Nowe Centrum Łodzi - budowa podziemnej drogi zakończona. Trwają kolejne etapy inwestycji
Nowe Centrum Łodzi (NCŁ) to obszar obejmujący 100 hektarów w centrum miasta, ograniczony ulicami Narutowicza, Kopcińskiego, Tuwima i Piotrkowską. Powstanie tu nowoczesny kompleks, który połączy funkcje biznesowe, handlowe i kulturalne. Jest już podziemna ulica Hasa, będzie też tunel średnicowy. Dzięki takim inwestycjom Łódź staje się miejscem pionierskich i strategicznych rozwiązań.
Spis treści
- Pierwsza koncepcja Nowego Centrum Łodzi
- Jakie ma być Nowe Centrum Łodzi?
- Podziemna komunikacja w NCŁ to duże wyzwanie
- Budowa drogi podziemnej w Nowym Centrum Łodzi zakończona
- Budowa tunelu średnicowego w Nowym Centrum Łodzi
- Rynek Kobro - tak będzie wyglądał główny plac Nowego Centrum Łodzi
- Przebudowa dworca Łódź Fabryczna w NCŁ
- EC1 - inwestycja istniejąca w obrębie Nowego Centrum Łodzi
Pierwsza koncepcja Nowego Centrum Łodzi
Autorem pierwszej koncepcji zagospodarowania przestrzennego Nowego Centrum Łodzi był luksemburski urbanista Rob Krier. To on w 2007 roku nakreślił podstawy planu dworca Łódź Fabryczna. Zaproponował, aby linie kolejowe i dworzec umiejscowić pod ziemią i w ten sposób zyskać przestrzeń, na której powstanie zupełnie nowy fragment miasta, z biurowcami, restauracjami, obiektami kultury i rozrywki. I tak, zgodnie z koncepcją Kiera w 2011 roku ruszyły prace budowlane związane z przebudową dworca Łódź Fabryczna, które zakończyły się w 2016 roku. Dziś trwa intensywna budowa tunelu średnicowego, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska. Droga podziemna przy Rynku Kobro jest już gotowa.
Jakie ma być Nowe Centrum Łodzi?
Centralną częścią Nowego Centrum Łodzi ma być Rynek Kobro oraz skomunikowany z jego odziemiem tunel drogowy. Plac będzie otoczony z jednej strony charakterystyczną dla Łodzi przemysłową architekturą, nowymi gmachami biurowymi oraz nowoczesnym budynkiem dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Obszar miedzy ulicami: Nartowicza, Kopcińskiego, Tuwima i Piotrkowską (100 hektarów) ma być nową wizytówką miasta i miejscem wydarzeń kulturalnych.
Autorami koncepcji projektowej są pracownie SUD Architekci i BZB Projekt. Inwestorem jest miasto Łódź, na którego zlecenie w ramach generalnego wykonawstwa, prace realizacyjne wykonuje konsorcjum firm Mosty – Łódź i Budomal.
- strefa I to około 40 ha - to tu toczyć ma się życie całą dobę. Na terenie powstanie wiele miejsc związanych z kulturą, komercją, a także mieszkaniowych. To obszar priorytetowy jeżeli chodzi o program Nowe Centrum Łodzi .
- strefa II to około 30 ha - to obszar na którym szczególnie ważne będzie zachowanie historycznej tkanki miejskiej. Będą tu realizowane inwestycje komercyjne, z uwzględnieniem wielu projektów rewitalizacyjnych.
- strefa III to również około 30 ha z przewagą historycznej zabudowy wielkomiejskiej z przełomu XIX i XX wieku. Istnieje tu wiele kwartałów wymagających intensywnej rewitalizacji i uzupełnień. Będą one realizowane w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji 2026 +.
Podziemna komunikacja w NCŁ to duże wyzwanie
Miasta takie jak Łódź, Warszawa, Kraków, Gdańsk czy Aglomeracja Śląska w perspektywie do 2030 roku postawiły na realizację inwestycji mających na celu poprawę komfortu użytkowania przestrzeni miejskiej. Chodzi o poprawę warunków przemieszczania się, rozbudowę niskoemisyjnego transportu zbiorowego, wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum miast, zmniejszenia emisji CO₂ oraz ograniczenia hałasu. Nic dziwnego, że rozwiązania tunelowe coraz częściej pojawiają się jako odpowiedź na wyzwania komunikacyjne w dużych miastach. Łódź jest zdecydowanie prekursorem takich rozwiązań.
Jednak zanim zaczną one cieszyć Łodzian, trzeba przetrwać czas realizacji. Zadaniem wykonawców robót budowlanych jest takie przygotowanie i przeprowadzenie budowy, aby była ona jak najmniej inwazyjna dla jej sąsiadów. Tu kluczowe jest dobranie odpowiedniej technologii, która nie tylko pozwoli na: wykonanie obiektu w jak najkrótszym czasie, prowadzenie robót w ciasnej zabudowie miejskiej, tak aby nie zagrażać sąsiadującym z nią zabudowaniom, ale też nie będzie utrudniała dotychczasowego ruchu w okolicy w której powstaje. Przy takich założeniach świetnie sprawdza się technologia ścian szczelinowych.
Polecany artykuł:
Budowa drogi podziemnej w Nowym Centrum Łodzi zakończona
Budowa podziemnej drogi to bardzo ważna inwestycja w ramach programu Nowe Centrum Łodzi. W połowie marca 2020 ruszyły prace budowlane przy budowie tunelu oraz 3-kondygnacyjnego parkingu pod płytą przyszłego Rynku Kobro, który docelowo ma pomieścić 300 miejsc parkingowych. Dziś tunel jest już gotowy.
Podziemna ulica przebiega 6 m pod ziemią. Droga długości około 650 m ma być głównym dojazdem do terenów inwestycyjnych leżących pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna, a obiektami EC-1. Tunel przebiega między ul. Kilińskiego, a wiaduktem al. Rodziny Scheiblerów, pod którym powstało podziemne rondo. W ramach inwestycji wykonanych zostało kilka zjazdów, które będą połączone z podziemnymi parkingami biurowców powstających w linii drogi. W przyszłości podziemną drogą dostaniemy się również do parkingu, który powstanie pod rynkiem Kobro Nowego Centrum Łodzi.
Natomiast na powierzchni nad drogą powstanie kolejny woonerf w Łodzi. Będzie miał powierzchnię 12 tys. m² i połączy teren EC-1, rynek Kobro z dworcem Łódź-Fabryczna. Koszt przebudowy to 90 mln zł.
Budowa tunelu średnicowego w Nowym Centrum Łodzi
Aktualnie jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych w ramach programu Nowe Centrum Łodzi jest budowa tunelu średnicowego. Przypomnijmy, że w grudniu 2017 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Budowa tunelu to kolejny etap prac budowlanych, który ma udrożnić Łódzki Węzeł Kolejowy.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki – lider konsorcjum. Natomiast Soletanche Polska w ramach kontraktu z wykonawcą wykonuje projekt oraz realizuje dwa strategiczne obiekty inwestycji - komorę zachodnią, z której wystartuje największa w Polsce tarcza TBM (średnica 13,04 m), usytuowaną między ulicami Stolarską a Odolanowską oraz komorę dla mniejszej tarczy TBM (średnica 8,7 m), przy ul. Długosza.
Autor: Soletanche
Komora startowa tunelu średnicowego wraz z dojazdem tzw. wanną, wykonane w technologii ścian szczelinowych
Rynek Kobro - tak będzie wyglądał główny plac Nowego Centrum Łodzi
Rynek Kobro to będzie najważniejsza przestrzeń publiczna Nowego Centrum Łodzi. Plac będzie otoczony z jednej strony charakterystyczną dla Łodzi poprzemysłową architekturą, a z drugiej nowymi gmachami. Ma to być miejsce spotkań oraz wydarzeń kulturalnych.
Rynek Kobro ma być typowym miejskim placem. Jego płyta będzie wyłożona płytami klinkierowymi oraz iluminowana oświetleniem LED. W północnej części powstaną schody w kierunku ul. Kieślowskiego i wyjścia z dworca. Zostaną one obsadzone drzewami, niską zielenią, a miejscami skarpą będzie spływała woda.
Razem z placem przebudowana będzie ulica Hasa, która zamieni się w zielony pasaż z fontannami i miejscami na sezonowe ogródki. Będzie to przestrzeń głównie dla pieszych i rowerzystów, auta będą mogły tu wjechać jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
Pod placem powstanie podziemny parking na 300 samochodów. Do podziemnej ulicy będą prowadziły 2 główne zjazdy: od strony ul. Kilińskiego i od strony ronda pod al. Rodziny Scheiblerów.
Autor: UM Łódź
Rynek Kobro i nowa ul. Hasa - tak będzie wyglądać główny plac Nowego Centrum Łodzi
Przebudowa dworca Łódź Fabryczna w NCŁ
Przypomnijmy, że w obrębie NCŁ w 2016 roku został oddany do użytku nowoczesny dworzec Łódź Fabryczna. W ramach inwestycji wszystkie naziemne budynki i kilkukilometrowe tory, które dzieliły miasto na dwie części, zostały sprowadzone pod ziemię. Finalnie powstała bardzo nowoczesna podziemna stacja kolejowa, która aktualnie jest węzłem multimodalnym łączącym komunikację kolejową z miejską, samochodową, pieszą oraz rowerową.
Polecany artykuł:
EC1 - inwestycja istniejąca w obrębie Nowego Centrum Łodzi
W bezpośrednim sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna znajduje się zrewitalizowany budynek pierwszej łódzkiej elektrowni EC1, który aktualnie pełni funkcje kulturalno-artystyczne oraz edukacyjne. W gachu powstało m.in. największe w Polsce Centrum Nauki i Techniki oraz najnowocześniejsze planetarium. Kompleks EC1 to także siedziba instytucji zrzeszających artystów i filmowców – Łódź Film Commission oraz Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej.