Niepołomice dostaną nowe połączenie kolejowe z Krakowem. Jest umowa na projekt linii
PKP PLK podpisały właśnie umowę na projekt nowej linii kolejowej, która połączy Niepołomice z Krakowem. W 2026 roku inwestycja ma dostać pozwolenie na budowę. To bardzo ważne połączenie, na które czeka wielu mieszkańców miasta oraz dojeżdżających do pracy do tamtejszej strefy gospodarczej.
Spis treści
- Pozwolenie na budowę kolei do Niepołomic ma być w 2026 roku
- Linia Niepołomice - Kraków to 6 km nowych torów i 3 przystanki
- Nowa linia powstanie w ramach programu Kolej Plus
Pozwolenie na budowę kolei do Niepołomic ma być w 2026 roku
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisano właśnie umowę na zaprojektowanie nowej linii kolejowej, która połączy Niepołomice z Krakowem. Mieszkańcy podkrakowskiej miejscowości zyskają możliwość szybkich i sprawnych podróży koleją.
Umowa za 4,6 mln zł netto, podpisana przez PLK SA z konsorcjum firm w składzie: Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o. i Infra–Projekt Sp. z o.o. zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej, przeprowadzenie konsultacji społecznych, pozyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych. Pozwolenie na budowę ma być uzyskane w 2026 roku. Umożliwi to ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację prac.
Linia Niepołomice - Kraków to 6 km nowych torów i 3 przystanki
Budowa nowej linii kolejowej pomiędzy Niepołomicami a Krakowem umożliwi lepszą komunikację dla tysięcy mieszkańców miasta i okolicznych gmin. Inwestycja ułatwi też dojazd dla pracowników, prężnie rozwijającej się w Niepołomicach, strefy gospodarczej.
Nowy tor planowany jest na odcinku Podgrabie – Niepołomice Dworzec Autobusowy. Pociągi pojadą nim z prędkością do 80 km/h i zatrzymają się na trzech przystankach: MAN, Boryczów i Niepołomice. Podróż z tej miejscowości do centrum Krakowa zajmie około 30 minut. Koszt budowy nowego toru o długości 6 km oszacowano na przeszło 320 mln zł.
Niepołomice po wielu latach odzyskają kolej. To dobra wiadomość dla nie tylko dla mieszkańców, ale również nas - kolejarzy. Konsekwentnie zwiększamy rolę kolei aglomeracyjnej w regionie - podkreśla Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowy most kolejowy nad Regalicą oddany do użytku. Jeżdżą po nim pociągi
Autor: Budimex
Pozytywnie zakończyły się próby obciążeniowe mostu kolejowego nad rzeką Regalicą i wiaduktu. Po przebudowie przepłyną pod nim nawet lodołamacze stacjonujące w pobliskiej bazie. Po moście biegną dwa nowe tory umożliwiające jazdę z prędkością ponad 100 km/h.
Nowa linia powstanie w ramach programu Kolej Plus
Inwestycja ma powstać w ramach „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Program Kolej + jest wart 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i około 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
W regionie do realizacji zakwalifikowano trzy inwestycje: budowę łącznicy kolejowej Borowa Górka-Pieczyska, oraz budowę nowych połączeń kolejowych pomiędzy Krakowem a Niepołomicami i Myślenicami.
W całym kraju w ramach programu planowane do realizacji są 34 projekty, zgłoszone przez samorządy 11 województw. Zadania dotyczą miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia.
Czytaj też:
- Pociągiem pod terminal Portu Lotniczego w Modlinie? Jest umowa na projekt nowej linii
- Schody wykonane w całości w technologii druku 3D zamontowano na stacji w Ełku
- Będzie ciąg dalszy trasy S8 w Łódzkiem. GDDKiA podpisała umowę z projektantem
- Trasa Wolbromska gotowa. Wiemy, kiedy otwarcie nowej wylotówki z Krakowa. Przebieg, mapa