Najdłuższy tunel w Polsce wydrążą pod Warszawą. Zacznie się w Warszawie Zachodniej
Autor: CPK
Centralny Port Komunikacyjny - wizualizacje
Nie tylko tunele metra będą biegły pod Warszawą. Do 2032 roku pod warszawskimi Odolanami ma zostać wydrążony najdłuższy, bo prawie 10 km tunel kolei dalekobieżnej. Zacznie się pod Warszawą Zachodnią, skończy za miastem. Wszystko w ramach budowy kolei dużych prędkości z Warszawy do CPK. Ze stolicy do CPK dojedziemy wtedy w 20 minut. Tunel znalazł się w Programie Wieloletnim dla CPK przyjętym przez rząd.
Spis treści
- CPK to nie tylko gigantyczne lotnisko
- Prawie 10-km tunel kolejowy pod Warszawą
- CPK to grube miliardy na budowę kolei
- Budowa CPK - koszt
- Program Wieloletni CPK
- Kiedy pojedziemy do CPK koleją?
- Będą łącznice między Centralną Magistralą Kolejową i CPK
- Kolej do CPK - postęp prac
- CPK to tez budowa nowych dróg i rozbudowa istniejących
CPK to nie tylko gigantyczne lotnisko
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko, to również nowoczesna sieć linii kolejowych dużych prędkości. Pociągi będą mogły tam jeździć z prędkością powyżej 200 km na godzinę. Na niektórych liniach nawet powyżej 300. Przynajmniej takie są założenia projektowe.
Jedną z ważniejszych linii kolejowych będzie ta łącząca stolicę –czyli Warszawę z portem lotniczym CPK. W ramach tej inwestycji pod warszawskimi Odolanami zostanie wybudowany najdłuższy tunel w Polsce. Będzie miał ponad 9 km długości. Ma być gotowy do 2032 roku. Będzie częścią linii Warszawa - CPK – Łódź. Z Warszawy do CPK będzie wtedy można dojechać w 20 minut, a do Łodzi w 40.
Prawie 10-km tunel kolejowy pod Warszawą
To nowe rozwiązanie ogłosił niedawno rząd, publikując program wieloletni dla CPK. Jak tłumaczył Maciej Lasek, pełnomocnik rządu do spraw CPK, wcześniej planowano otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa. Teraz znalazły się pieniądze na lepsze, choć o wiele droższe rozwiązanie, czyli budowę ponad 9-km tunelu pod Warszawą w ramach budowy linii Warszawa - CPK – Łódź.
Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa – CPK – Łódź ponad 9-kilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w Programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK to grube miliardy na budowę kolei
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowoczesny ogromny port lotniczy, ale to przede wszystkim nowy system transportowy dla Polski, obejmujący budowę Portu Solidarność – centralnego lotniska dla Polski i hubu przesiadkowego dla Europy Środkowej i Wschodniej – zlokalizowanego 37 km od centrum Warszawy. Inwestycja obejmie także sieć 1800 km linii kolejowych oraz 400 km nowych dróg ekspresowych.
Budowa CPK - koszt
Według przedstawionego przez pełnomocnika rządu do spraw CPK programu wieloletniego - budowa CPK będzie kosztowała 131,7 mld zł. Ale to nie budowa lotniska pochłonie największą część tego finansowego tortu. Najwięcej będzie kosztowała budowa nowoczesnej sieci kolejowej, pozwalającej pociągom osiągać, nieosiągalne dziś prędkości ponad 200 lub nawet ponad 300 km na godzinę. Szacuje się, że te inwestycje na kolei pochłoną aż 76 miliardów złotych.
Program Wieloletni CPK
Uchwalony przez rząd Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 określa ramy kosztów i warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK. Zapisane w Programie finansowanie pozwoli m.in. na kontynuację zaawansowanych już prac projektowych (w przypadku Łodzi także trwających prac w terenie), a także wykup nieruchomości i realizację właściwych robót budowlanych.
Poprzednia wersja Programu, która została uchwalona w październiku 2023 r., dotyczyła lat 2024-2030, czyli okresu o dwa lata krótszego. Aktualizacja przyjęta przez obecny rząd została opracowana m.in. na podstawie szczegółowych wewnętrznych analiz i raportu z badania dotychczasowej działalności spółki CPK, które zostały wykonane w 2024 r.
Aktualizacja Programu Wieloletniego zakłada, że na finansowanie inwestycji kolejowych w ramach CPK, w tym budowę kolejowej linii „Y”, która połączy Warszawę z Lotniskiem CPK, Łodzią, a dalej – rozwidlając się w Sieradzu – z Wrocławiem i Poznaniem, zostanie przeznaczonych ponad 76,8 mld zł – z emisji obligacji i dofinansowania UE.
Centralny Port Komunikacyjny uzyskał ostatnio decyzję lokalizacyjną.
Czytaj też: CPK pokazał kolejny projekt. Tak będą wyglądały strażnice CPK
Autor: CPK
Kiedy pojedziemy do CPK koleją?
Program zakłada, że do końca 2032 r. zostanie uruchomiona pierwsza linia kolei dużych prędkości z Warszawy do Łodzi (wraz z 4,6-kilometrowym tunelem w tym mieście) oraz stacją kolejową CPK zintegrowaną z terminalem Lotniska. Roboty budowlane dla tunelu w Łodzi już się rozpoczęły, dla dworca pod Lotniskiem CPK gotowy jest projekt budowlany.
Dla pozostałej części odcinka Warszawa – Łódź (oraz innych fragmentów „Y”) dokumentacja budowlana jest opracowywana. Szacowany czas przejazdu pociągu z Warszawy Centralnej do CPK to 20 min, a do Łodzi – około 40 min.
Będą łącznice między Centralną Magistralą Kolejową i CPK
Program Wieloletni z października 2023 r. nie obejmował także swoim zakresem także budowy łącznic między Centralną Magistralą Kolejową i lotniskiem CPK. Dopiero obecnie w spółce trwają zaawansowane analizy w celu przyspieszenia budowy łączników kolejowych z CMK, które umożliwią wygodniejszy dojazd na Lotnisko CPK od strony Krakowa i Katowic.
Wbrew rozpowszechnianym informacjom Program Wieloletni 2024-2030 z października 2023 r. nie uwzględniał budowy 2 tys. km nowych linii kolejowych. W praktyce nie przewidywał nawet rozpoczęcia prac przygotowawczych dla ok. 1/4 długości tych linii. Zakładał wybudowanie do 2030 r. ok. 130 km linii KDP. W poprzedniej wersji wszystkie umowy na roboty budowlane na odcinku Łódź – Wrocław planowano zawrzeć do 2030 r., jednocześnie nie przewidując finansowania całości robót – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Przesunięcie środków i wydłużenie perspektywy Programu z 2030 r. do 2032 r. umożliwi w trakcie jego trwania zakończenie robót budowlanych na łącznie około 320 km linii Kolei Dużych Prędkości. Środki założone w aktualizacji Programu zakładają wybudowanie do 2032 r. odcinków: z Warszawy przez Łódź i Sieradz do Wrocławia, a także większość robót na odcinku Sieradz – Poznań. Jak informuje CPK, wcześniej budowę odcinka między Sieradzem i Poznaniem zaplanowano w formule PPP, przy czym nie zagwarantowano środków na ten cel.
Kolej do CPK - postęp prac
Program Wieloletni wskazuje odcinki – poza linią „Y” – o łącznej długości około 880 km, dla których przewidziano kontynuację prac przygotowawczych: projektowych lub przedprojektowych. Te pierwsze dotyczą dwóch odcinków: między Katowicami i granicą (w kierunku czeskiej Ostrawy) na Śląsku oraz Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu.
Wśród tych, dla których w nowym Programie ujęto dokumentacje przedprojektowe, znajdują się liczne trasy, np. CMK-Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Trójmiasta, a także np. CPK – Warka, Radom – Iłża – Kunów, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Trawniki – Krasnystaw – Zamość – Tomaszów Lubelski do granicy Ukrainą oraz Żarów – Świdnica – Wałbrzych do granicy z Czechami.
Polecamy także: Kończy się Program Dobrowolnych Nabyć gruntów pod CPK. Spółka podała konkretne liczby
CPK to tez budowa nowych dróg i rozbudowa istniejących
Program Wieloletni CPK zakłada 2,6 mld zł na drogi o długości ok. 90 km. Połączą one CPK z siecią dróg publicznych. Planowane nakłady dotyczące pozyskania gruntów i budowy dróg dojazdowych do CPK (w tym węzłów) będą finansowane ze skarbowych papierów wartościowych.
Jednocześnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) zrealizuje projekty, które pozwolą na sprawną obsługę transportową inwestycji CPK. Znajdują się wśród nich np. poszerzenie autostrady A2 między Warszawą i Łodzią o dodatkowy pas ruchu w każdą stronę i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.
Czytaj też:
- Tylu inwestycji jednocześnie na Katowice Airport nie było nigdy. Trwa ogromny program inwestycyjny
- Nowoczesna spalarnia odpadów w Gdańsku wyprodukuje prąd i ciepło systemowe. Wkrótce otwarcie
- Terminal Instalacyjny w Świnoujściu wkrótce osiągnie gotowość operacyjną
- Przez Beskidy pobiegnie kolejna droga ekspresowa. Właśnie ogłoszono przetarg