Nowy dworzec w Raciborzu gotowy. Ma coś, czego inne dworce w Polsce nie mają
Autor: Polskie Koleje Państwowe S.A.
Dworzec kolejowy w Raciborzu już otwarty. PKP S.A. 17 października oddała nowy obiekt podróżnym. Za ponad 30 mln zł nadano mu zupełnie nowy wygląd, wiele funkcjonalności i to, czego inne dworce w Polsce nie mają - taras widokowy oraz ogród wertykalny na elewacji.
Spis treści
- Nowy dworzec w Raciborzu - tak wygląda
- Co wewnątrz dworca?
- Dworzec nie tylko z funkcją dworca
- Zielono i bezpiecznie
- Dworzec Racibórz bez barier
Nowy dworzec kolejowy w Raciborzu to już trzeci dworzec, odkąd w 1846 roku pierwszy pociąg dotarł do miasta. Całkowicie zniszczony przez wojska radzieckie w 1945, został odbudowany w 1979. Podczas powodzi tysiąclecia w 1997 roku znalazł się pod wodą. Od tego czasu dworzec niszczał, szpecąc miasto. W lipcu 2022 rozpoczęto jego przebudowę, a właściwie odbudowę, bo stary dworzec - relikt PRL-u - został w przewadze rozebrany. Od 17 października 2024 podróżni mogą korzystać z zupełnie nowego obiektu.
Nowy dworzec w Raciborzu - tak wygląda
Budynek składa się teraz z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów - całość wygląda surowo i nowocześnie. Ciekawym detalem w centralnej, najbardziej reprezentacyjnej części fasady, są paski blachy z cortenu - przełamują porządek w wyglądzie budynku.
Na uwagę zasługuje też fasada boczna budynku - jej fragment o powierzchni 60 mkw. zdobi prawie 500 roślin.
Co wewnątrz dworca?
W centralnej części dworca, na parterze, znajduje się poczekalnia dla podróżnych z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze środkowej części budynku jest poczekalnia letnia, będącą jednocześnie tarasem widokowym – to otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca.
Dworzec nie tylko z funkcją dworca
Po remoncie, skrzydła budynku uzyskały całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze znajduje się przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. W skrzydle południowym na poziomie ulicy są lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzona przez samorząd.
Powstał też niewielki parking, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znalazło się równie miejsce na parking rowerowy oraz stację naprawy rowerów.
Zielono i bezpiecznie
Przy modernizacji dworca wzięto pod uwagę także kwestie proekologiczne. W budynku zastosowano energooszczędne oświetlenie, odzysk deszczówki i użycie jej jako wody szarej, także wentylację z odzyskiem ciepła oraz fotowoltaikę. Dzięki nowoczesnemu monitoringowi i systemowi bezpieczeństwa przeciwpożarowego jest bezpiecznie zarówno w obiekcie, jak i jego otoczeniu.
Dworzec Racibórz bez barier
Dworzec kolejowy Racibórz jest przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie.
Listen to "Kocioł - na węgiel czy biomasę. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.