Obejście Węgierskiej Górki S1 - do tunelu wjechała 150-tonowa obudowa

2024-04-12 8:37

Budowa obejścia Węgierskiej Górki osiągnęła już zaawansowanie prac na poziomie ponad 75 procent. Najbardziej widać to na mostach, estakadach i wiaduktach. Są gotowe prawie w 95 procentach. Najwięcej pracy pozostało w tunelach. Na budowę właśnie dotarła 150-tonowa obudowa do tunelowych naw.

Spis treści

  1. Budowa tuneli na S1 w Węgierskiej Górce
  2. Budowa tunelu na S1 obejście Węgierskiej Górki
  3. Budowa obejścia Węgierskiej Górki – postęp prac
  4. Obejście Węgierskiej Górki – kiedy koniec budowy?
  5. Droga ekspresowa S1 - przebieg

Budowa tuneli na S1 w Węgierskiej Górce

Jak informuje GDDKiA na budowę na tunelu pod Białożyńskim Groniem S1 w Węgierskiej Górce dotarł właśnie megatransport ze 150-tonowym szalunkiem obudowy dla nitki tunelu prowadzącej w kierunku Żywca. Szalunek przetransportowano z innego tunelu pod Baranią Góra. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad trzykilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia mamy już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej.   Zamontowanie obudowy oznacza, że w nitce w kierunku Żywca niebawem rozpocznie się betonowanie nawy tunelu.

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Budowa tunelu na S1 obejście Węgierskiej Górki

Przypomnijmy, że na tym 8,5-kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele. Pierwszy pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku.W tunelu pod Baranią Górą betonowanie w obu nawach już się zakończyło. Ten tunel ma 830 metrów długości.

Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowlanych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach szacujemy na ponad 65 procent – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku

Budowa obejścia Węgierskiej Górki – postęp prac

Jak twierdzi rzecznik, wykonawca jest także także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic na Węźle Milówka o długości 0,45 km. Do wykonania pozostało około 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka. Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym. 

Czytaj też: Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach

Obejście Węgierskiej Górki – kiedy koniec budowy?

Pierwotnie budowa tego 8,5 – km odcinka miała się zakończyć w ubiegłym (2023) roku. Wykonawca, konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, trafił jednak na niespodziewane warunki geologiczne w miejscu drążenia jednego z tuneli. Już na początku budowy doszło do zawalenia się części tunelu. Koneiczna była ponowna ekspertyza i program naprawczy. To znacznie opóźniło prace w tunelach. Ostatecznie termin oddania obejścia Węgierskiej Górki przełożono na 2025 rok. Drążeniem tuneli zajmuje się słowacka firma górnicza Uranpres.

Czytaj: Budowa drogi S1 w Beskidach – kilometrowa estakada wysoka na 10 pięter, tunele i ogromne wykopy. Zobacz zdjęcia z budowy!

Przebieg drogi ekspresowej S1
Autor: GDDKiA Przebieg drogi ekspresowej S1 MAPA Link: Powiększ mapę

Droga ekspresowa S1 - przebieg

S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina - Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km).

Odcinek Pyrzowice - Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.  

W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł. 

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej