Najdłuższy polski tunel wydrążony w skale na S3 na Dolnym Śląsku gotowy. Pojedziemy nim w lipcu
Autor: GDDKiA
W lipcu 2024 będziemy mogli przejechać nowym odcinkiem S3 na Dolnym Śląsku. To część drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna góra. Powstał tu najdłuższy w Polsce tunel drogowy wydrążony w skale. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tunelu przetestowały już służby ratownicze. Właśnie rozpoczęły się odbiory poszczególnych obiektów. Budowa kosztowała ponad 1,5 mld zł.
Spis treści
- Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra?
- Strażacy przetestowali systemy bezpieczeństwa w tunelach na S3
- Najdłuższy tunel drogowy w Polsce wydrążony w skale
- Drugi tunel na S3 zbudowano inną metodą
- Kto budował S3 Bolków – Kamienna Góra? Wykonawca, koszt budowy
- Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3?
- Kiedy otworzą S3 do Świnoujścia?
Kiedy otwarcie S3 Bolków - Kamienna Góra?
Na placu budowy 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku trwają ostatnie prace wykończeniowe. Gotowe są już dwa dwa tunele wiadukty i 700 metrowej długości estakada.
Droga ekspresowa S3 w tym miejscu to dwupasmówka o nawierzchni bitumicznej. Kierowcy dostaną do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. Właśnie rozpoczęły się odbiory techniczne poszczególnych obiektów. Trasa S3 ma być otwarta dla kierowców w lipcu.
Zaawansowanie prac wynosi obecnie około 95 procent. Pozostało już naprawdę niewiele, jakieś pięć procent – mówi Magdalena Szumiata, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu.
Strażacy przetestowali systemy bezpieczeństwa w tunelach na S3
Niedawno systemy bezpieczeństwa tuneli wybudowanych na tym odcinku przetestowały też służby ratownicze, podczas specjalnych ćwiczeń.
- Wszystkie systemy świetnie się sprawdziły – potwierdza rzeczniczka GDDKiA.
Najdłuższy tunel drogowy w Polsce wydrążony w skale
Na wspominanym odcinku S3 Bolków – Kamienna Góra powstało wiele ciekawych obiektów inżynierskich. Jednym z najciekawszych jest najdłuższy w Polsce tunel wydrążony w skale. Ma 2300 metrów długości. To tunel pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice.
Drążenie dłuższego tunelu rozpoczęło się w grudniu 2020 roku. To bardzo ciekawy obiekt, na konstrukcję którego składają się dwie nawy główne, w których będzie się odbywał ruch drogowy. Lewa (wschodnia) nawa ma 2 301,88 m długości i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m.
W tunelu znajduje się osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method) – nowa austriacka metoda drążenia tuneli. Metodę wybrano m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej. Te samą metodę wykorzystuje się między innymi przy drążeniu dwóch tuneli na drodze ekspresowej S1 w Beskidach, na budowie tzw. obejścia Węgierskiej Górki.
Czytaj też: Obejście Wegierskiej Górki dopiero za rok? Wszystko przez dwa tunele
Drugi tunel na S3 zbudowano inną metodą
Drugi z tuneli na Dolnym Śląsku, liczący 320 metrów długości był wykonywany zupełnie innym sposobem. To technologia Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Z wykopu wywieziono 223 tys. metrów sześciennych materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. Obudowa tunelu składa się z 27 segmentów. Tak zbudowano m.in. jeden z tuneli na budowie północnej obwodnicy Krakowa, w Zielonkach.
Kto budował S3 Bolków – Kamienna Góra? Wykonawca, koszt budowy
Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł. Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót.
Kiedy będzie gotowa cała droga ekspresowa S3?
Droga ekspresowa S3 to trasa która połączy Świnoujście z granicą Polski z Czechami w Lubawce.
Obecnie w budowie są trzy odcinki tej trasy – wspomniana część na Dolnym Śląsku – Bolków - Kamienna Góra.
W Zachodniopomorskiem budowane są odcinki Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn.
W sumie na Pomorzu Zachodnim powstaje 33 km drogi ekspresowej S3, ostatniego brakującego fragmentu tej trasy.
Odcinek Świnoujście – Dargobądz za 688,8 mln zł buduje firma Polaqua, a Dargobądz – Troszyn za 679,3 mln zł konsorcjum Polbud Pomorze (lider), PRD Nowogard i INTOP. Inwestycja jest realizowana w formule Projektuj i buduj.
Czytaj też: Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024! Termin znacznie się wydłużył
S3 Świnoujście – Dargobądz Odcinek będzie miał długość 17 km. Rozpocznie się od połączenia z tunelem w Świnoujściu, w pobliżu terminala promów morskich, a zakończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe - Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
S3 Dargobądz – Troszyn Odcinek będzie miał 16 km długości i obejmuje budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji na wschód od Dargobądza. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną też przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Kiedy otworzą S3 do Świnoujścia?
Odcinek od Świnoujścia do Troszyna będzie gotowy dopiero w IV kwartale 2024 roku.
Ostatni, trzykilometrowy odcinek od Kamiennej Góry do Lubawki (granicy z Czechami kończy się właśnie w Lubawce. Droga została tam wybudowana, lecz droga kończy się nagle tuż przed granicą w Czechami. Jej dalsza część zostanie otwarta dopiero wtedy, gdy Czesi wybudują po swojej stronie ciąg dalszy trasy – którą ma być autostrada D11. Cała autostrada D11 w Czechach do granicy z Polską w Lubawce ma być gotowa do 2027 roku – zapowiedział kilka tygodni temu czeski minister transportu Martin Kupka. To kluczowy odcinek trasy D11 do Pragi, który połączy się po polskiej stronie z drogą ekspresową S3. Odcinek D11 do granicy z Polską miała budować polska firma Budimex, która wygrała przetarg. Jednak w ostatnich tygodniach firmę wykluczono z tego postępowania. Trwa postępowanie przed czeskim odpowiednikiem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Droga ekspresowa S3 na północy nie będzie gotowa latem 2024!
Autor: GDDKiA
Ten odcinek będzie gotowy w IV kwartale 2024 r
Czytaj też:
- Byliśmy na budowie Mercure Szczyrk Resort! W górach stanęło wielkie orle gniazdo. Jest nowa data otwarcia hotelu WIDEO
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? Droga będzie przejezdna później niż planowano
- „Mechaniczny kret” na półmetku budowy kolejnego tunelu pod Łodzią
- Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku