Obwodnica Poznania. Pociągi towarowe wlokły się tu 20 km/h. Pasażerskie przyspieszą o 100 km
To inwestycja, warta ponad 1,4 mld zł. Mowa o przebudowie kolejowej obwodnicy Poznania. Modernizacja sprawi, że pociągi pasażerskie pojadą szybko około 70-km kolejową obwodnicą, która obecnie wykorzystywana jest tylko do przewozu ładunków. 27 maja PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą projektu i prac budowlanych. Zamiast wlec się 20 km/h, pociągi przyspieszą tu nawet do 120 km.
Spis treści
- Ważna inwestycja kolejowa w Wielkopolsce
- Kolejowa obwodnica Poznania
- Wykonawca kolejowej obwodnicy Poznania
- Optymalizowany projekt przebudowy obwodnicy kolejowej Poznania
- Kolejowa obwodnica Poznania - przebieg
Ważna inwestycja kolejowa w Wielkopolsce
Inwestycja za około 1,4 mld zł ze środków budżetowych jest planowana do końca 2027 r. Poznań to jeden z ważniejszych węzłów kolejowych w Polsce, jeśli weźmiemy pod uwagę intensywność ruchu kolejowego. Przebudowa towarowej obwodnicy kolejowej tego miasta i dostosowanie jej do ruchu pasażerskiego sprawi, ze pociągi przyspieszą na tej trasie omijając centrum aglomeracji.
Dzięki tej inwestycji powstanie nowy, sprawny system komunikacji kolejowej, który zapewni mieszkańcom Poznania i aglomeracji poznańskiej wygodne i szybkie podróże pociągiem w obrębie miasta i przyległych miejscowości – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kolejowa obwodnica Poznania
Kolejowa obwodnica Poznania to około 70 km torów, które obecnie wykorzystywane są przede wszystkim do przewozu ładunków. Dzięki inwestycji - przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna i estakada kolejowa nad Wartą o długości około 1 km. W ramach prac powstanie także m.in. nowa łącznica między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo Po modyfikacji układu torowego możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, nawet kilkukrotnie wyższą niż obecnie (od 20 do 90 km/h).
Czytaj też: Czekają nas kolejowe inwestycje za 100 miliardów złotych. Wykonawcy wskazują zagrożenia
Pasażerowie zyskają dostęp do pociągów dzięki budowie 7 nowych i modernizacji 1️ przystanku. Zostaną one wybudowane w dynamicznie rozwijających się dzielnicach Poznania: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś).
Zobacz też: Tak rośnie głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku. O 40 ha urosła też powierzchnia Polski
Będą m.in. wiaty, ławki i jasne, ekologiczne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie wraz z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach innych projektów inwestycyjnych, przy peronach powstaną węzły przesiadkowe, co ułatwi podróże i dogodnie zintegruje transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewni nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu będą nadzorować przejazdy pociągów, a także modernizacja 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania torów z drogą zyskają nową nawierzchnię, a 14 z nich także nowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki.
Wykonawca kolejowej obwodnicy Poznania
Wykonawcą projektu i przebudową zajmie się konsorcjum przedsiębiorstw Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM (lider), Alusta oraz Intop Warszawa (partnerzy), którzy podpisali 27 maja umowę na opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych na kolejowej obwodnicy Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po przygotowaniu szczegółowych projektów wykonawczych, co spodziewane jest w III kw. 2024 r., a zakończenie wszystkich prac planowane jest obecnie do końca 2027 r.
Tunel w Świnoujściu jest jednorurowy. Drugą „rurą” są wciąż promy
Autor: ZDM Świnoujście
Optymalizowany projekt przebudowy obwodnicy kolejowej Poznania
W ostatnich miesiącach zostały wprowadzone istotne zmiany do pierwotnego projektu inwestycji, które umożliwią zwiększenie przepustowości i czasów przejazdu pociągów. Po modyfikacji układu torowego, m.in. wydłużeniu rozjazdów umożliwiających płynną zmianę toru jazdy oraz po zwiększeniu promieni łuków, możliwe będą przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych z prędkością do 120 km/h, aktualnie prędkość na kolejowej obwodnicy Poznania, w zależności od odcinka, wynosi na 20-90 km/h. Szacuje się, że przejazd pociągów całą obwodową trasą (od Poznania Głównego przez m.in. Franowo, Koziegłowy, Piątkowo do Poznania Głównego), uwzględniając zatrzymanie się pociągów na wszystkich przystankach, zajmie około 50 min.
Kolejowa obwodnica Poznania - przebieg
Kolejową obwodnicę Poznania, umożliwiającą przejazdy wokół miasta, tworzą fragmenty linii kolejowych: 272 (Kluczbork – Poznań Główny), 352 (Swarzędz – Poznań Starołęka), 354 (Poznań Główny POD – Piła Główna), 394 (Poznań Krzesiny – Kobylnica), 395 (Zieliniec – Kiekrz), 853 (planowana do budowy w ramach zadania nowa łącznica Poznań Strzeszyn – Poznań Piątkowo). Obecnie obwodnica wykorzystywana jest głównie w ruchu pociągów towarowych. Aktualnie korzysta z niej około 40 składów w ciągu doby.
Czytaj też:
- Północna obwodnica Krakowa - mapa. Prace nie zwalniają. Zaawansowanie przekroczyło 86 procent
- Z tego rusztu nie zjedzie już jezdnia. Tak naprawiają osuwisko w Kasinie Wielkiej
- To będzie wyjątkowo malownicza trasa przez Beskidy. Obejście Węgierskiej Górki coraz bliżej
- Wreszcie kolej pomyślała o kierowcach i buduje parkingi przy stacjach w Śląskiem