Najbardziej wyczekiwane inwestycje w Polsce. Czekacie na nie? SONDA
Autor: GDDKiA
W Polsce powstaje sporo ciekawych inwestycji – drogowych, kolejowych, budowane są obiekty użyteczności publicznej, muzea, teatry, rewitalizowane rynki, odnawiane lub odbudowywane zabytki. Jesteśmy ciekawi na co czekacie najbardziej?
Spis treści
- Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Odbudowa Pałacu Saskiego w Warszawie
- Rozbudowa metra – budowa 4 linii metra w Warszawie
- Budowa Autostrady A2 na wschód od Warszawy
- Budowa całej drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami
- Koniec budowy całej drogi ekspresowej S7
- Obwodnica Łomży (droga ekspresowa S61)
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego
Ta inwestycja rozpala emocje ma tylu zwolenników co i przeciwników. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie miał łączyć w sobie nowe lotnisko i sieć Kolei Dużych Prędkości. Ma być nowym portem lotniczym, położonym pomiędzy Warszawą a Łodzią, m.in. na terenie gminy Baranów. Według założeń będzie to centralne lotnisko dla Polski, które przejmie m.in. większość ruchu z warszawskiego lotniska Chopina. Oprócz lotniska powstanie także węzeł kolejowy, a także umożliwiająca dojazd infrastruktura drogowa. Obecnie trwają prace przygotowawcze i pierwsze prace budowlane.
Odbudowa Pałacu Saskiego w Warszawie
Pałac Saski w Warszawie to nieistniejący klasycystyczny pałac znajdujący się niegdyś na placu marsz. Józefa Piłsudskiego, wysadzony przez Niemców w 1944 r. Jedyną ocalałą częścią budynku jest fragment kolumnady, w którym mieści się Grób Nieznanego Żołnierza. W 2018 r. ogłoszono plan odbudowy Pałacu wraz z sąsiadującymi, także zniszczonymi budynkami (Pałacem Brühla oraz trzema kamienicami przy ulicy Królewskiej). Na razie trwa etap niezbędnych badań archeologicznych, a według zapowiedzi właściwe roboty budowlane wystartują w 2026 r.
Jeśli chodzi o samą odbudowę Pałacu Saskiego, koszt jest szacowany na 2,45 mld zł (wyliczenia z 2022 r.). Oficjalny termin zakończenia odbudowy Pałacu Saskiego to 2030 r.
Rozbudowa metra – budowa 4 linii metra w Warszawie
Już w tym roku zaczną się prace przedprojektowe dla 4. linii metra. Warszawa chce szykować się do tej inwestycji, pracując równocześnie nad M3 na Gocław. Poznaj trasę IV linii metra warszawskiego oraz listę stacji M4. 4. linia metra w Warszawie to planowana aktualnie nowa linia kolejki podziemnej, która ma połączyć oba brzegi Wisły. Zgodnie z oficjalnymi planami miasta linia M4 powstanie do 2050 r.
Czytaj też: Tymi nowymi drogami na majówkę... nie dojedziesz. Kiedy otworzą te ekspresówki?
Budowa Autostrady A2 na wschód od Warszawy
Dwoma odcinkami nowej autostrady A2 między Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami pojedziemy jeszcze w tym roku. Trzeci, ma być gotowy dopiero w 2025 roku. Na wschód od Warszawy powstaje prawie 37,5- kilometrowy odcinek A2. Prace są tu już mocno zaawansowane, ale i... mocno opóźnione. Budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy to obecnie jedyna autostrada w budowie w naszym kraju. Ale nie jedyny odcinek w budowie. Oprócz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki Siedlce – w realizacji jest także blisko 64 -km odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej.
Odcinek bliżej Warszawy jest bardziej zaawansowany. W sumie budowa prawie 38 -kilometrowego odcinka autostrady A2 między Mińskiem Mazowieckim i Siedlcami kosztuje prawie 1,6 mld złotych. W tym roku udostępnione kierowcom zostaną dwa odcinki A2 Kałuszyn – Groszki oraz Siedlce – Siedlce Zachód. Środkowy odcinek prawdopodobnie zostanie oddany dopiero w przyszłym roku.
Zobacz galerię zdjęć najbardziej wyczekiwanych inwestycji w Polsce
Autor: GDDKiA
Budowa całej drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami
Cały odcinek S3 na Dolnym Śląsku, którego budowa wciąż trwa, ma być gotowy w połowie 2024 roku. Gdy zostanie otwarty, trasą będzie można dojechać już od granicy w Lubawce aż do województwa zachodniopomorskiego. Niestety, odcinek od Świnoujścia do Troszyna będzie gotowy dopiero w IV kwartale 2024 roku. Wciąż zamknięty dla ruchu będzie ostatni, trzykilometrowy odcinek od Kamiennej Góry do Lubawki (granicy z Czechami). Droga została tam wybudowana, lecz zostanie otwarta dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie ciąg dalszy trasy – którą ma być autostrada D11. Cała autostrada D11 w Czechach do granicy z Polską w Lubawce ma być gotowa do 2027 roku.
Koniec budowy całej drogi ekspresowej S7
Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Warszawy jest ukończona prawie w 80 procentach. W budowie są obecnie tylko dwa brakujące odcinki:
S7 Widoma - Kraków 18,3 km i S7 Miechów – Szczepanowice 5,3 km. Odcinek Miechów - Szczepanowice ma być przejezdny w sierpniu 2024 roku. Odcinek S7 Widoma - Kraków pod koniec roku, prawdopodobnie w listopadzie. Oczywiście za wyjątkiem węzła Mistrzejowice. Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.
Obwodnica Łomży (droga ekspresowa S61)
To jeden z najbardziej wyczekiwanych odcinków dróg ekspresowych w Polsce. S61 będąca obwodnicą Łomży. To jedyny brakujący fragment drogi ekspresowej S61, przez który tracimy czas stojąc w korkach w centrum tego miasta. Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa? Budowa trwa, a drogowcy budują tam m.in. ogromną estakadę nad Doliną Narwi i rzeką Narew. Most nad Narwią to najdłuższy tego typu obiekt w Podlaskiem. GDDKiA planuje, że przejezdność pierwszą jezdnią zostanie uzyskana w połowie 2024 r. Jednak cała dwujezdniowa trasa ma być gotowa dopiero w połowie 2025 roku. To jedna z wygodniejszych tras na Mazury z Warszawy i nie tylko.