Nowy dworzec kolejowy w Tłuszczu otwarty! Kosztował ponad 12 mln zł
Autor: PKP
Wygląd nowego dworca jest kwintesencją eleganckiego minimalizmu i funkcjonalności. To nowoczesna, bryła z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jego charakterystyczną cechą są olbrzymie szklane witryny doświetlające przestrzeń obsługi podróżnych.
Takiego dworca można pozazdrościć gminie Tłuszcz w województwie mazowieckim. Nowy i bardzo nowoczesny obiekt został właśnie udostępniony pasażerom. Zastąpił stary, nieprzystający do XXI wieku budynek. To inwestycja PKP S.A. warta nieco ponad 12 mln zł. Na dachu ma panele fotowoltaiczne i wykorzystuje deszczówkę.
Spis treści
- Nowy dworzec w Tłuszczu
- Dworzec w Tłuszczu korzysta z zielonej energii
- Wnętrze dworca w Tłuszczu
- Dworzec w Tłuszczu bez barier architektonicznych
- Nowy parking przy dworcu w Tłuszczu
- Tak wygląda nowy dworzec w Tłuszczu - zdjęcia i wizualizacje
Nowy dworzec w Tłuszczu
Wygląd nowego dworca jest kwintesencją eleganckiego minimalizmu i funkcjonalności. To nowoczesna, bryła z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jego charakterystyczną cechą są olbrzymie szklane witryny doświetlające przestrzeń obsługi podróżnych. Pozostałą część elewacji wykończono cegłą licową, a dworcową wieżę i daszek w strefie wejściowej ciemnoszarymi, pionowymi lamelami.
Na fasadzie od frontu umieszczono podświetlany zegar oraz logotyp PKP z napisem „dworzec kolejowy”. Podobny szyld znalazł się również od strony torów z tym, że z nazwą miejscowości. Dworzec zyskał również subtelną iluminację nocną. Co ważne znajduje się on bliżej wejścia na perony niż dotychczasowy, co zwiększa komfort korzystających z niego pasażerów.
Budowa nowego dworca w Tłuszczu kosztowała łącznie 12,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., autorem dokumentacji projektowej GPVT Pracownia Architektoniczna z Poznania, a wykonawcą robót budowlanych Firma Budowlana Anna – Bud z Warszawy.
Dworzec w Tłuszczu korzysta z zielonej energii
Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 15,39 kWp. To nie wszystko, obiekt ma system odzyskiwania wody deszczowej, która po oczyszczeniu jest użytkowana jako tzw. woda szara do spłukiwania toalet lub do podlewania terenów zielonych.
Z innych rozwiązań warto wspomnieć o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS) nadzorującym prace instalacji i urządzeń oraz optymalizującym zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy.
Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
Autor: Grzegorz Mechring/gdansk.pl
W 2023 roku, po trwającym aż cztery lata kapitalnym remoncie, zabytkowy dworzec odzyskał piękną historyczną elewację i przy poszanowaniu historii – nowoczesne wnętrze.
Wnętrze dworca w Tłuszczu
Również wnętrza dworca są wykończone prosto i funkcjonalnie. Z bielą ścian, współgra szara gresowa posadzka oraz antracytowy, wykonany z lameli sufit, który przechodzi w biały, pełny w pobliżu kas biletowych. Cała przestrzeń obsługi podróżnych jest doświetlona światłem dziennym dostającym się do wnętrza przez wielkoformatowe witryny.
Wnętrze holu-poczekalni wyposażono w ławki, słupki do ładowania urządzeń mobilnych, defibrylator AED, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej pobliżu poza kasami, znalazł się również specjalny kącik zabaw dla najmłodszych z zabawkami i grami, a przy nim specjalne pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Z holu dostaniemy się również do toalet. Resztę powierzchni na dworcu zajmą pomieszczenia na wynajem, biurowe oraz techniczne.
Dworzec w Tłuszczu bez barier architektonicznych
Jak informują PKP S.A., nowy budynek, jak każdy Innowacyjny Dworzec Systemowy, jest pozbawiony barier architektonicznych oraz posiada wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m.in. plany dotykowe obiektu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system pętli indukcyjnych – wspierający osoby niedosłyszące czy ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.
Nowy parking przy dworcu w Tłuszczu
Nie tylko budynek dworca w Tłuszczu się zmienił. Zmieniło się również jego otoczenie. Przebudowany został układ komunikacyjno-drogowy. Wybudowano także nowy parking na 32 samochody z czterema miejscami dla samochodów osób z niepełnosprawności i trzema typu kiss&ride. W pobliżu budynku powstała również nowa przeszklona i zadaszona wiata rowerowa na 28 rowerów wraz ze stacją naprawy jednośladów. Ponadto uporządkowano zieleń oraz zamontowano nowe elementy małej architektury.
Czytaj też:
- Koniec remontu Żurawia w Gdańsku! Otwarcie za kilka dni. Będzie wiele atrakcji
- Zaczął się wielki remont płatnej autostrady A4 Katowice - Kraków. Potrwa 2 lata
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie trochę później. Jest konkretna data
- Tunel na Dolnym Śląsku od czerwca dostępny dla pociągów. Będą mogły się w nim mijać
- Stacja Olsztyn przechodzi metamorfozę. Są nowe perony, przejścia. Będzie nowy dworzec
Tak wygląda nowy dworzec w Tłuszczu - zdjęcia i wizualizacje
Autor: PKP
Wygląd nowego dworca jest kwintesencją eleganckiego minimalizmu i funkcjonalności. To nowoczesna, bryła z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jego charakterystyczną cechą są olbrzymie szklane witryny doświetlające przestrzeń obsługi podróżnych.