Największe katastrofy budowlane: Most Morandiego w Genui runął w 2018 roku
Autor: Wikipedia/Salvatore1991
Odbudowa mostu w Genui trwała tylko 15 miesięcy. Most odbudowały dwie firmy - Salini Impregilo oraz firma zajmująca się budową morskiej infrastruktury i statków Fincantieri.
Zawalenie się mostu w Baltimore przywodzi na myśl inną wielką katastrofę budowlaną. Słynny most w Genui zaprojektowany przez Riccardo Morandiego zawalił się nagle w sierpniu 2018 roku. Jego przęsła runęły wraz ze znajdującymi się na nim autami. To jedna z największych katastrof budowlanych. Zginęły wtedy 43 osoby. Włosi odbudowali ten most w 15 miesięcy. Jest nowocześniejszy, wytrzymalszy i ekologiczny.
Spis treści
- Zawalony Most Morandiego w Genui
- Most Morandiego - historia
- W most Morandiego w Wenezueli uderzył tankowiec
- Most w Genui. Odbudowa
- Nowy most w Genui
Zawalony Most Morandiego w Genui
Wiadukt Morandiego, zwany też mostem Polcevera, zawalił się 14 sierpnia 2018 roku. Runęła jego część o długości około 250 m. Według specjalistów, przyczyną katastrofy było zerwanie jednego z obetonowanych cięgien podpory nr 9, podtrzymujących wspornik od strony estakady.
Wiadukt Morandiego wybudowano w latach 1963-67. To przeprawa przecinająca rzekę Polcevera, pomiędzy dzielnicami Sampierdarena i Cornigliano, miał długość 1182 metrów. Filary miały 90 metrów wysokości. Wiadukt łączył nową autostradę A10 z autostradą A7.
Most Morandiego - historia
Historia mostu Morandiego rozpoczęła się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. W tym samym okresie ten sam włoski inżynier zaprojektował bliźniacze mosty zbudowane w Wenezueli i Libii. Były to mosty podwieszane. Cechą charakterystyczną mostu Morandiego, oprócz tego, że został zbudowany z opatentowanego materiału stworzonego specjalnie przez projektanta, było zastosowanie odciągów, które zwykle wykonuje się wyłącznie ze stali. W tym przypadku wykonano je ze stali, ale także pokryto je sprężonym betonem. Materiał ten jest powszechnie używany do pracy pod obciążeniem, aby wytrzymać nacisk sił zbieżnych.
W most Morandiego w Wenezueli uderzył tankowiec
Było to coś nowego, co Morandi wprowadził, budując most Maracaibo w Wenezueli.
Niestety, tamten obiekt nie miał szczęścia, bo część mostu im. Generała Rafaela Urdanety zawaliła się w 1964 r. w wyniku zderzenia tankowca Exxon Maracaibo, który uderzył w filary 30 i 31. Zawalenie spowodowało wyrzucenie do morza trzech przęseł mostu.
Podobna sytuacja miała miejsce ostatnio w Baltimore.
Obwodnica Oświęcimia: most przez Wisłę już połączył Śląsk i Małopolskę
Autor: GDDKIA
Most w Genui. Odbudowa
14 sierpnia w Genui około 11.36 rozległ się przerażający huk. W deszczu zaczęły się rozpadać kolejne przęsła mostu. Z 45-metrowej wysokości rozpadającego się wiaduktu ześlizgiwały się kolejne samochody. Zginęły 43 osoby. Zawalił się około 200 metrowy odcinek mostu nad doliną rzeki Polcevera.Gdy minął pierwszy szok we Włoszech rozpoczęto dochodzenie w sprawie przyczyn tej katastrofy. Jednocześnie rozpoczęto też prace rozbiórkowe i prace nad projektem nowego mostu.Zaprojektował go Renzo Piano, słynny włoski architekt. Odbudowa mostu ruszyła w Błyskawicznym tempie. Wykonawcą została znana, duża włoska firma budowlana Salini Impregilo.Budowa trwała 15 miesięcy. W tym czasie rozebrano pozostałości po moście Morandiego i wybudowano zupełnie nowy obiekt, według projektu Renzo Piano.Jak informował wykonawca, w szczytowym okresie działalności budowlanej ponad 1000 pracowników, w tym inżynierów i techników, pracowało przez całą dobę przez miesiące, stawiając czoła deszczowi, śniegowi, wiatrowi i pandemii COVID-19, zachowując najsurowsze środki bezpieczeństwa, aby osiągnąć rekord w budowie robót publicznych we Włoszech – rekord uzyskany dzięki współpracy, przejrzystości, pracy zespołowej, bezpieczeństwu.
Nowy most w Genui
Nowy most kosztował ponad 200 mln euro. Powstał wręcz w błyskawicznym tempie. Ma ponad tysiąc metrów długości. Jest wsparty na 18 filarach. Jest biały, część wiaduktu ma kształt stępki statku i przywodzi na myśl i wszystkie jego innowacyjne funkcje, od zrównoważonego rozwoju ekologicznego gwarantowanego przez panele słoneczne oraz system zarządzania i recyklingu wody, po rutynowe prace konserwacyjne wykonywane przez roboty i innowacyjne czujniki służące do monitorowania stanu technicznego i bezpieczeństwa całej konstrukcji.
Otwarcie nowego mostu w Genui miało miejsce na początku sierpnia 2020 roku. Pierwszym autem, jakie po nim przejechało jechał Pietro Salini, właściciel firmy Salini Impregilo, która go wybudowała.
Czytaj też:
- Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
- Koniec budowy konstrukcji tunelu w Zielonkach. To część północnej obwodnicy Krakowa
- Wiadukt bez dojazdów w Ursusie w końcu „ożyje”. Jest wykonawca drogi dojazdowej do niego
- Mota-Engil wybuduje najdłuższy odcinek S74 w województwie świętokrzyskim. Jest umowa
- 1 kwietnia drożeje przejazd autostradą A4. Wcześniej wzrosły stawki na A2