Nowe centrum przesiadkowe na Śląsku z ogrodem na dachu
Autor: UM Zabrze
W Zabrzu otwarto dwa nowe centra przesiadkowe Zabrze Goethego i Rokitnica Pętla
W Zabrzu otwarto dwa nowe centra przesiadkowe Zabrze Goethego i Rokitnica Pętla. To ważne miejsca na mapie miasta bo w obu miejscach zatrzymują się autobusy niemal 40 linii. Centrum przesiadkowe na ul Goethego powstało w miejscu wysłużonego dworca autobusowego. Na dachu ma ogród i punkt widokowy.
Spis treści
- Centrum przesiadkowe, zamiast starego dworca autobusowego w Zabrzu
- Stacje ładowania aut i kiss&ride w centrum przesiadkowym w Zabrzu
- Ile kosztowała budowa centrów przesiadkowych w Zabrzu?
Centrum przesiadkowe, zamiast starego dworca autobusowego w Zabrzu
Inwestycja na ulicy Goethego rozpoczęła się w lutym 2022 r. Centrum przesiadkowe, które powstało na miejscu wysłużonego dworca autobusowego, ma powierzchnię ponad 10 tys. metrów kwadratowych. Znalazły się w nim perony komunikacji autobusowej i parking, a także poczekalnia i punkty usługowe. Na samej górze powstał ogród oferujący chwilę relaksu pasażerom oczekującym na transport. Można stamtąd podziwiać panoramę miasta.
Rokitnica Pętla ma otwarte perony i zewnętrzny parking. Pasażerowie znajdą tu poczekalnię i punkty z drobnymi usługami. Obiekt ma powierzchnię 276 metrów kwadratowych.
Stacje ładowania aut i kiss&ride w centrum przesiadkowym w Zabrzu
W obu miejscach dostępne są także stacje ładowania pojazdów elektrycznych, strefy kiss&ride oraz infrastruktura towarzysząca (biletomaty, tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R).
Dzięki realizacji inwestycji poprawiliśmy jakość komunikacji oraz przesiadania się na transport zbiorowy i rowerowy. Wzrosła również liczba miejsc parkingowych. Istotnym efektem realizacji projektu jest także redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza – komentuje prezydent Zabrza, Małgorzata Mańka-Szulik.
Na przystanki Rokitnica Pętla i Zabrze Goethego będą wjeżdżać autobusy prawie 40 linii.
Z centrum przesiadkowego na ulicy Goethego będzie można m.in. dojechać do Biskupic, Grzybowic, Helenki, Kończyc, Mikulczyc, Pawłowa i Zaborza w Zabrzu, ale i do Bytomia, Chorzowa, Gliwic, Katowic, Piekar Śląskich, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Tarnowskich Gór .
Z Rokitnicy możliwy będzie dojazd do Helenki, Mikulczyc, Biskupic i Grzybowic – dzielnic Zabrza, a także do Bytomia, Chorzowa, Gliwic, Pyskowic, Tarnowskich Gór i Zbrosławic.
Ile kosztowała budowa centrów przesiadkowych w Zabrzu?
Budowa centrum przesiadkowego w Rokitnicy oraz centrum przesiadkowego przy ul. Goethego w Śródmieściu to projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020: „Centrum Przesiadkowe w Zabrzu”. Wartość całkowita zadania wynosi: 127 732 462,47 zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło: 95 278 725,03 zł.
Czytaj też:
- Najwyższa estakada w Polsce powstaje na Podkarpaciu! Zmieści się pod nią 26-piętrowy wieżowiec
- Gierkówka cała w przebudowie. GDDKiA podpisała umowę na remont kolejnego odcinka
- Przęsła nowego mostu w Wolinie będą nasuwane na konstrukcję. Ogromny obiekt jest częścią S3