Nowa Wieś ma nowy most. Drugi taki w Polsce
W Nowej Wsi na Podkarpaciu oddano do użytku nowy most. To most drogowy z kompozytu FRP, zaprojektowany i wybudowany przez Mostostal Warszawa, już drugi taki w Polsce.
Pierwszy most kompozytowy wybudowano w Błażowej na początku 2016. Teraz przyszedł czas na Nową Wieś - uroczyste otwarcie nowego mostu drogowego odbyło sie 15 grudnia 2016.
Most kompozytowy w Błażowej
Most w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, projektu Mostostal Warszawa. Jego dźwigary, jak i płyta pomostowa wykonane zostały z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.
Technologia budowy mostu
Do budowy mostu wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
Niska masa elementów wysyłkowych (5,8 t) pozwoliła na transport na jednym pojeździe oraz na błyskawiczną instalację. Wszystkie prace związane z montażem przęsła przeprowadzono w ciągu kilkunastu godzin. Zastosowanie elementów prefabrykowanych zmniejsza negatywny wpływ pogody na proces budowy (umożliwia prowadzenie prac również w okresie zimowym) oraz pozwala na poprawę warunków pracy.
Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.
Parametry techniczno-geometryczne mostu:
konstrukcja płytowo-belkowa
schemat statyczny: belka swobodnie podparta
rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
długość całkowita pomostu: 10,70 m
całkowita szerokość mostu: 7,66 m
szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
chodnik: 0,75÷1,10 m
klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030