Obwodnica Częstochowy. Mimo problemów obwodnica Częstochowy gotowa w obiecanym terminie
Obwodnica Częstochowy zrobiła się sławna, zanim została oddana do użytku. Problemy wykonawcy, czy z wykonawcą na tym odcinku A1, jeszcze na początku roku 2019 nie zapowiadały rychłego zakończenia inwestycji. Tymczasem, gdy zadanie zlecono kolejnym firmom, 23 grudnia 2019, wraz z kolejnym odcinkiem A1, obwodnica Częstochowy została oddana do użytku.
Obwodnica Częstochowy tak naprawdę ma tylko 4 km od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe, ale jest częścią 20-kilometrowego odcinka autostrady A1, pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. Na uroczyste zakończenie tej inwestycji i oddanie obwodnicy do użytku przyjechał premier i minister infrastruktury, potwierdzając tym samym, że mamy do czynienia z nie byle jakim wydarzeniem.
Obwodnica Częstochowy to część historii A1
Obwodnica Częstochowy wciągu autostrady A1 rozprowadza ruch jeszcze nie przez wszystkie węzły. Działają już węzły Częstochowa Północ i Częstochowa Południe, zaś węzły Częstochowa Blachownia i Częstochowa Jasna Góra zostaną oddane do użytku w późniejszym terminie. Ale to i tak cieszy, bo budowa tego 20-kilometrowego odcinka trwała 4 lata i nie obyło się bez problemów. GDDKiA zrobiła nawet kalendarium wydarzeń z budowy:
- 12 października 2015 ‒ podpisanie umowy formule „projektuj i buduj” z firmą Salini,
- 27 czerwca 2016 ‒ umowa na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej,
- 29 kwietnia 2019 ‒ GDDKiA odstąpiła od umowy z firmą Salini z winy wykonawcy,
- 24 lipca 2019 ‒ podpisanie umowy w przyspieszonej formule negocjacji bez ogłoszenia na kontynuację robót na odcinku węzeł Częstochowa Północ ‒ węzeł Częstochowa Blachownia z konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe, BUDIMEX oraz BUDPOL,
- 1 sierpnia 2019 ‒ ruszyły prace przy układaniu nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego.
- 31 października 2019 ‒ umowa na wykonanie ogrodzenia,
- 8 listopada 2019 ‒ umowa na wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
- 14 listopada 2019 ‒ umowa na montaż barier ochronnych,
- 3 grudnia 2019 ‒ umowa na montaż ekranów akustycznych na obiektach mostowych,
- 23 grudnia 2019 ‒ udostępnienie do ruchu ciągu głównego (tzw. przejezdność, bo roboty wykończeniowe jeszcze trwają).
Końcówka budowy zasługuje na podanie więcej faktów. W szczytowym okresie na budowie pracowało ponad 1000 osób, w tym ok. 800 pracowników fizycznych wraz z operatorami sprzętu i kierowcami. Pracowano po 16 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu, a przy niektórych robotach praca trwała bez przerwy. W ciągu tych ostatnich 150 dni zrealizowano roboty budowlane wartości ponad 400 mln zł.
Ułożono 330 000 m2 nawierzchni z betonu cementowego, 200 000 m2 nawierzchni bitumicznych oraz wykonano 500 000 m3 wykopów i nasypów. Dokończono budowę 25 obiektów mostowych, wykonano pięć przepustów skrzynkowych i dokończono budowę 30 przepustów na trasie głównej autostrady A1. Wykonano podziemny zbiornik retencyjny, 50 km umocnionych rowów drogowych i 10 km kanałów deszczowych. Zamontowano 3600 słupów ekranów akustycznych o łącznej masie 900 ton. Przed oddaniem trasy do ruchu niezbędne było jeszcze ustawienie ogrodzenia, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego, zamontowanie barier oraz wypełnień ekranów akustycznych na obiektach mostowych. Konsorcjum wykonawcy zostało w tych ostatnich pracach wsparte przez firmy GRAMAR, GZD, PPU-H PROWERK oraz Flora Bis (wykonawcy wyłonieni w oddzielnych przetargach).
Obwodnica Częstochowy dla mieszkańców i nie tylko
Częstochowa jest szczególnym ośrodkiem, gdzie do natężenia ruchu drogowego, bądź na drogach, przyczyniają się nie tylko mieszkańcy, a przede wszystkim turyści i pielgrzymi. Ruch tranzytowy przez miasto nie sprzyjał bezpieczeństwu ani zmotoryzowanych ani pieszych. I to najważniejsza korzyść z otwartej obwodnicy. Zyskają na niej również omijający Częstochowę. . Dzięki udostępnieniu 24 km autostrady znacznie skróci się czas potrzebny na ominięcie Częstochowy i to pomimo tego, że do zakończenia wszystkich prac obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Obwodnica Częstochowy połączy się z oddanym w tym roku 33-kilometrowym odcinkiem do Pyrzowic, a dalej kierowcy mogą dojechać A1 do granicy z Czechami w Gorzyczkach.
Najdalej wysuniętym na północ węzłem drogowym oddanego odcinka autostrady A1 jest węzeł Częstochowa Południe, który łączy A1 z drogami wojewódzkimi nr 904, 907 i 908. GDDKiA przypomina kierowcom, by zwracali uwagę na oznakowanie. Pojazdy o masie całkowitej powyżej 12 ton jadące od Pyrzowic na północ będą mogły na węźle Częstochowa Południe zjechać tylko w kierunku zachodnim na Konopiska. W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku DW908, nadal obowiązuje zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 ton. Pojazdy o masie powyżej 12 ton, aby dojechać do Częstochowy, mogą korzystać z połączenia autostrady A1 z drogą S1 na węźle Pyrzowice i dalej do DK1 lub dojechać autostradą A1 do węzła Częstochowa Północ i dalej w kierunku południowym do Częstochowy.
Obwodnica Częstochowy w ciągu autostrady A1
Skoro obwodnica Częstochowy jest ściśle połączona z autostradą A1 warto wiedzieć, co dalej z tą inwestycją. W kolejnych przetargach zostaną wyłonieni wykonawcy ekranów akustyczne wzdłuż jezdni autostrady A1, dokończą prace na węzłach wraz z ich oświetleniem, na miejscach obsługi podróżnych oraz obwodzie utrzymania autostrady, a także wykonają prace porządkujące teren wokół autostrady.
Przypomnijmy, dlaczego autostrada A1 jest tak ważnym ciągiem komunikacyjnym na terytorium Polski. Jest ona bowiem częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. A przy okazji pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego, stąd czasami określana jest mianem autostrady bursztynowej. Łączny koszt oddanych w roku 2019 odcinków A1 od Pyrzowic do Częstochowy to ponad 3 mld złotych.
Polecany artykuł: