Na Warszawie Zachodniej 56-tonowy kolos szlifuje szyny, aż iskry lecą
Autor: PKP PLK/BudimexK.Dulęba
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów pasażerskich. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Powstaje tu ogromny, nowoczesny dworzec kolejowy. Ostatnio trwa tam szlifowanie szyn. Iskry lecą…
Spis treści
- Budowa Dworca Warszawa Zachodnia
- Jak wygląda szlifowanie szyn na Warszawie Zachodniej?
- Dworzec Warszawa Zachodnia to ogromna inwestycja
- Kiedy otworzą Dworzec Zachodni?
Budowa Dworca Warszawa Zachodnia
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, na Warszawie Zachodniej wykonawca, czyli firma Budimex, realizuje ostatni etap prac na torach. Szlifowane są szyny. Specjalne maszyny muszą wyrównać ich powierzchnię na, w sumie, 31 kilometrach nowych torów, które zostały wybudowane podczas modernizacji stacji.
Po co się szlifuje szyny? Wyszlifowanie szyn jest konieczne, aby przejazdy pociągów były cichsze. Ten proces trwa od połowy lipca i odbywa się nocami, dzięki czemu minimalizowany jest wpływ robót na ruch pociągów. Prace przy szlifowaniu szyn potrwają do końca sierpnia.
Jak wygląda szlifowanie szyn na Warszawie Zachodniej?
Odbywa się to z wykorzystaniem specjalnego pociągu. To ważąca około 56 ton i długa na ok. 15 m maszyna, która bada powierzchnię szyn, a następnie ściera ją specjalnymi kamieniami ściernymi, by nadać szynie kształt i usunąć ewentualne wady. Nacisk i kąt pracy określane są z dokładnością do dziesiętnych części milimetra. Do tej pory prace objęły tory o długości 11 km (z planowanych 31 km).
Dworzec Warszawa Zachodnia to ogromna inwestycja
Modernizacja Warszawy Zachodniej to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w kraju. Stacja zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony są już zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.
Czytaj też: Kiedy koniec remontu Dworca Zachodniego? Wszystkie perony udostępniono pasażerom, ale prace trwają
Kiedy otworzą Dworzec Zachodni?
Według najnowszych danych termin zakończenia prac na Dworcu Zachodnim to 28 grudnia 2024 r. Niestety wiadomo też, że choć dworzec będzie już oddany, to nowe przejście podziemne zostanie otwarte dopiero w I połowie 2025 r.
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont dworca Warszawa Zachodnia
Czytaj też:
- Budują nowy most na Odrze. Będzie ogromny i zastąpi prom
- Stacja kolejowa w Limanowej przejdzie spory lifting za 273 mln złotych
- Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa! Uważajcie w tunelu!
- Anna i Krystyna gotowe do pracy. Zaczął się rozruch technologiczny maszyn TBM na placu budowy drugiej linii metra
- Kolejowy armagedon na Śląsku. To największa i najdroższa inwestycja kolejowa w regionie