Obwodnica Łomży – kiedy koniec budowy S61? Już jedziemy tą trasą!

2024-10-01 9:25

Koniec korków w Łomży i straty czasu dla jadących tranzytem na Mazury! W poniedziałek 30 września GDDKIA otwarła dla ruchu jedną nitkę obwodnicy Łomży. Obwodnica Łomży to wyczekiwany fragment ekspresowej S61, czyli Via Baltica. Ci, którzy pokonują tędy drogę np. z Warszawy na Mazury tracili tu cenny czas, stojąc w korku. To jedyny brakujący fragment drogi ekspresowej S61, gdzie trzeba było jeszcze przejechać przez centrum miasta. Powstaje tam m.in. ogromna estakada nad Doliną Narwi i rzeką Narew.

Spis treści

  1. Via Baltica – Łomża Zachód-Kolno
  2. Dwa brzegi Narwi już połączone mostem (S61). Kiedy otwarcie?
  3. Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa?
  4. Przebieg obwodnicy Łomży. MAPA
  5. Jak będzie wyglądała obwodnica Łomży, czyli droga ekspresowa S61?
  6. Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy w Podlaskiem
  7. S61, czyli Via Baltica ze wsparciem unijnym

Via Baltica – Łomża Zachód-Kolno

Obwodnica Łomży jest częścią drogi ekspresowej S61, wchodzącej w skład korytarza Via Baltica. Via Baltica – Łomża Zachód-Kolno to kluczowy odcinek ważnej drogi w Polsce. Budowa tej trasy zaczęła się ze sporym opóźnieniem. Problem pojawił się, gdy GDDKiA rozwiązała umowę z włoską firmą TOTO, która po fazie projektowej nie przeszła do fazy wykonawczej. Odbył się kolejny przetarg, wybrano kolejnego wykonawcę, który ostatecznie zrezygnował. Obecnie obwodnicę Łomży buduje zawierciańska firma Intercor. Robi to za 713,4 mln zł.

Północna obwodnica Krakowa

Dwa brzegi Narwi już połączone mostem (S61). Kiedy otwarcie?

Połączono brzegi Narwi mostem o długości ponad 1200 metrów.

Obie nitki mostu mają po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

To właśnie ta estakada blokowała oddanie drogi kierowcom. By trasa była przejezdna, wykonawca oddał najpierw jedną nitkę estakady i to właśnie nią obecnie odbywa się ruch w obu kierunkach. To i tak znacznie uprościło jazdę, bo kierowcy ominą w ten sposób centrum miasta, bez konieczności zjeżdżania z ekspresówki.

Kiedy obwodnica Łomży będzie gotowa?

Budowa obwodnicy Łomży ruszyła w 2022 roku. GDDKiA oddała do ruchu jedną nitkę nowej ekspresówki, ale cała dwujezdniowa trasa ma być gotowa dopiero w połowie 2025 roku.

Jak już pisaliśmy, jedna nitka obwodnicy Łomży została otwarta w poniedziałek - 30 września.

Ruch odbywa się jedną jezdnią S61. Kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. To jednak i tak bardzo usprawniło i skróciło czas przejazdu, bo wcześniej kierowcy tracili w korkach w samej Łomży co najmniej pół godziny, a w godzinach szczytu wakacyjnych podróży, nawet więcej. Trasa prowadzi bowiem przez centrum miasta. Dzięki obwodnicy, nie trzeba już nawet do niego wjeżdżać z dwupasmowej S61.

Przebieg obwodnicy Łomży. MAPA

Obwodnica Łomży ma niecałe 13 kilometrów długości. Tyle brakowało, by udało się ją połączyć ją z już istniejącymi fragmentami drogi ekspresowej S61. To ostatni element układanki, który sprawi, że po jej oddaniu wygodną dwupasmówką dojedziemy m.in. z Warszawy do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Na razie po komfortowej jeździe ekspresówką S61, przed Łomżą trzeba zwolnić, bo ruch z dwupasmówki przenosi się w tym miejscu na jedną jezdnię.

Obwodnica Łomży (S61)
Autor: GDDKiA Tak wygląda przebieg obwodnicy Łomży MAPA Link: Powiększ mapę

Jak będzie wyglądała obwodnica Łomży, czyli droga ekspresowa S61?

Obwodnica Łomży, gdy zostanie oddana w całości,  będzie komfortową drogą ekspresową. Będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Powstaną tu trzy węzły: Łomża Zachód, Nowogród oraz Łomża Północ. Węzeł Łomża Zachód jest już otwarty.

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ścieżek pieszo-rowerowych czy dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające, takie jak separatory oraz przejścia dla zwierząt. 

Powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania (ronda) zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z DK64). 

CZYTAJ TEŻ:

Orle gniazdo w Beskidach otwarte. Hotel Mercure Szczyrk Resort na razie bez basenów

Obwodnica Łomży: Most nad Narwią, najdłuższy w Podlaskiem

Na obwodnicy Łomży powstaje też sporo ciekawych obiektów inżynierskich. Jednym z nich jest niewątpliwie ogromny, liczący 1205 metrów długości most nad rzeką Narew i całą doliną Narwi. Ma to być najdłuższy tego typu obiekt w województwie podlaskim.

Obiekt robi wrażenie. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod nim znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach oraz dwóch przyczółkach. 

Co ciekawe, ta ogromna estakada powstaje przy użyciu kilku różnych technologii.

Jak argumentuje GDDKiA, ze względu na bardzo krótki czas budowy most jest wznoszony w następujących technologiach: 

  • nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 m,
  • metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 m, poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych,
  • na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 m. 

S61, czyli Via Baltica ze wsparciem unijnym

Realizacja S61 Łomża Zachód – Kolno jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Droga ekspresowa S61 będzie miała docelowo około 220 km długości i przebiegać przez trzy województwa: mazowieckie (19,5km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).

Czytaj też:

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej