Nowe inwestycje Skanska w Polsce

2015-11-30 16:23
Trasa średnicowa na Śląsku, Skanska S.A.
Autor: materiały od firmy Skanska S.A. Nowa trasa średnicowa na Śląsku, Skanska S.A., 2015. Odcinek G1 o długości 2,8 km. Trasa prowadzi od ul. Kujawskiej w Gliwicach do granicy z Zabrzem. Na tym odcinku powstało 5 obiektów inżynierskich – wiadukty drogowe nad torami kolejowymi, ul. Wschodnią, ul. Błonie i ul. Kujawską oraz największy węzeł drogowy na trasie średnicówki – skrzyżowanie z autostradą A1. Węzeł w kształcie koniczyny tworzą cztery łącznice i most biegnący ponad autostradą i rzeką Kłodnicą. Długość wszystkich dróg na wiadukcie razem z łącznicami to blisko 4 km. Teren, na którym zbudowano obiekt jest podmokły, dlatego w celu jego umocnienia wbito pale o łącznej długości 10 km

W 2015 roku Skanska zrealizowała na terenie całego kraju ponad 1000 kontraktów kubaturowych i inżynieryjnych. Wśród nich znalazły się zarówno małe i średnie projekty, realizowane na zlecenie lokalnych samorządów, jak również duże inwestycje drogowe i mostowe czy modernizacje istniejących obiektów. GALERIA

Nowe inwestycje na Śląsku

Wśród oczekiwanych przez mieszkańców Śląska inwestycji w 2015 roku ważne miejsce zajęła Drogowa Trasa Średnicowa. Firma Skanska była generalnym wykonawcą oddanego już do użytku odcinka G1 o długości 2,8 km. Trasa prowadzi od ul. Kujawskiej w Gliwicach do granicy z Zabrzem. W trakcie prac wybudowano 5 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty drogowe i największy węzeł drogowy na trasie średnicówki, czyli skrzyżowanie z autostradą A1.
Skanska wybudowała też nowy terminal przylotowy C w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Terminal ma poprawić przepustowość, z lotniska  będzie mogło korzystać 6 mln pasażerów rocznie. W ramach nowej inwestycji rozbudowany został także parking.  Prace udało się zakończyć na dwa miesiące przed planowanym terminem.
Modernizacja trasy tramwajowej trasę linii 15 usprawniła połączenie między Katowicami i Sosnowcem. Łącznie Skanska położyła 2 200 m nowych torów. Po raz pierwszy w Polsce do przygotowania płyty pod szyny wykorzystano maszynę, która wykonuje ciągłe betonowanie na całym odcinku.

Trasa średnicowa w Toruniu

Po 16 miesiącach zakończyły się prace na drugim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej w Toruniu. Wartość nowej inwestycji to ok. 95 mln zł netto.  Największym obiektem na nowej trasie jest estakada o 454 m długości, 14 m wysokości w najwyższym miejscu i szerokości całkowitej 18,6 m.

Drogi wodne

W 2015 roku zakończyła się modernizacja dwóch ważnych obiektów hydrotechnicznych na Kanale Gliwickim. Śluza Kłodnica została zmodernizowana, a cenne pod względem historycznym, ale przestarzałe elementy wyeksponowano na terenie obiektu. W śluzie Rudziniec remont objął m.in. północną i południową komorę śluzy. Mimo skali prac, śluza była czynna, umożliwiając żeglarzom korzystanie z Kanału Gliwickiego. 

Szlak turystyczny w Olsztynie i kolej na Pomorzu

W okolicach Jeziora Krzywego w Olsztynie Skanska wykonała infrastrukturę sportowo-rekreacyjną, w tym centrum żeglarstwa wodnego i lodowego.  Inwestorem był Urząd Miasta Olsztyna, a wartość nowej inwestycji wynosi 26 mln zł brutto.
Skanska zakończyła budowę dojazdów wraz z węzłami integracyjnymi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Brętowo, PKM Kiełpinek oraz PKM Jasień.

Rewitalizacja

W Gorzowie Wielkopolskim dawny budynek domu studenckiego został przebudowany na siedzibę Wydziału Fizjoterapii AWF w Gorzowie Wielkopolskim. W pięciokondygnacyjnym budynku znalazło się miejsce na aule i sale wykładowe, laboratoria i specjalne pomieszczenia do różnego rodzaju terapii. Skanska przejęła realizację inwestycji po poprzednim wykonawcy, który nie dokończył prac. 
Projektem o większej skali była rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku. Prace obejmowały przebudowę dróg oraz infrastruktury podziemnej, zagospodarowanie terenu, a także przebudowę niektórych elementów budynków mieszkalnych. Wartość kontraktu wyniosła ok. 20 mln zł.

Wśród zakończonych w 2015 roku inwestycji, których generalnym wykonawcą była Skanska są też budowa zajezdni MPK w Głogowie, poprawa dostępności do portu w Kołobrzegu, a także budowa odcinka o długości 4,3 km na drodze wojewódzkiej DW 768 Brzesko-Koszyce.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej