Nowa kładka w Krakowie łączy Grzegórzki z Zabłociem. Piesi i rowerzyści już z niej korzystają
W sobotę 10 czerwca otwarto nową kładkę dla pieszych i rowerzystów, dzięki której można wygodnie i bezpiecznie przeprawić się przez Wisłę na wysokości dzielnic Zabłocie oraz Grzegórzki i Kazimierz. Inwestycja powstała w ramach realizowanej przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy-Rudzice.
Nowa krakowska kładka ułatwia poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem Wisły, a rowerzystom umożliwia dogodny dojazd do centrum od strony Zabłocia i stanowi alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich.
Jak podkreślił Jerzy Muzyk – zastępca prezydenta Krakowa: „Realizacja zadania wpisuje się w działania miasta mające na celu ożywienie brzegów Wisły. Nowa przeprawa będzie miała szczególne znaczenie dla powiązania sieci tras rowerowych na terenie Krakowa, w tym do poprawy komfortu ich użytkowników. Budowa nowoczesnej i wzajemnie zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej na Wiśle, usprawni i skróci czas dojazdu pomiędzy obszarami miasta zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki”.
Wygodna i bezpieczna infrastruktura
Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych powstała w ramach budowy ostatniego z trzech mostów budowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie.
Całość ma długość ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Sam most ma 234,2 m długości. Ciągi komunikacyjne zostały tak zaprojektowane, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Łączna szerokość kładki wynosi ok. 9 m.
Tor kolejowy na moście został oddzielony od drogi rowerowej półprzezroczystą barierą ochronną. Po zewnętrznej stronie przęseł mostu jest dodatkowa platforma z chodnikiem, a po obu stronach przeprawy zlokalizowane są najazdy i schody dla rowerzystów i pieszych.
Aby nowa przeprawa mogła zostać wybudowana, konieczne było usunięcie kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Ten zakres prac, zleconych przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie został wykonany w zeszłym roku. Stary słup został zlikwidowany, a cała sieć została poprowadzona pod ziemią.
Współpraca gminy Kraków z PKP PLK
Nowa kładka to efekt umowy, którą 17 kwietnia 2020 r. gmina Kraków zawarła z PKP PLK w sprawie dofinansowania realizacji inwestycji kolejowej w zakresie dotyczącym infrastruktury dla pieszych i rowerzystów w ramach zadania „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, odcinek 3 – obiekty mostowe nad rzeką Wisłą”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Zadanie o wartości ok. 73 mln zł dofinansowano ze środków rządowych przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich. Kwota dofinansowania z budżetu państwa wyniosła 32 438 497,72 zł.
Źródło: materiały prasowe, www.krakow.pl; www.plk-sa.pl; www.gov.pl