycji to niespełna 1,5 mln zł, zaś prace na ul. Filtrowej rozpoczęły się we wrześniu 2024 r.
Wspomniane miejsca parkingowe od wielu lat generowały niebezpieczne sytuacje. Ponieważ na parking nie dało się wjechać od strony jezdni, kierowcy docierali na niego po chodniku, lawirując między pieszymi. Co więcej, w którymś momencie kierowcy wyrwali w jednym miejscu słupki i zaczęli nielegalnie wyjeżdżać z parkingu przez przejście dla pieszych i tory tramwajowe.
– Chociaż chodnik ten jest szeroki – nawet po odjęciu części przeznaczonej na parkowanie – to jednak zbyt wąski, by parkujące samochody na nim manewrowały i poruszały się w obu kierunkach. Taka organizacja ruchu jest więc niewygodna dla jego uczestników i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. (...) Biorąc to wszystko pod uwagę, likwidacja parkowania w tej części ul. Filtrowej – części, która do parkowania zwyczajnie nie jest przystosowana – jest konieczna – podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
Przypomnijmy, że Filtrowa to ulica wytyczona jeszcze przed drugą wojną światową. Ma ona duże znaczenie komunikacyjne, gdyż łączy Starą Ochotę ze Śródmieściem Południowym, w efekcie czego ruch jest tu spory – zarówno samochodowy, jak i tramwajowy.
- Sprawdź też: Przebudowa placu Narutowicza i ul. Grójeckiej w Warszawie. Spotkają się tu czwarta i piąta linia metra
Nowa zieleń na ul. Filtrowej. Krzewy i drzewa
Likwidacja parkingu nie jest jedyną zmianą na ul. Filtrowej w Warszawie. Nastąpiło też rozpłytowanie, czyli usunięcie części betonu i zastąpienie go zielenią. Ta część inwestycji obejmuje:
- uzupełnienie braków w szpalerze drzew,
- posadzenie żywopłotu,
- nowe nasadzenia krzewów oraz bylin,
- zwiększenie obszaru retencji wody.
Po zmianach w tej części Ochoty ma być bardziej zielono, a już istniejące rośliny zyskają lepsze warunki do rozwoju.
– „Rozpłytowaniem”, „rozbrukowaniem” etc. nazywa się potocznie usunięcie zbędnych i niewykorzystywanych powierzchni utwardzonych na chodnikach lub jezdniach – wyjaśnia ZDM. – Celem jest wprowadzenia w takie miejsca w zamian powierzchni biologicznie czynnej. Czasami będzie to zwykły trawnik, a czasami dodatkowo z drzewami, krzewami czy bylinami. (...) Rozpłytowania są też elementem „małej retencji”, czyli pomagają odprowadzać wody opadowe. Zieleń w mieście co do zasady pomaga też walczyć ze zjawiskiem tworzenia się „wysp ciepła”.
Inwestycja obejmuje także remont chodnika ul. Filtrowej na omawianym odcinku – zniknęła wcześniejsza kostka, a na jej miejscu pojawiły się betonowe płyty. Warto dodać, że dzięki likwidacji parkowania nowy chodnik będzie się zużywał wolniej, gdyż nie będą po nim jeździć auta.
- Przejdź do galerii: Tu powstaną stacje 4. linii metra M4 w Warszawie. Znajdą się m.in. na Ochocie
Autor: UM Warszawa
Metro M4 stacja Wilanów