Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej - rusza zasadnicza budowa 16 km odcinka Chwaszczyno-Żukowo
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska z realizowaną Trasą Kaszubską. Rusza zasadnicza budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na odcinku Chwaszczyno - Żukowo o długości ponad 16 km. Trasa ta połączy się na węźle Chwaszczyno z Trasą Kaszubską Gdynia - Bożepole Wielkie.
32 km Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
W ramach Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej powstaną 32 kilometry dwujezdniowej drogi ekspresowej S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe, gdzie S6 będzie łączyła się z drogą S7. Całość budowy OMT podzielono na dwa odcinki realizacyjne:
- Chwaszczyno (bez węzła) - Żukowo (bez węzła), długość ok. 16,3 km - Budimex SA
- Żukowo (z węzłem) - Gdańsk-Południe (rozbudowa węzła), długość ok. 16 km, oraz obwodnica Żukowa o długości ok. 7 km - Konsorcjum: Mirbud SA (Lider) i Kobylarnia SA (partner).
W ramach pierwszego z nich, czyli Chwaszczyno-Żukowo, powstanie obwodnica Żukowa. Dodatkowo powstanie m.in. 12 wiaduktów, 3 mosty i 4 estakady oraz kładka dla pieszych i 6 przejść dla zwierząt.
Nowa, dwujezdniowa droga ekspresowa S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe (połączenie z S7) ma być ukończona w 2025.
Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitarnej – od obwodnicy Żukowa do węzła Gdańsk Południe w Straszynie – zezwolenie powinien otrzymać do końca tego roku.
Budimex rozpoczyna budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta
24 listopada odbyła się inauguracja budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Budimex rozpoczął prace ziemne przy zasadniczym ciągu nowej trasy. Wcześniej były realizowane prace wycinkowe, archeologiczne, geodezyjne i przygotowawcze. Wartość kontraktu to ponad 581 mln zł netto. Czas na realizację - 38 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych, czyli do marca 2025 roku.
Do 2025 roku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i z rezerwą pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód drogowy Miszewo, a także m.in. 25 obiektów inżynieryjnych. Kontrakt realizowany jest przez Budimex w formule „Projektuj i buduj”.
OMT odciąży Obwodnice Trójmiasta
Jak podaje GDDKiA, głównym celem budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu. OMT połączy Obwodnicę Południową Gdańska z realizowaną Trasą Kaszubską, umożliwi tym samym szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt pojazdów na kierunku wschód - zachód z ominięciem Trójmiasta. Nowa trasa skróci tym samym czas przejazdu.
Połączenie to stworzy zewnętrzną obwodnicę (drogę o parametrach drogi ekspresowej) w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Funkcjonująca trasa, z uwagi na dynamiczny rozwój aglomeracji trójmiejskiej, a co za tym idzie wzrost natężenia ruchu, osiąga już granice swojej przepustowości.
Odciążona z ruchu zostanie Obwodnica Trójmiasta, zmniejszy się też jej oddziaływanie na warunki życia mieszkańców i środowisko (zwłaszcza na Trójmiejski Park Krajobrazowy).
Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni dla pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t. Obniży to poziomu hałasu, drgań oraz ilość zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Źródło: GDDKiA