Nowy most w Przemyślu gotowy z nowym układem drogowym. To mariaż starego z nowym
Autor: PKP PLK
Zakończyła się warta około 67 milionów złotych ogromna inwestycja PKP PLK, związana z budową nowego mostu na Sanie w Przemyślu. Po moście już od kilku miesięcy jeżdżą pociągi, ale właśnie oddano do użytku nowe drogi wokół niego. Nowy most to wyjątkowa konstrukcja, zbudowano go po rozsunięciu na boki przęseł starego, historycznego obiektu.
Spis treści
- Nowy most nad Sanem w Przemyślu powstał między przęsłami starego
- Most w Przemyślu Gustave Eiffela?
- Most kolejowy w Przemyślu
- Drogi przy moście w Przemyślu gotowe
- Nowy most kolejowy w Przemyślu - zobacz zdjęcia
Nowy most nad Sanem w Przemyślu powstał między przęsłami starego
Nowy most kolejowy nad Sanem w Przemyślu funkcjonuje już od końca ubiegłego roku. Dwie nowe nitki mostów z przęsłami o konstrukcji stalowej, kratownicowej gwarantują sprawne oraz bezpieczne przejazdy na trasie Kraków – Medyka. Wciąż jednak trwała budowa dróg przy obiektach.
Most w Przemyślu Gustave Eiffela?
Jak już wspomnieliśmy, most nad Sanem w Przemyślu to wyjątkowa konstrukcja, bo powstała wewnątrz rozsuniętych wcześniej przęseł kratownicowych starego, historycznego mostu. O starym obiekcie mówiło się, że jest to projekt paryskiego biura projektowego Gustave Eiffela. Sprawa nie jest jednak do końca udokumentowana, nie ma źródeł historycznych potwierdzających ten fakt. Stary most kolejowy na rzece powstał w roku 1860 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wiedeń ze Lwowem.
Czytaj też: Budują estakadę na rozlewisku Biebrzy. Woda jest praktycznie wszędzie
Usytuowanie konstrukcji między rozsuniętymi elementami starego obiektu umożliwiło zachowanie w przestrzeni miasta elementów zabytkowej i nowej przeprawy. Zabytkowe fragmenty obiektu także zostały wykorzystane. Jedna stara nitka jest przeznaczona na ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą dwie części miasta. Drugą przejmie Muzeum Ziemi Przemyskiej.
Most kolejowy w Przemyślu
Budowa nowego mostu kolejowego w Przemyślu nad rzeką San za blisko 67 mln zł netto zrealizowana została w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych, etap II”. Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przez most kursują składy z Przemyśla do Rzeszowa, Krakowa, na Dolny Śląsk.
Nowy sześcioprzęsłowy most o długości blisko 200 metrów swoim kształtem nawiązuje do dawnej konstrukcji.
Wykonawcą inwestycji na zlecenie PKP PLK w systemie „projektuj i buduj” było konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. oraz Partner – SARINŻ Sp. z o.o.
Drogi przy moście w Przemyślu gotowe
Ostatniego kwietnia 2024 r. oddano do użytku ostatnią część tej inwestycji, obejmującej budowę nowej przeprawy na linii kolejowej nr 91 Kraków – Medyka. Zakończyły się bowiem prace drogowe przy wybudowanej przeprawie. Od wtorku (30 kwietnia) umożliwiono przejazd pod mostem kolejowym w rejonie ulic Wilsona i Sportowej oraz 22-go Stycznia.
Czytaj też: Zaczął się wielki remont płatnej autostrady A4 Katowice - Kraków. Potrwa 2 lata
Nowy most kolejowy w Przemyślu - zobacz zdjęcia
Autor: PKP PLK
Czytaj też:
- Drogowy boom w Polsce zrobił z nas największy plac budowy w Europie
- Zakopianka. Z tej drogi zobaczysz Tatry. Wiadomo już nawet, kiedy ją otworzą
- Postęp prac przy budowie tunelu na obejściu Węgierskiej Górki i nowy termin oddania trasy
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku