Obwodnica Opatowa coraz bardziej widoczna. Powstaje 300-metrowa estakada
Autor: GDDKiA
Na budowie blisko 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa sporo się dzieje. Powstaje tu dwujezdniowa trasa, która w przyszłości ma być częścią ekspresowej S74. Wiosenna aura sprawia, że na budowie trwają prace betoniarskie na obiektach inżynierskich. W sumie ma ich tu powstać aż 20. Jak informuje GDDKiA ruszyły już nawet roboty bitumiczne. Pierwsze odcinki podbudowy asfaltowej wykonane zostały na jezdni w rejonie Okaliny.
Spis treści
- Obwodnica Opatowa – postęp prac
- Przebieg Obwodnicy Opatowa
- Obwodnica Opatowa będzie w części ekspresowa, w części nie
- Kiedy otwarcie obwodnicy Opatowa?
Obwodnica Opatowa – postęp prac
Na placu budowy obwodnicy Opatowa praca wre. Wykonawcy, wykorzystując wiosenną pogodę, betonują obiekty inżynierskie. A tych jest tutaj 20. Powstają mosty, wiadukty, 4 estakady i 6 dużych przepustów ekologicznych. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zamontowano już belki ustrojów nośnych na ośmiu obiektach mostowych. Zabetonowano już cztery ustroje nośne wiaduktów i estakad.
Najdłuższa i najwyższa estakada na obwodnicy Opatowa będzie miała 300 metrów długości i 20 metrów wysokości. Będzie pełniła jednocześnie funkcję mostu i przejścia dla zwierząt.
Przebieg Obwodnicy Opatowa
Obwodnica Opatowa to bardzo wyczekiwana droga w regionie. Przez Opatów przebiegają bowiem dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu – droga nr 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i droga nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Przez stare centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zwykła bardzo zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża nieco ponad 12 tysięcy pojazdów. Jedną trzecią z nich stanowią auta ciężarowe.
Obwodnica Opatowa będzie miała prawie 12 kilometrów długości . Droga będzie przebiegała w większości po zupełnie nowym śladzie. Będzie to droga dwujezdniowa, na której kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Obwodnica Opatowa będzie w części ekspresowa, w części nie
Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem jest projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek realizowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł. Aktualnie na budowie łącznika kontynuowane są roboty ziemne. Trwa także budowa trzech wiaduktów na skrzyżowaniach z drogami lokalnymi.
Czytaj też: Wybrano wykonawcę budowy najdłuższego odcinka S74 w województwie świętokrzyskim. Po raz drugi
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe:
- węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74,
- węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Oto 7 najciekawszych mostów i estakad budowanych obecnie w Polsce
Autor: GDDKiA
Most na Sanie w Stalowej Woli będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich.
Kiedy otwarcie obwodnicy Opatowa?
Obwodnica Opatowa ma być gotowa na początku 2025 roku. Umowę na budowę drogi podpisano latem 2021 roku. Prace budowlane ruszyły w marcu 2023 roku. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) Acciona Construccion (partner). Obwodnica powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Koszt budowy obwodnicy Opatowa to nieco ponad 430 mln zł.
Czytaj też:
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Koniec budowy coraz bliżej, ale się pozmieniało!
- Polbud-Pomorze wstrzymał prace na S3 i obwodnicy Koszalina. Powód: brak współpracy z GDDKiA
- Otwarcie autostrady A2 na wschód od Warszawy jeszcze w tym roku, ale nie całej
- Obejście Węgierskiej Górki na S1. Na wielkiej estakadzie stanęły przeźroczyste ekrany. Będą widoki!