Nowa kładka nad pasem startowym. Na gdańskiej Zaspie powstanie nowe przejście dla pieszych ponad głównym komunikacyjnym węzłem dzielnicy
Autor: UM Gdańsk
Kładka Gdańsk Zaspa
Władze Gdańska zapowiedziały przetarg na budowę nowej kładki nad dwupoziomowym skrzyżowaniem alei Rzeczpospolitej i Jana Pawła II. Ma być mniejsza i bardziej funkcjonalna od potężnej konstrukcji, która połączyła brzegi szerokich arterii komunikacyjnych i ułatwiała dostęp do przystanków tramwajowych i autobusowych.
Spis treści
- Nowoczesne osiedle Zaspa i kładka
- Wyburzenie planowane od dawna
- Demontaż i budowa już wkrótce
- Jak będzie nowa kładka na Zaspie?
Wzniesiona w latach 70. XX w. kładka to ponad 600 m ciągów pieszych i schodów w dwóch połączonych ze sobą na końcach równoległych pasmach ułatwiająca przejście przez ruchliwe dwupasmowe aleje. Była już wielokrotnie remontowana i modernizowana - m.in poprzez montaż wind przy ciągach schodów, ale obecny stan kwalifikuje ją już do rozbiórki.
Nowoczesne osiedle Zaspa i kładka
Osiedle Zaspa zostało zbudowane w latach 70. na terenie starego portu lotniczego Gdańsk Wrzeszcz. Jedną z jego komunikacyjnych osi jest aleja Jana Pawła II , która została wytyczona w osi głównego pasa startowego lotniska. Część betonowej płyty zachowana jest na fragmencie ulicy do dzisiaj. To właśnie tutaj nad dawnym pasem startowym zaraz na początku budowy osiedla Zaspa powstała gigantyczna konstrukcja kładki dla pieszych, która była wówczas symbolem nowoczesności i jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów nowego Gdańska. Samo osiedle również realizowane było wg nowatorskiej koncepcji. Jednym z założeń projektantów było, że mieszkańcy nie mogą zaglądać sobie do okien, stąd domy są ustawione względem siebie pod kątem 120°, a ich kompleksy tworzą sześcioboki, przypominające plastry miodu.
Wyburzenie planowane od dawna
Budowę nowej przeprawy dla pieszych łączącej dwie części Zaspy, obecnie osobne osiedla Rozstaje i Młyniec, była planowana już przynajmniej od 2018 r. Stara kładka w coraz mniejszym stopniu odpowiadała potrzebom poruszających się po niej pieszych, przemieszczających się między dwiema alejami czy na usytuowane przy alei Rzeczypospolitej przystanki tramwajowe i autobusowe.
Po analizie ruchu pieszego i rowerowego na węźle, która wykazała, że spośród czterech możliwych wariantów najlepszym byłby ten z wyburzeniem starej kładki i budową nowej. Wstępna koncepcja zakładała budowę układu czworoboku z krótkich kładek pieszo-rowerowych na poziomie al. Rzeczypospolitej uzupełnionym przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną w rejonie przystanków tramwajowych na niższym poziomie. Kładki znajdujące się na poziomie chodnika zwiększają też komfort osób niepełnosprawnych i mających problemy z chodzeniem.
Demontaż i budowa już wkrótce
W najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonanie rozbiórki i budowy mniejszych kładek pieszo-rowerowych. O tym, że miasto szykuje postępowanie poinformowała przed kilkoma dniami prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz podczas spotkania z mieszkańcami dzielnicy Zaspa Rozstaje.
- Przygotowaliśmy projekt przebudowy tej kładki, tak by była ona bardziej przyjazna. Dzisiaj kosztorys dla tej inwestycji to około 36 mln złotych. Nie wiemy, jaki będzie koszt docelowy - mówiła pani prezydent.
Miasto ma pełną dokumentację i pozwolenie na budowę. Nie ma jednak możliwości realizacji bez pozyskania zewnętrznych środków. Wystąpiło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego z wnioskiem o wpisanie kładki do Regionalnego Programu Transportowego, co pozwoli ubiegać się o środki z Funduszy Europejskich dla Pomorza.
Jak będzie nowa kładka na Zaspie?
Zlikwidowany zostanie 3. poziom skrzyżowania, na którym jest dzisiaj kładka. W tym miejscu powstanie kładka na 2. poziomie, czyli alei Rzeczypospolitej, na którą będzie można wejść bez konieczności korzystania ze schodów lub wind. Nową kładkę będzie tworzyć pięć ciągów podestów. Dodatkowo wyremontowany zostanie wiadukt drogowo-tramwajowy.
Nie będzie schodów, którymi trzeba obecnie przemieszczać się w trakcie przechodzenia z jednej strony ulicy na drugą, a także na przystanki tramwajowe. Zastąpione zostaną kładkami w poziomie jezdni al. Rzeczypospolitej - cały ruch pieszo-rowerowy będzie odbywał się na tym samym poziomie, na którym jeżdżą obecnie tramwaje. Dojście do przystanków tramwajowych umożliwią przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Pięć kładek na tym samym poziomie umożliwi dostęp z każdego kwartału położonego na brzegach węzła bezpośrednio w rejon przystanku tramwajowego, dodatkowo pojawi się połączenie usprawniające ruch wzdłuż al. Rzeczpospolitej.
Zmniejszenie powierzchni pomostów obniża koszty budowy i ułatwia późniejsze utrzymanie.

Kładka Port Czerniakowski w Warszawie
Autor: UM Warszawa/Cezary Warś
Warszawa - nowa kładka w Porcie Czerniakowskim