Obwodnica Zawiercia – odwołanie odrzucone, Kroczyc - wybrano wykonawcę
Autor: GDDKiA
Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Rubau od wyboru wykonawcy drugiej części obwodnicy Zawiercia. Nie wiadomo, czy odwołujący wybierze dalszą drogę sądową. GDDKiA wybrała też wykonawcę dalszej części tej trasy – czyli obwodnicy Kroczyc. Kiedy pojedziemy tymi obwodnicami?
Spis treści
- Obwodnica Zawiercia – postęp prac, kiedy otwarcie?
- Obwodnica Zawiercia, odcinek 2 – odwołanie odrzucone, ale...
- Druga część obwodnicy Zawiercia
- Obwodnica Zawiercia - kiedy otwarcie drugiego odcinka?
- Obwodnica Kroczyc – wybrano wykonawcę
- Dwupasmówka zniknie na obwodnicy Kroczyc
- Tak wygląda plac budowy pierwszej części obwodnicy Zawiercia - zdjęcia czerwiec 2024
Obwodnica Zawiercia – postęp prac, kiedy otwarcie?
Obwodnica Zawiercia i poręby to trasa w ramach DK 78 omijająca te miasta. Pierwsza część obwodnicy Poręby i Zawiercia liczy 17,7 km długości i jej budowa jeszcze trwa. Droga będzie gotowa w przyszłym roku. Buduje ją firma Mirbud.
Czytaj: Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby minęła już półmetek. To wyczekiwana droga
Obwodnica Zawiercia, odcinek 2 – odwołanie odrzucone, ale...
Druga części obwodnicy Zawiercia będzie krótsza. Ma liczyć 7,5 km długości. W przetargu na wykonawcę tego odcinka wybrano ofertę firmy Polaqua. Firma zobowiązuje się wykonać dwupasmówkę za nieco ponad 234 mln zł. Od tej decyzji odwołała się firma Rubau. W ostatnich dniach odwołanie oddaliła jednak Krajowa Izba Odwoławcza. Firma może jednak, jeśli zechce, jeszcze skierować sprawę do sadu.
KIO oddaliła skargę odwołującego, ale czekamy jeszcze na uzasadnienie i dokumentację – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Ostateczna decyzja w sprawie wyboru wykonawcy drugiej części obwodnicy Zawiercia powinna być znana za około dwa tygodnie.
Czytaj też: Obwodnica Zawiercia. Wiadomo, kto zbuduje jej drugą część i kiedy będzie gotowa cała trasa
Druga część obwodnicy Zawiercia
Druga część obwodnicy Zawiercia, podobnie jak pierwsza będzie drogą dwujezdniową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Nowa, dwujezdniowa trasa będzie posiadała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu.
Obwodnica Zawiercia - kiedy otwarcie drugiego odcinka?
Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym (Buduj) i powinna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. Drogi miałaby być oddana do użytkowania w połowie 2027 r.
Obwodnica Kroczyc – wybrano wykonawcę
Tymczasem GDDKiA dokonała wyboru wykonawcy kolejnej cześć obwodnicy Zawiercia – jaką będzie obwodnica Kroczyc. Obwodnice mają zastąpić biegnącą obecnie przez centra miast i kolejnych miejscowości drogę krajową nr 78.
Budową obwodnicy Kroczyc ma się zająć firma NDI Sopot, której oferta za 162,3 mln zł okazała się być najkorzystniejsza.
Jeśli w ciągu dziesięciu dni nie wpłyną odwołania od tego wyboru, przekażemy dokumentację przetargową do standardowej, uprzedniej kontroli prezesa UZP. Po jej pozytywnym zakończeniu umowę będziemy mogli podpisać w III kwartale 2024 r. Dla tej inwestycji w kwietniu tego roku wojewoda śląski wydał już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – mówi Marek Prusak.
Dwupasmówka zniknie na obwodnicy Kroczyc
O ile obwodnica Zawiercia i Poręby będzie drogą dwujezdniową, o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach, to już obwodnica Kroczyc nie. Trasa o długości ok. 9,1 km będzie miała tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz pobocza. Będzie biec po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja wynika m.in. z konieczności dostosowania całej DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca, w tym dwa ronda. Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które pojawią się na tej obwodnicy, należą cztery wiadukty zlokalizowane nad szlakami migracji zwierząt. Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze oraz pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenia drogowe, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Powstaną też ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów oraz system odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe i roztopowe.
Tak wygląda plac budowy pierwszej części obwodnicy Zawiercia - zdjęcia czerwiec 2024
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Na zakopiance układają ostatnią warstwę asfaltu. Otwarcie zaplanowane
- Pod koniec wakacji zostaną otwarte dwa odcinki autostrady A2 - zapewnia GDDKiA
- Lotnisko Balice w Krakowie już z nową płytą postojową i nowym prezesem
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? Już wiadomo, kiedy pojedziemy tą trasą
- "Wielka Kaśka" z ostrymi zębami znowu zaczęła się wgryzać w ziemię pod Łodzią