Nowy most nad Regalicą spisuje się świetnie. To inwestycja za ponad 300 mln zł
Autor: PKP PLK /Piotr Klimarczyk
Od kilku tygodni pociągi jeżdżą już nowym mostem kolejowym na rzece Regalica w Szczecinie.
Od kilku tygodni pociągi jeżdżą już nowym mostem kolejowym na rzece Regalica w Szczecinie. To inwestycja zrealizowana wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Wody Polskie. Nowym mostem sprawniej i bezpieczniej może jeździć więcej pociągów. Poprawiło się bezpieczeństwo powodziowe. Inwestycja kosztowała za ponad 300 mln zł. Jej wykonawcą była firma Budimex.
Spis treści
- Nowy most nad Regalicą budowany zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków
- Modernizacja stacji Szczecin Podjuchy
- Nowy most w Szczecinie ułatwił żeglugę, ma większy prześwit
- Most nad Regalicą za 300 mln zł dofinansowany przez UE
Nowy most nad Regalicą budowany zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków
Nowy most powstał w sąsiedztwie dotychczasowej, jednotorowej przeprawy, która została wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana. Prace uwzględniały zalecenia konserwatora zabytków, zgodnie z którymi zachowane zostały elementy mechanicznych urządzeń - około 17 m ruchomego przęsła zwodzonego, znajdującego się od strony Międzyodrza.
Dzięki inwestycji pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Pociągi pasażerskie mogą pokonać przeprawę z prędkością do 120 km/h. Długa na około 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – ekologicznym środkiem transportu.
Modernizacja stacji Szczecin Podjuchy
Lepsze podróże zapewniła także modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższy, dwukrawędziowy peron, który ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wygodnie oczekiwanie na pociąg umożliwiają nowe wiaty i ławki. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewnia jasne LEDowe oświetlenie. Czytelne oznakowanie ułatwia orientację na stacji. Na przystosowanym do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się peronie jest antypoślizgowa nawierzchnia z wypukłą fakturą, pomocna osobom niewidomym i niedowidzącym. Nowe przejście pod torami wraz z windami zapewnia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się po stacji, również podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się.
Autor: Budimex
Pozytywnie zakończyły się próby obciążeniowe mostu kolejowego nad rzeką Regalicą i wiaduktu. Po przebudowie przepłyną pod nim nawet lodołamacze stacjonujące w pobliskiej bazie. Po moście biegną dwa nowe tory umożliwiające jazdę z prędkością ponad 100 km/h.
Nowy most w Szczecinie ułatwił żeglugę, ma większy prześwit
Poza zwiększeniem możliwości kolei w regionie, inwestycja ma strategiczne znacznie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększa ochronę przeciwpowodziową w stolicy Pomorza Zachodniego oraz zapewnia sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Prace zwiększyły prześwit mostu, którego konstrukcja została wyniesiona na około 6,2 m nad lustro wody.
Most nad Regalicą za 300 mln zł dofinansowany przez UE
Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, przy ścisłej współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. Prace zostały zrealizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Inwestycja została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej.
Czytaj też:
- Kiedy S1 w Beskidach będzie gotowa? Obejście Węgierskiej Górki z opóźnieniem
- W Myszkowie otwarto nowy wiadukt nad linią kolejową Warszawa Zachodnia - Katowice
- Ta droga ekspresowa będzie gotowa w 2024. Budowa S3 na Dolnym Śląsku dobiega końca
- Drugi z czterech tuneli pod Łodzią gotowy. To ważna inwestycja warta prawie 2 mld zł
- Tymi nowymi drogami pojedziemy w 2024 roku. Oto szczegółowy wykaz ekspresówek i obwodnic