Nowoczesne polskie obiekty walczą o nagrodę w konkursie „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”

2024-06-24 12:24 Materiał sponsorowany

W aktualnej edycji konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.” o zwycięstwo walczą inwestycje z całego kraju. Prezentujemy wybrane obiekty, które przeszły do finału: Sky Tower we Wrocławiu, Akcelerator Biznesowy KSSENON w Żorach, tunel między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu oraz zmodernizowana oczyszczalnia ścieków Małuszów.

Spis treści

  1. Sky Tower we Wrocławiu – nowoczesny kompleks architektoniczny
  2. Akcelerator Biznesowy KSSENON w Żorach – centrum kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości
  3. Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Wolin i Uznam – podwodna przeprawa usprawniająca komunikację
  4. Oczyszczalnia ścieków w Małuszowie – modernizacja nakierowana na efektywność i ekologię
  5. Kto zwycięży w konkursie „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”? Rozdanie nagród coraz bliżej

Sky Tower we Wrocławiu – nowoczesny kompleks architektoniczny

Wielofunkcyjny kompleks architektoniczny Sky Tower, zrealizowany przez firmę SPS Budownictwo z Wrocławia, łączy w sobie harmonijnie ekskluzywne apartamenty mieszkalne, wygodną część biurową oraz przestrzeń handlowo-usługowo-rozrywkową. Charakterystyczna 212-metrowa wieża to pierwszy drapacz chmur we Wrocławiu i czwarty najwyższy budynek w Polsce, stworzony z wizją uzupełnienia miejskiej przestrzeni.

Dużym atutem kompleksu jest centralna lokalizacja w dynamicznie rozwijającej się dzielnicy Krzyki, łatwo dostępna zarówno dla kierowców samochodów, jak i pasażerów komunikacji miejskiej. Łatwo tu dotrzeć także jednośladem dzięki licznym ścieżkom rowerowym oraz wypożyczalni rowerów miejskich.

Starannie wybrana lokalizacja sprawia, że ze Sky Tower blisko jest też do innych ważnych miejsc. W odległości zaledwie 1,5 km znaleźć można dworce PKS i PKP, zaś 25 minut jazdy samochodem wystarczy, żeby znaleźć się przy Międzynarodowym Porcie Lotniczym Wrocław im. Mikołaja Kopernika. Warto dodać, że tuż obok Sky Tower przebiega główna trasa łącząca południe miasta z autostradą A4.

Akcelerator Biznesowy KSSENON w Żorach – centrum kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości

Flagowy projekt Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A., jakim jest Akcelerator Biznesowy KSSENON w Żorach, zrealizowała firma Budimex S.A. Warszawa. Mowa o kompleksie 4 nowoczesnych budynków o różnych funkcjach, od przemysłowej po biurową, mogących obsługiwać łącznie nawet 50 przedsiębiorstw. Obiekty powstały z myślą o potrzebach firm, przede wszystkim tych z sektora Mikro i MŚP. Projekt został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, zapewniając wsparcie rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności w regionie.

Akcelerator Biznesowy KSSENON oferuje:

  • 32 małe hale przemysłowe o powierzchni 300–360 m², z własnym zapleczem biurowym i socjalnym oraz możliwością łączenia hal,
  • nowoczesne przestrzenie na działalność biurową o metrażach 17–90 m², zaprojektowanych pod potrzeby firm z takich obszarów jak m.in. IT, marketing, prawo i finanse oraz księgowość,
  • lokale usługowe o powierzchni 46–65 m², z własnym zapleczem socjalno-sanitarnym i osobnymi wejściami z zewnątrz,
  • nowoczesną przestrzeń coworkingową typu hot-desk, przeznaczoną dla freelancerów, startupów i innych podmiotów z elastycznym podejściem do prowadzenia działalności.

Na obszarze Akceleratora może być prowadzona różnorodna działalność gospodarcza – poza wymienionymi przykładami to też choćby punkt przedszkolny, restauracja czy bistro. Klienci Akceleratora mogą liczyć na liczne udogodnienia takie jak dostęp do sal konferencyjnych, parking, paczkomaty, całodobową ochronę z monitoringiem, profesjonalne zarządzanie obiektem oraz elektromobilność.

Jednym z ciekawszych aspektów Akceleratora Biznesowego KSSENON jest Centrum Kompetencji – miejsce edukacji w formie specjalistycznych szkoleń dla uczniów i osób dorosłych oraz w formie praktycznej nauki zawodu (Industry 4.0). Centrum oferuje m.in. warsztaty wirtualne z wykorzystaniem VR i programów symulacyjnych. Osoby korzystające z Centrum Kompetencji uzyskują kwalifikacje i ćwiczą umiejętności zgodne z obecnymi trendami rynku pracy dzięki współpracy Centrum z lokalnymi aktorami rynku pracy i edukacji.

Tunel w Świnoujściu łączący wyspy Wolin i Uznam – podwodna przeprawa usprawniająca komunikację

Podwodny tunel drogowy pod cieśniną Świny w Świnoujściu zrealizowało konsorcjum, którego liderem była firma PORR S.A. Jedna z największych inwestycji nie tylko w regionie, ale i całej Polsce przyniosła znaczną poprawę komunikacji pomiędzy częściami miasta, pomiędzy którymi przedtem można było przemieszczać się wyłącznie powolnymi promami.

Inwestycję charakteryzuje zastosowanie nowoczesnych technologii oraz rozwiązań inżynieryjnych. Tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin wydrążono metodą TBM (tarcza „Wyspiarka”). Ma on długość około 1483,80 m, a całkowita długość projektu wraz z dojazdami do tunelu oraz przebudowanym układem drogowym to około 3200 m. Jednorurowy, dwukierunkowy tunel w najgłębszym miejscu znajduje się aż 38 m pod poziomem cieśniny Świny. Oba wjazdy do tunelu wykonano metodą stropową – tunel wjazdowy od strony wyspy Uznam ma około 460 m długości, zaś ten od strony wyspy Wolin około 420 m.

Wewnątrz tunelu znalazła się droga klasy GP. Szeroka na 10,5 m jezdnia zapewnia pojazdom komfortowe warunki jazdy – każdy pas ruchu ma 3,5 m szerokości. Są też ciągi ewakuacyjne oraz pobocza. Z tunelu korzystają zarówno samochody osobowe, jak i autobusy miejskie.

W ramach inwestycji przebudowano także układ drogowy w okolicy nowego tunelu. Powstały drogi dojazdowe z nowymi skrzyżowaniami – skrzyżowaniem typu T na wyspie Uznam i rondem na wyspie Wolin. Zrealizowano także plac manewrowy oraz przebudowano i zmodernizowano istniejące ulice.

Oczyszczalnia ścieków w Małuszowie – modernizacja nakierowana na efektywność i ekologię

Oczyszczalnia ścieków w Małuszowie zmodernizowana została przez firmę Miko-Tech Sp. z o.o. z Łazisk Górnych. Inwestorem była gmina Jawor. Unowocześniony obiekt stał się bardziej wydajny, a do tego wzrosła bezawaryjność systemu oraz jego bezpieczeństwo. Oczyszczalnię dostosowano także do współczesnych standardów ekologicznych, co oznacza m.in. energooszczędność.

Jeśli chodzi o zastosowane maszyny i obiekty technologiczne, to w części mechanicznej do oczyszczania ścieków używane są sitopiaskownik do usuwania dużych zanieczyszczeń i piasku, komora rozprężna do stabilizacji przepływu ścieków, osadnik wstępny do oddzielania osadów oraz pompownia ścieków własnych do transportu ścieków.

W części biologicznej proces oczyszczania ścieków odbywa się z wykorzystaniem dwóch linii technologicznych z wielofunkcyjnymi komorami osadu czynnego napowietrzanymi sprężonym powietrzem. Wykorzystano także system Biogradex, osadniki wtórne, instalację chemicznego strącania związków fosforu oraz złoże biologiczne do oczyszczania odcieków.

Jeżeli chodzi o część osadową, to w użyciu są pompy osadu wstępnego i nadmiernego do transportu osadów, zbiornik osadu czynnego do przechowywania osadu nadmiernego, obieg grzewczy komory fermentacyjnej zamkniętej do zagęszczania osadów, zagęszczacz mechaniczny, komora fermentacyjna zamknięta (WKF) z gospodarką biogazową, rezerwowy zbiornik osadu do przechowywania osadów zagęszczonych oraz wirówkę do mechanicznego odwadniania osadu i instalacja higienizacji do oczyszczania osadów.

Zakres modernizacji był szeroki. W ramach inwestycji wykonano:

  • nową komorę rozprężną,
  • stanowisko prefabrykowanego sitopiaskownika,
  • systemy biofiltracji powietrza,
  • biopompownię lokalną,
  • remont osadnika wstępnego.

Co więcej, przeprowadzono też modernizację reaktorów biologicznych, osadnika wtórnego, stacji dmuchaw i układu magazynowania i dozowania koagulantu do chemicznego usuwania fosforu. Wśród pozostałych zadań, które wykonano, wymienić należy zabudowę układu wody technologicznej, budowę pompowni osadu wstępnego i zagęszczacza grawitacyjnego osadu wstępnego, renowację pompowni osadu wstępnego zagęszczonego, stację zagęszczania osadu nadmiernego oraz układ gospodarki biogazowej.

Kto zwycięży w konkursie „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”? Rozdanie nagród coraz bliżej

Przypomnijmy, że konkurs „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”, w którego finale znalazły się omówione obiekty, odbywa się już od 1996 r. Wyróżniające się szczególnymi walorami inwestycje z całej Polski stają w szranki w kilkunastu kategoriach. W skład konkursowego jury wchodzą profesorowie politechnik i uczelni sprawujących patronat naukowy nad konkursem, a także przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Infrastruktury, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, przedstawiciele Marszałków Województw, Dyrekcji Lasów Państwowych, Związku Powiatów Polskich, eksperci spośród grona laureatów konkursu, izb budownictwa i izb branżowych.

27 września 2024 r. na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysta gala ogłoszenia zwycięzców tegorocznej edycji. Jak podkreśla jury, poziom konkursu stale rośnie, co sprawia, że zwyciężają realizacje naprawdę wybitne i zasługujące na szczególną uwagę. Latem 2024 r. jurorzy odwiedzą inwestycje, które znalazły się w finale, żeby porozmawiać z ich inwestorami, wykonawcami oraz architektami.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej