Najwyższą estakadę w Polsce budują na Podkarpaciu! Będzie wysoka na 80 metrów
Autor: GDDKiA
Budowa S19 Babica - Jawornik - to tu powstanie najwyższa estakada w Polsce
Na ponad 11 -kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Jawornik – Babica drogowcy mają do wybudowania najwyższą estakadę w Polsce. Będzie miała w najwyższym punkcie wysokość ponad 80-metrów. Zmieści się pod nią 26 piętrowy wieżowiec. Budowa tego odcinka S19 rozpoczęła się jesienią 2023 roku.
Spis treści
- Budowa najwyższej estakady w Polsce długiej na ponad kilometr
- S19 Babica – Jawornik, jak będzie wyglądała ta trasa?
- Budowa S19 na Podkarpaciu – trudny teren
- S19 Babica Jawornik - kiedy będzie gotowa?
Budowa najwyższej estakady w Polsce długiej na ponad kilometr
Budowa S19 od Babicy do Jawornika to w 30 procentach estakady. Zaplanowano ich tutaj aż osiem. Do tego pięć wiaduktów. Wśród estakad, jest jedna bardzo wyjątkowa. To estakada pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Będzie najwyższą estakadą w Polsce. Jej wysokość w najwyższym punkcie sięgnie 80 metrów. To bardzo dużo. Jak już wspomnieliśmy to wysokość około 26 piętrowego wieżowca. Np. biurowiec Warta Tower w Warszawie liczy 82 metry wysokości, podobnie Kościół Mariacki w Krakowie lub np. wieżowce „Kukurydze” na osiedlu Tysiąclecia w Katowicach.
Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren.
Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m3 mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
S19 Babica – Jawornik, jak będzie wyglądała ta trasa?
Cały odcinek (11,6 km) S19 Babica – Jawornik będzie drogą ekspresową o dwóch jezdniach, mających po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Plus oczywiście pas awaryjny.
Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.
Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa)
Powstaną takie obiekty inżynierskie:
- osiem estakad,
- pięć wiaduktów
- cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych)
- droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.
Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.
Obejście Węgierskiej Górki. Estakada prawie gotowa - tak powstaje droga ekspresowa S1 w Beskidach
Autor: GDDKiA
Tak w lutym 2024 wygląda plac budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1
Budowa S19 na Podkarpaciu – trudny teren
Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym, na etapie opracowania Koncepcji programowej (KP) wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym. Prowadzenie prac geologicznych było więc bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem siedmiu obszarów osuwiskowych i sześciu predysponowanych osuwiskowo. W ramach prowadzonego na etapie KP rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych. Wykonano ich 765, o łącznym metrażu 12 081 mb i głębokości od 3 do 50 m. Wykonano również 319 sondowań badawczych o łącznym metrażu 2272 mb i głębokości od 1,8 do 35 m.
S19 Babica Jawornik - kiedy będzie gotowa?
Zgodnie z podpisaną umową, roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, zostaną ukończone w ciągu 26 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 r. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Odcinek S19 od węzła Babica do Jawornika realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Wartość umowy wynosi 1,253 mld zł.
Czytaj też:
- Tak powstaje obwodnica Oświęcimia: tereny podmokłe, rzeki i sąsiedztwo Muzeum Auschwitz
- Obwodnica Koszalina i Sianowa prawie gotowa. Kiedy będzie oddana do użytku?
- Najdłuższe tunele w Polsce - istniejące oraz w budowie. Jakie tunele powstaną w Polsce?
- Każda budowa tunelu drogowego czy kolejowego podlega od września pod prawo górnicze
- Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19