Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - ruszają prace nad dwoma odcinkami OAW. Mapa, przebieg
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy. Właśnie rozpoczęto prace związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Połączą one drogę ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem z S7 na południe od Warszawy. Zobacz cztery możliwe warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Spis treści
- Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) - aktualności
- Kto będzie wykonawcą dokumentacji OAW?
- Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa
- Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50
- Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
- Po co Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) - aktualności
Podpisane 6 lipca 2022 przez GDDKiA umowy obejmują opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz uzyskaniem decyzji środowiskowej dla odcinków, które zostaną zrealizowane jako droga ekspresowa S50 i autostrada A50.
Kto będzie wykonawcą dokumentacji OAW?
Wykonawcą dokumentacji dla drogi ekspresowej S50 na odcinku od S10 do DK92 jest Transprojekt Warszawa. Na realizację umowy o wartości ok. 8,5 mln zł przewidziano 44 miesiące. Zakończenie prac projektowych zaplanowano na I kwartał 2026 r.
Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej to strategiczny projekt wpisujący się w realizację spójnego układu komunikacyjnego w Polsce. Inwestycja ta przyczyni się do poprawy warunków podróżowania pomiędzy wieloma regionami kraju. Dzięki niej prowadzenie działalności transportowej będzie jeszcze bardziej efektywne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - mapa
Możliwy przebieg Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej S50
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej S50, na odcinku autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock - A2 (Mińsk Mazowiecki)
Wariant korytarza 1 (czerwony)
- Długość: 163 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
- Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, nowodworski, sochaczewski, płoński, płocki, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 66,6 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 44 417 poj./dobę przy 9,9 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 2 (niebieski)
- Długość: 177 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
- Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 11,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 67,1 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 39 509 poj./dobę przy 8,9 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 3 (zielony)
- Długość: 165 km
- Szacowana liczba węzłów: 15
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
- Powiaty objęte inwestycją: wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, warszawski zachodni, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 10,9 mld zł
- Koszt jednostkowy: 65,7 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 40 413 poj./dobę przy 9,6 proc. poj. ciężkich
Wariant korytarza 4 (fioletowy)
- Długość: 180 km
- Szacowana liczba węzłów: 16
- Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
- Powiaty objęte inwestycją: wyszkowski, wołomiński, legionowski, pułtuski, miński, płoński, płocki, nowodworski, sochaczewski, żyrardowski
- Szacowany koszt całkowity inwestycji: 12,2 mld zł
- Koszt jednostkowy: 67,5 mln zł/km
- Prognoza ruchu: średnio 37 913 poj./dobę przy 8,3 proc. poj. ciężkich
Kiedy będzie gotowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej będziemy mogli pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa byłaby dostępna do 2035 roku.
Polecany artykuł:
Po co Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
Według GDDKiA Warszawie potrzebna jest duża obwodnica ze względu na coraz większe natężenie ruchu na już istniejących odcinkach obwodnicy w ciągu trasy S2 i trasy S8. To także kluczowa trasa ze względu na połączenie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Ostatni Generalny Pomiar Ruchu, który GDDKiA przeprowadziła w 2015 r. pokazał, że przez most Grota Roweckiego ciągu S8 przejeżdża średnio na dobę ponad 140 tys. pojazdów, a w godzinach szczytu ten fragment obwodnicy Warszawy jest permanentnie zakorkowany. GDDKiA tłumaczy, że tłoczno jest także na zachodnim wylocie z Warszawy oraz zachodnio-południowej obwodnicy w ciągu drogi S2.