Najdłuższe, najwyższe i najciekawsze mosty i estakady budowane obecnie w Polsce
Autor: GDDKiA
Most na Sanie w Stalowej Woli będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich.
W Polsce powstaje obecnie sporo nowych dróg ekspresowych i nie tylko. Na tych budowach wyróżniliśmy kilka, naszym zdaniem, najciekawszych i jednocześnie najważniejszych mostów i estakad drogowych, jakie obecnie powstają w Polsce. Najwyższe, najdłuższe i budowane ciekawymi metodami. Poznajcie najciekawsze obiekty mostowe budowane obecnie w Polsce.
Spis treści
- Najdłuższa estakada na budowie S1 obejścia Węgierskiej Górki
- 1300-metrowa estakada nad Nową Hutą na S7 – najdłuższa budowana metodą nasuwania estakada w Polsce
- Estakada nad rozlewiskami Biebrzy na obwodnicy Sztabina, czyli budowanie w wodzie
- Most w Wolinie nad Dziwną. Przęsła nasuwane przy pomocy barek
- Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy w Podlaskiem
- Najwyższa estakada w Polsce na budowie S19 Babica - Jawornik
- Budowa mostu na Sanie w Stalowej Woli
Najdłuższa estakada na budowie S1 obejścia Węgierskiej Górki
Jednym z najbardziej widowiskowych obiektów, jaki powstaje w Beskidach na budowie drogi ekspresowej S1, jest prawie kilometrowej długości estakada. Na tej budowie to prawdziwy olbrzym. W najwyższym punkcie obiekt ma wysokość dziesięciopiętrowego budynku, czyli 31 metrów. Budowa estakady powoli zbliża się do finału. Pojawiły się na niej już przeźroczyste ekrany, dzięki którym kierowcom nie umkną piękne górskie widoki. Oczywiście w Polsce buduje się wyższe i dłuższe estakady od tej w Beskidach, ale fakt umiejscowienia jej w górskim terenie wpływa na wyobraźnie. Budowa Obejścia Węgierskiej Górki To jedna z najbardziej interesujących, pod względem wyzwań dla inżynierów, budów w Polsce. Powstają tam m.in. dwie pary tuneli, estakada wysoka na 10 pięter, ogromne nasypy i wykopy w górskim krajobrazie. Wyzwania na każdym kroku.
Cały 8,5 km odcinek S1, zwany potocznie obejściem Węgierskiej Górki ma być gotowy w 2025 roku. Wykonawcą jest firma Mirbud.
1300-metrowa estakada nad Nową Hutą na S7 – najdłuższa budowana metodą nasuwania estakada w Polsce
Na budowie drogi S7 Widoma - Kraków powstaje m.in. najdłuższa w Polsce nasuwana estakada. Budowa ekspresowego odcinka drogi S7 Widoma Kraków to tak naprawdę dwie części – miejska i pozamiejska. Część miejska S7 Widoma Kraków obejmuje obwodnicę Krakowa i łączy się z północną obwodnicą Krakowa (S52) na węźle Mistrzejowice. Ma 7,1 km długości.
To bardzo skomplikowana budowa, bo biegnie przez tereny, po których poprowadzonych jest bardzo wiele sieci energetycznych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, teletechnicznych czy gazowych. Droga w tej części będzie szersza od części pozamiejskiej. S7 będzie tu miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Powstają tu dwa węzły drogowe.
To węzeł Mistrzejowice, który ma być łącznikiem z północną obwodnicą Krakowa S52 oraz węzeł Grębałów. Właśnie w okolicy węzła Mistrzejowice powstaje długa na 1300 metrów estakada nad linią kolejową w Nowej Hucie. Jest budowana metodą nasuwania. Jak podaje GDDKiA, jest to najdłuższa, budowana tą metodą estakada w Polsce. Wykonawcą S7 Widoma – Kraków jest konsorcjum firm Gülermak Sp. z o.o. , Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Mosty – Łódź S.A.
Estakada nad rozlewiskami Biebrzy na obwodnicy Sztabina, czyli budowanie w wodzie
Budują estakadę na malowniczych rozlewiskach Biebrzy. Takie konstrukcje w takim terenie powstają w ramach budowy czterokilometrowej obwodnicy Sztabina w województwie podlaskim (powiat augustowski). Tu już nawet trudno mówić o budownictwie drogowym, bo wygląda to na jakąś budowlę hydrotechniczną… Nad doliną Biebrzy oraz drogą gminną powstanie estakada o długości 665 m. To największy obiekt na budowie obwodnicy Sztabina. Ale jak skomplikowana jest to budowa, można się przekonać patrząc na zdjęcia z budowy. Drogowcy posadowili podpory estakady w samym środku rozlewiska. Cała budowa estakady sprawia wrażenie, jakby był to plac budowy jakichś urządzeń hydrotechnicznych, a nie obwodnicy miasta.
Wykonawcą jest firma Budimex.
Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy jeszcze w tym roku, ale będą zmiany
Autor: GDDKiA
Most w Wolinie nad Dziwną. Przęsła nasuwane przy pomocy barek
Budowa mostu w Wolinie to bardzo ciekawa konstrukcja. Najpierw powstał ustrój nośny obiektu. Potem na budowę w częściach dotarły łuki metalowych przęseł nowego obiektu. Metalowa konstrukcja najpierw musi zostać zmontowana na brzegu. Potem będzie nasuwana na konstrukcję nośną z lądu. Trwa montaż ostatnich elementów przęsła łukowego. Na koniec w ostatecznym usytuowaniu przęsła na moście pomagają z rzeki barki. Niebieskie łuki nowego mostu są widoczne z daleka. Będą z pewnością znakiem rozpoznawczym tego miejsca dla kierowców. Na razie przęsła jeszcze są na brzegu. Nasuwanie zacznie się w marcu. Most na Dziwną w Wolinie ma 1,1 km długości. Konstrukcja powstaje w ramach budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim. Budową mostu nad Dziwna zajmują się Mosty Rzeszów (roboty żelbetowe), Intop Warszawa Sp. z o.o., INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Elementy metalowe przęsła to dzieło firmy Mostostal.
Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy w Podlaskiem
Na budowie obwodnicy Łomży powstaje sporo ciekawych obiektów inżynierskich. Jednym z nich jest niewątpliwie ogromny, liczący 1205 metrów długości most nad rzeką Narew i całą doliną Narwi. Ma to być najdłuższy tego typu obiekt w województwie podlaskim.
Obiekt robi wrażenie. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod nim znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach oraz dwóch przyczółkach.
Co ciekawe, ta ogromna estakada powstaje przy użyciu kilku różnych technologii.
Jak argumentuje GDDKiA, ze względu na bardzo krótki czas budowy most jest wznoszony w następujących technologiach:
- nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m.
- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m,
- poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych.na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m.
Obwodnicę Łomży buduje zawierciańska firma Intercor.
Najwyższa estakada w Polsce na budowie S19 Babica - Jawornik
Na ponad 11 -kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Jawornik – Babica drogowcy mają do wybudowania najwyższą estakadę w Polsce. Będzie miała w najwyższym punkcie wysokość ponad 80-metrów. Zmieści się pod nią 26 piętrowy wieżowiec. Budowa tego odcinka S19 rozpoczęła się jesienią 2023 roku – skończy w 2026.
Budowa S19 od Babicy do Jawornika to w 30 procentach estakady. Zaplanowano ich tutaj aż osiem. Do tego pięć wiaduktów. Wśród estakad, jest jedna bardzo wyjątkowa. To wspomniana estakada pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Będzie najwyższą estakadą w Polsce. Jej wysokość w najwyższym punkcie sięgnie 80 metrów. To bardzo dużo. Jak już wspomnieliśmy to wysokość około 26 piętrowego wieżowca. Np. biurowiec Warta Tower w Warszawie liczy 82 metry wysokości, podobnie Kościół Mariacki w Krakowie lub np. wieżowce „Kukurydze” na osiedlu Tysiąclecia w Katowicach.
Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren. Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej.
Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
Budowa mostu na Sanie w Stalowej Woli
Budowa trzeciego mostu na rzece San w Stalowej Woli w ramach drogi wojewódzkiej nr 855 rozpoczęła się pod koniec 2023 roku. To inwestycja warta prawie 380 milionów złotych. Droga i most mają zostać oddane w 2026 roku. W sumie cały odcinek drogi wojewódzkiej między Stalową Wolą - Brandwicą i Rzeczycą Długą będzie miał prawie 5 kilometrów. Most na Sanie w Stalowej Woli będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie miała konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej. Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tys. m3 betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km. Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Rozwiązanie to jest rzadko stosowane w Polsce. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę.
Wykonawcą jest firma Strabag.
Czytaj też:
- W Lalikach z nasypu na S1 osunął się mur oporowy. Jest przetarg na naprawę
- Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
- Te nowe drogi dostaną w 2024 roku pozwolenia na budowę. Trzy właśnie dostały
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord