Obejście Węgierskiej Górki S1 - do tunelu wjechała 150-tonowa obudowa
Autor: GDDKiA
Przypomnijmy, że na tym 8,5 -kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele. Pierwszy pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku,
Budowa obejścia Węgierskiej Górki osiągnęła już zaawansowanie prac na poziomie ponad 75 procent. Najbardziej widać to na mostach, estakadach i wiaduktach. Są gotowe prawie w 95 procentach. Najwięcej pracy pozostało w tunelach. Na budowę właśnie dotarła 150-tonowa obudowa do tunelowych naw.
Spis treści
- Budowa tuneli na S1 w Węgierskiej Górce
- Budowa tunelu na S1 obejście Węgierskiej Górki
- Budowa obejścia Węgierskiej Górki – postęp prac
- Obejście Węgierskiej Górki – kiedy koniec budowy?
- Droga ekspresowa S1 - przebieg
Budowa tuneli na S1 w Węgierskiej Górce
Jak informuje GDDKiA na budowę na tunelu pod Białożyńskim Groniem S1 w Węgierskiej Górce dotarł właśnie megatransport ze 150-tonowym szalunkiem obudowy dla nitki tunelu prowadzącej w kierunku Żywca. Szalunek przetransportowano z innego tunelu pod Baranią Góra. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad trzykilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia mamy już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej. Zamontowanie obudowy oznacza, że w nitce w kierunku Żywca niebawem rozpocznie się betonowanie nawy tunelu.
Budowa tunelu na S1 obejście Węgierskiej Górki
Przypomnijmy, że na tym 8,5-kilometrowym odcinku S1, nazywanym popularnie obejściem Węgierskiej Górki, powstają w sumie dwa tunele. Pierwszy pod masywem Barania, drugi pod Białożyńskim Groniem. Każda nitka będzie miała własną nawę tunelu, więc tak naprawdę powstaną cztery tunele, w których ruch będzie się odbywał tylko w konkretnym kierunku.W tunelu pod Baranią Górą betonowanie w obu nawach już się zakończyło. Ten tunel ma 830 metrów długości.
Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowlanych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach szacujemy na ponad 65 procent – mówi Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
Autor: Base Brenner Tunel
Tunel jest drążony głównie przez maszyny TBM, ale nie tylko
Budowa obejścia Węgierskiej Górki – postęp prac
Jak twierdzi rzecznik, wykonawca jest także także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic na Węźle Milówka o długości 0,45 km. Do wykonania pozostało około 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka. Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym.
Czytaj też: Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach
Obejście Węgierskiej Górki – kiedy koniec budowy?
Pierwotnie budowa tego 8,5 – km odcinka miała się zakończyć w ubiegłym (2023) roku. Wykonawca, konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, trafił jednak na niespodziewane warunki geologiczne w miejscu drążenia jednego z tuneli. Już na początku budowy doszło do zawalenia się części tunelu. Koneiczna była ponowna ekspertyza i program naprawczy. To znacznie opóźniło prace w tunelach. Ostatecznie termin oddania obejścia Węgierskiej Górki przełożono na 2025 rok. Drążeniem tuneli zajmuje się słowacka firma górnicza Uranpres.
Droga ekspresowa S1 - przebieg
S1 Pyrzowice - Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina - Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km).
Odcinek Pyrzowice - Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej.
W realizacji jest aktualnie 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. To odcinki Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (niemal 7 km), Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.
Czytaj też:
- Najdłuższa ekspresówka w Polsce to obecnie S7. Łączy Gdańsk, Kraków i Warszawę. Kiedy cała S7 będzie gotowa?
- Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby minęła już półmetek. To wyczekiwana droga
- Wiemy, jak zlikwidują "fale Dunaju" na autostradzie A1 na Śląsku. Kiedy zacznie się remont?
- Obwodnica Oświęcimia. Skończyli nasuwać konstrukcje mostów, teraz "przecisną" wiadukt pod torami
- Kolejowa inwestycja za ponad pół miliarda złotych w Ełku zbliża się do końca