Nowy most w Szczecinie nad Odrą Zachodnią. Trwa wybór projektanta mostu i kładki przy dworcu Szczecin Główny
Autor: UM Szczecin
Plany budowy nowego mostu w Szczecinie, kładki pieszo-rowerowej oraz przebudowy układu drogowego
Nowy most w Szczecinie połączy Międzyodrze z lewobrzeżną częścią miasta. Miasto poszukuje obecnie projektanta mostu oraz nowej kładki pieszo-rowerowej w okolicach dworca Szczecin Główny. Inwestycja obejmie także przebudowę ulic na Kępie Parnickiej i Wyspie Zielonej. Kiedy skorzystamy z nowych przepraw nad Odrą?
Spis treści
- Nowy most w Szczecinie nad Odrą. Połączy Międzyodrze z lewym brzegiem rzeki
- Przebudowa i budowa ulic na Kępie Parnickiej oraz Wyspie Zielonej
- Nowa kładka pieszo-rowerowa w Szczecinie w śladzie przedwojennego mostu Dworcowego
Nowy most w Szczecinie nad Odrą. Połączy Międzyodrze z lewym brzegiem rzeki
Od 29 grudnia 2023 r. miasto Szczecin poszukuje projektanta nowego mostu nad Odrą Zachodnią. Nowa przeprawa ma poprawić skomunikowanie coraz gęściej zabudowującego się Międzyodrza z lewym brzegiem rzeki. Na prace projektowe przewidziano dwa lata. Gdy projekty będą już gotowe, będzie można rozpocząć budowę. Obiekt powstanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Aktualnie trwa analiza ofert – zgłosiło się 12 firm, a ich oferty mieszczą się w zaplanowanym budżecie.
- Dowiedz się także: Metamorfoza Starej Drukarni w Szczecinie. Efekty robią wrażenie
– Jeśli Łasztownia staje się sercem miasta, to rejony Wyspy Zielonej oraz Kępy Parnickiej dzięki realizowanym tam inwestycjom mają potencjał na zrewitalizowanie szczecińskiego waterfrontu. W tym celu trwają przygotowania do opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej nowego układu drogowego, dzięki któremu te tereny zostaną lepiej skomunikowane z resztą Szczecina – podaje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie.
Inwestycja obejmuje trzy zadania:
- budowę nowego mostu w Szczecinie na wysokości ul. Zapadłej,
- budowę nowej kładki pieszo-rowerowej na Kępę Parnicką, na wysokości Dworca Głównego (w śladzie dawnego mostu Dworcowego) wraz z nową ulicą Wiatru od Morza,
- przebudowę i budowę ul. Heyki oraz budowę drogi od nowego mostu do skrzyżowania z ul. Kolumba.
Nowy most będzie mieć długość 147,5 m (szerokość nurtu w tym miejscu to ok. 125 m). Obiekt będzie miał trzy przęsła oparte na podporach osadzonych w nurcie rzeki. Planuje się pozostawienie pod mostem prześwitu dla jednostek pływających – jego wysokość wyniesie 5,25–7 m. Na moście powstanie dwupasmowa jezdnia o szerokości 6,5 m, a do tego obustronne chodniki (2,5 m) i droga dla rowerów (2,5 m). Nie jest jeszcze znany wygląd mostu – konkretne rozwiązania zaproponuje dopiero projektant przeprawy.
- Przejdź do galerii: Nowy most i kładka w Szczecinie. Oto wizualizacje
Autor: UM Szczecin
Plany budowy nowego mostu w Szczecinie, kładki pieszo-rowerowej oraz przebudowy układu drogowego
Przebudowa i budowa ulic na Kępie Parnickiej oraz Wyspie Zielonej
Nowy most w Szczecinie będzie oczywiście trzeba połączyć z istniejącą siecią dróg. Komponent drogowy tej inwestycji będzie dość rozbudowany. Planowane są następujące prace przy infrastrukturze drogowej:
- przebudowa ul. Zapadłej (po zmianach będzie jednojezdniowa z chodnikami po obu stronach i ścieżką rowerową po stronie północnej) wraz ze skrzyżowaniem z ul. Dąbrowskiego i Kolumba,
- przebudowa i budowa ulicy Heyki na Kępie Parnickiej do mostu nad Kanałem Zielonym,
- budowę nowej ulicy Wiatru od Morza w kierunku nowej kładki pieszo-rowerowej.
Warto dodać, że po przebudowie skrzyżowanie ul. Zapadłej, Kolumba i Dąbrowskiego nie osiągnie jeszcze wyglądu docelowego. W przyszłości planowana jest bowiem kolejna przebudowa, związana z zamiarem dociągnięcia do tego skrzyżowania Obwodnicy Śródmiejskiej.
– Planowana inwestycja (...) zakłada przebieg drogi stanowiącej połączenie ulicy Heyki poprzez wyspę Zieloną, nowy most przez rzekę Odrę oraz ulicę Zapadłą do skrzyżowania z ulicą Kolumba. Zgodnie z założeniami do Miejscowego Planu Zagospodarowania Terenu planowane połączenie ma być ulicą klasy „L” o dwóch pasach ruchu, z obustronnymi chodnikami oraz ścieżką rowerową – podaje spółka SIM.
Nowa kładka pieszo-rowerowa w Szczecinie w śladzie przedwojennego mostu Dworcowego
Dodatkowym, uzupełniającym elementem nowej sieci komunikacyjnej będzie kładka pieszo-rowerowa, która połączy Kępę Parnicką z lewym brzegiem rzeki. Do nowej kładki prowadzić będzie rozbudowana ulica Wiatru od Morza, a jej drugi koniec znajdzie się na wysokości dworca Szczecin Główny. Kładka powstanie zatem w miejscu, gdzie przed drugą wojną światową znajdował się most Dworcowy.
- Przeczytaj też: Willa Lentza. Od przepychu po miejsce twórczej pracy i sentymentalnych wspomnień szczecinian
Szczegółowy projekt kładki zostanie dopiero opracowany. Na razie wiadomo, że będzie ona mieć długość 191,3 m (aż tyle, bo musi przejść nad ulicą Kolumba) oraz zostanie pod nią pozostawiony prześwit o wysokości 5,25–7 m. Planuje się, że most będzie miał jedno przęsło nad każdym z przecinanych nurtów rzeki.
Źródło: RynekInfrastruktury.pl, Szczecińskie Inwestycje Miejskie