Obwodnica Zawiercia. Wiadomo, kto zbuduje jej drugą część i kiedy będzie gotowa cała trasa
Autor: GDDKiA
Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonania nasypów dla całej budowy wynosi 90 proc. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Kontynuowane są roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych, zaawansowanie w tym asortymencie robót wynosi 70 proc.
Firma Polaqua zbuduje drugą część obwodnicy Zawiercia i Poręby. To 7,5 km nowej dwupasmówki. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała właśnie wykonawcę tej wyczekiwanej inwestycji. Jeśli do 20 maja nie wpłyną odwołania, będzie można podpisać umowę i przystąpić do budowy.
Spis treści
- Obwodnica Zawiercia – odcinek 2: przetarg na budowę
- Obwodnica Zawiercia i Poręby – postęp prac
- Druga część obwodnicy Zawiercia
- Obwodnica Zawiercia i Poręby – kiedy otwarcie?
- Tak powstaje obwodnica Zawiercia i Poręby - ZDJĘCIA
- DK 78 ważna droga łącząca Śląsk ze Świętokrzyskiem
Obwodnica Zawiercia – odcinek 2: przetarg na budowę
Druga część obwodnicy Zawiercia i Poręby to nowa, dwujezdniowa trasa jaka pozwoli ominąć Zawiercie. Będzie miała 7,5 kilometra długości i połączy się z budowaną obecnie pierwszą częścią obwodnicy Zawiercia i Poręby.
Chętnych do zbudowania kolejnej części obwodnicy Zawiercia nie brakowało, bo w przetargu wpłynęło aż 10 ofert. Spośród nich, jako najkorzystniejszą, GDDKiA wybrała ofertę firmy Polaqua z Piaseczna. Firma zadeklarowała budowę drogi za nieco ponad 234 mln złotych. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia ponad 350 mln zł, więc inwestycja spokojnie zmieściła się w budżecie. 17 stycznia 2024 roku ta inwestycja uzyskała pozwolenie na budowę czyli ZRID.
Do 20 maja GDDKiA czeka jeszcze na ewentualne odwołania od tej decyzji.
Przy ich braku oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będziemy mogli na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku podpisać umowę – deklaruje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Zawiercia i Poręby – postęp prac
Obwodnica Zawiercia i Poręby to inwestycja na którą składają się dwa odcinki. Pierwszy liczy 17,7 km długości i jest obecnie w budowie. Inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2019 roku, kiedy to podpisano umowę z wykonawcą, czyli firmami Mirbud S.A. i Kobylarnia S.A. Był to kontrakt „projektuj i buduj” więc pierwszy rok zajęły prace projektowe. Gdy złożono wniosek do wojewody śląskiego o pozwolenie na budowę, nikt nie przypuszczał, że czekanie na nie, będzie trwało ponad rok. Dokładnie ponad 16 miesięcy. Powodów było wiele, środowiskowe, projektowe. Gdy w końcu w 2021 roku firma Mirbud mogła przejąć plac budowy, miała już na początku ponadroczne opóźnienie. Stąd roszczenia zarówno terminowe jak i finansowe. Pierwotnie budowa tego odcinka obwodnicy Zawiercia miała się zakończyć w kwietniu 2023 roku. Dziś termin jest bardziej odległy – to 2025 rok.
Czytaj też: Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby minęła już półmetek. To wyczekiwana droga
Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonania nasypów dla całej budowy wynosi 90 proc. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Kontynuowane są roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych, zaawansowanie w tym asortymencie robót wynosi 70 proc. Postępują również roboty przy wykonywaniu warstw z mieszanek asfaltowych. Ustroje nośne zostały wykonane na dwunastu obiektach mostowych, a zaawansowanie prac mostowych wynosi 73 proc. Postępują również roboty przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt pod obwodnicą, które osiągnęły poziom 85 proc. całego zakresu. Wykonanych zostało 29 przepustów ekologicznych. Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się do 65 proc.
Druga część obwodnicy Zawiercia
Drugi odcinek obwodnicy Zawiercia będzie o ponad połowę krótszy od pierwszego. Odcinek o długości 7,5 km swój początek będzie miał, na budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy, węźle Kromołów. Zakończy się rondem w Żerkowicach, które zostanie wybudowane w ramach obwodnicy Kroczyc.
Będzie to dwujezdniowa trasa będzie o najwyższej klasie technicznej dróg ogólnodostępnych (główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną także drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstanie również nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu. Inwestycja powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-2023.
Obwodnica Zawiercia i Poręby – kiedy otwarcie?
Budowa II części obwodnicy Zawiercia będzie realizowana w trybie tradycyjnym (buduj) i powinna zostać ukończona w ciągu 28 miesięcy od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych. Realizacja inwestycji według takiego scenariusza pozwoliłaby na oddanie drogi do użytkowania w połowie 2027 r. Jak już wspomnieliśmy pierwsza część obwodnicy ma być gotowa dwa lata wcześniej, czyli w 2025. Całą obwodnicą Zawiercia i Poręby będzie można przejechać w 2027 roku.
Tak powstaje obwodnica Zawiercia i Poręby - ZDJĘCIA
Autor: GDDKiA
Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonania nasypów dla całej budowy wynosi 90 proc. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Kontynuowane są roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych, zaawansowanie w tym asortymencie robót wynosi 70 proc.
DK 78 ważna droga łącząca Śląsk ze Świętokrzyskiem
Obwodnica Zawiercia i Poręby będzie częścią drogi krajowej nr 78. DK78 w województwie śląskim liczy ponad 166 km, z czego w administracji katowickiego oddziału GDDKiA znajduje się ponad 134 km. Jej wschodni odcinek, od Mierzęcic do granicy województw w Goleniowach, ma ponad 75 km długości. Na tym odcinku GDDKiA przygotowuje do realizacji kolejne trzy obwodnice: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów oraz prawie 6-kilometrowy odcinek Pradła - Irządze, pomiędzy dwiema ostatnimi obwodnicami. Szacunkowa łączna długość tych trzech obwodnic to 24,5 km, z czego 9,1 km to długość obwodnicy Kroczyc, 2,3 km obwodnicy Pradeł, a 13,1 km Szczekocin i Goleniów. Prace przygotowawcze dla obwodnic rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym są one już częściowo przygotowane do realizacji i posiadają decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. W Śląskiem to bardzo ważna droga łącząca to województwo z województwem świętokrzyskim. To popularna trasa do Kielc.
Czytaj też:
- Bezpłatne autostrady w Polsce. Kto ma je remontować i skąd wziąć na to pieniądze?
- Obwodnica Oświęcimia. Zamiast budować wiadukt nad torami, "przecisną" przejazd pod nimi
- Cogiteon Kraków - kiedy otwarcie? Można już kupić bilet do Małopolskiego Centrum Nauki Cogiteon
- Lotnisko Chopina w Warszawie czekają inwestycje za 2,4 mld zł. Wiemy, kiedy się skończą
- Nowy most w Przemyślu gotowy z nowym układem drogowym. To mariaż starego z nowym