Obwodnica Zatora powstanie w oparciu o BIM. GDDKiA szuka wykonawcy
Obwodnica Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 będzie realizowana z wykorzystaniem narzędzi BIM. To innowacyjne przedsięwzięcie w skali kraju. GDDKiA poszukuje wykonawcy obwodnicy Zatora, który ma być wyłoniony w ramach tzw. dialogu konkurencyjnego. Budowa ruszy w 2024.
Obwodnica Zatora
Obwodnica Zatora długości 2,1 km planowana jest jako droga klasy GP (główna przyspieszona) usytuowana w powiecie oświęcimskim. Ten nowy odcinek drogi krajowej nr 28 ma omijać miasto od strony zachodniej. Początek obwodnicy Zatora znajdzie się na wlocie istniejącego w ciągu drogi krajowej nr 44 ronda, natomiast koniec zostanie włączony do odcinka drogi krajowej nr 28.
Nieduża miejscowość położona między Krakowem a Oświęcimiem jest często odwiedzana ze względu na znajdujący się tam popularne parki rozrywki.
Obwodnica Zatora - inwestycje
W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.
Kiedy obwodnica Zatora będzie gotowa?
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Rozpoczęcie budowy przewidziane jest w 2024. Trasa ma być gotowa w 2026.
Obwodnica Zatora powstanie w BIM
BIM (ang. Building Information Modeling) jest nowoczesną technologią, w której stosuje się wspólne środowisko danych (komplet informacji jest zgromadzony w jednym miejscu) oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów. Uwzględniają one wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji - od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie.
Do pilotażowego wdrożenia BIM wybrano budowę obwodnicy Zatora jako inwestycję reprezentatywną dla zadań realizowanych przez GDDKiA. Biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót - drogowe, mostowe i instalacyjne (wodne, kanalizacyjne, gazowe, elektroenergetyczne i teletechniczne).
MaB, źródło: GDDKiA