Obwodnica Giżycka jednak powstanie? Ministerstwo Infrastruktury da na nią więcej pieniędzy
Obwodnica Giżycka jednak powstanie? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie unieważniła przetargu, mimo tego, że ceny w ofertach były dwa razy większe, niż budżet na tę inwestycję. GDDKiA wystąpiła o zwiększenie dofinansowania i udało się. Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło aneks finansowy do tej inwestycji.
Spis treści
- Obwodnica Giżycka, czekają na nią mieszkańcy i turyści
- Przetarg na obwodnicę Giżycka: Ceny dwa razy wyższe niż budżet
- Kiedy zacznie się budowa obwodnicy Giżycka?
- Jak ma wyglądać kolejny etap budowy obwodnicy Giżycka?
Obwodnica Giżycka, czekają na nią mieszkańcy i turyści
Obwodnica Giżycka to temat znany od lat. To też inwestycja wyczekiwana przez mieszkańców i licznie odwiedzających ten region turystów. Wcześniej udało się już wybudować około kilometrowej długości pierwsza część obwodnicy Giżycka. Jest jo jednak droga jednojezdniowa. W czasie wzmożonego ruchu, zdecydowanie niewystarczająca.
Obecny przetarg obejmuje projekt i budowę nowej, kolejnej części obwodnicy, która ma liczyć około półtora kilometra.
Przetarg na obwodnicę Giżycka: Ceny dwa razy wyższe niż budżet
GDDKiA postanowiła nie unieważniać ostatniego przetargu, jak zrobiono to poprzednio, mimo że oferty znacznie przekroczyły budżet na inwestycję. Tym razem komisja przetargowa zakończyła ocenę ofert na projekt i budowę obwodnicy Giżycka w ramach drogi krajowej nr 59.
Wpłynęło pięć ofert. Najniższą cenę 109,4 mln zł zaproponowała firma Unibep z Bielska Podlaskiego, najwyższą 137,3 mln zł, firma Trakcja z Warszawy. Budżet, jakim na tę inwestycję dysponowała GDDKiA wynosił – nieco ponad 59,4 mln zł. Różnica była więc spora. Jednak obecnie komisja przetargowa zakończyła ocenę ofert w postępowaniu na projekt i budowę obwodnicy Giżycka.
- Jako wykonawcę wskazaliśmy firmę Unibep z Bielska Podlaskiego, która zaproponowała wykonanie zadania za 109,4 mln zł. Umowę z wybraną firmą podpiszemy po upływie czasu na złożenie ewentualnych odwołań - informują przedstawiciele GDDKiA.
Wcześniej, zanim Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się na aneks finansowy, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA mówił nam:
Po analizie doszliśmy do wniosku, że nie będziemy unieważniać tego postępowania, ale wystąpimy do ministerstwa infrastruktury o zwiększenie finansowania na ten cel – powiedział nam Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA.
Przyjęto jednak, że tańszych ofert na tę inwestycję już raczej nie będzie. Pozytywną deklarację złożył w tej kwestii wiceminister infrastruktury, Rafał Weber.
W ostatnich dniach października minister infrastruktury zatwierdził aneks do programu inwestycji, zwiększający finansowanie zadania, co umożliwiło ostateczne wybranie wykonawcy.
Obwodnica Giżycka jest inwestycją, na którą czekają mieszkańcy miasta. To zatem oczywiste, że podejmiemy wszelkie decyzje konieczne do tego, aby ona powstała. Nie będziemy szczędzić sił i środków, aby rozbudowywać polską sieć drogową, zwłaszcza w regionach strategicznie istotnych dla mobilności militarnej - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Kiedy zacznie się budowa obwodnicy Giżycka?
Gdyby ministerstwo infrastruktury faktycznie zwiększyło finansowanie i przetarg zostałby ostatecznie rozstrzygnięty, GDDKiA deklaruje szybkie podpisanie umowy z potencjalnym wykonawcą i rozpoczęcie realizacji tego zadania. Tak właśnie ma się teraz stać.
Na prace projektowe i budowlane przewidziano 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe,a do prac budowlanych już nie.
Jak ma wyglądać kolejny etap budowy obwodnicy Giżycka?
Kolejny etap budowy obwodnicy Giżycka ma być realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Obejmuje więc prace projektowe i budowlane.
Nowa droga, ma być w przeciwieństwie do już istniejącej pierwszej części obwodnicy Giżycka (ulicy Obwodowej), dwujezdniowa. Budowa kolejnej części będzie kontynuacją, zakończonej w 2021 roku inwestycji, obejmującej budowę ronda na skrzyżowaniu DK59 z ulicą Świderską wraz z rozbudową istniejącego układu drogowego do drogi dwujezdniowej na odcinku około 1 km.
Planowana inwestycja obejmie następne 1,5 km drogi krajowej nr 59 od wspomnianego ronda w kierunku Wilkas. Będzie to droga klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego, o przekroju 2x2 i nośności 11,5 tony na oś. W trakcie budowy, oprócz dwóch jezdni, powstaną także dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy, most i wiadukt. zaplanowano też przebudowę skrzyżowań oraz budowę i przebudowę chodników i ścieżek pieszo-rowerowych. Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków budżetu państwa.
BĘDZIE DRUGA CZĘŚĆ OBWODNICY ZAWIERCIA I PORĘBY. ZOBACZ ZDJĘCIA Z BUDOWY
Autor: GDDKiA
Trwa budowa pierwszej części obwodnicy Zawiercia