Największe rondo w Tarnowie już działa
Największe rondo w Tarnowie zostało oddane do ruchu. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 73, która jest kluczowa dla komunikacji w południowej Polsce. Budowa ronda pochłonęła 5 milionów złotych a jej wykonawcą była Skanska.
Największe rondo w Tarnowie (woj. małopolskie) zostało oficjalnie oddane do użytku 27 sierpnia. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 73, na skrzyżowaniu ulic Błonie z al. Jana Pawła II. Inwestycję kosztem 5 mln złotych zrealizowała Skanska.
Przeczytaj również: Przestrzeń publiczna. Zielone ronda i pobocza dróg
Największe rondo w mieście
Budowa ronda rozpoczęła się w listopadzie 2011 roku. Obiekt został wybudowany na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ulicą Błonie w ciągu drogi krajowej nr 73, która przebiega przez teren trzech województw (małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego) i jest kluczowym odcinkiem drogi dla komunikacji w południowej Polsce. Rondo jest największym skrzyżowaniem w mieście - liczy 55 metrów średnicy zewnętrznej i 37 metrów wewnętrznej.
Na autostradę A4 przez rondo w Tarnowie
- Na środku ronda znajduje się wyspa z niską zielenią. Jest ona otoczona dwupasmową jezdnią o szerokości 9 metrów, z czego szerokość samej jezdni wynosi 7,5 metra, a 1,5 metra zajmuje pas z kostki kamiennej, który służy większym pojazdom, np. tirom, do bezpieczniejszego przejazdu – mówi Robert Jaskot, menadżer projektów, Skanska. Obiekt łączy al. Jana Pawła II z węzłem „Krzyż” budowanej autostrady A4.
Na wlotach ronda wykonawca zainstalował pierwsze w Tarnowie bramownice, czyli konstrukcje wsporcze, na których zostały umieszczone tablice informacyjne wyniesione nad jezdnię. Takie rozwiązanie ułatwi kierowcom poruszanie się po rondzie, wskazując kierunek jazdy z poszczególnych pasów jezdni.
Budowa ronda i inne prace
W ramach przedsięwzięcia Skanska rozbudowała ulicę Błonie o dwie jezdnie o szerokości 7 metrów wraz z pasem rozdzielającym i chodnikami. Ciekawostką jest, że rondo znajduje się na terenie dawnego poligonu, a podczas robót wykonawca natknął się na niemiecki pocisk odłamkowo-burzący o masie naboju ok. 12-15 kg i długości 75-80 cm oraz minę przeciwpancerną o wadze ok. 5-7 kg. Znaleziska zostały zabezpieczone przez Skanska i przekazane saperom.