Od 1 kwietnia autostrada A4 Katowice - Kraków znowu droższa. Wszystko idzie na inwestycje - zapewnia koncesjonariusz
Autor: SAM
Autostrada A4 Kraków - Katowice to odcinek koncesyjny, zarządzany przez Stalexport Autostradę Małopolską
Autostrada A4 między Krakowem i Katowicami będzie jeszcze droższa. Od 1 kwietnia w życie wchodzą podwyżki opłat za przejazd tą trasą. Jak twierdzi Stalexport Autostrada Małopolska korekta ma charakter inflacyjny a firma informuje że do marca 2027 roku wyda na inwestycje w tym miejscu ponad pół miliarda złotych. Potem przekaże zarząd na A4 skarbowi państwa.
Spis treści
- Rośnie opłata za przejazd autostradą A4
- Nowe stawki opłat za przejazd A4 Katowice - Kraków
- Taka sama podwyżka opłat na A4 była w 2024 roku
- Pieniądze z podwyżki pójdą na remont autostrady A4
- Wymienią nawierzchnię, wyremontują wiadukty
- Ile kosztuje roczne utrzymanie 61 km autostrady A4?
Rośnie opłata za przejazd autostradą A4
1 kwietnia 2025 roku wzrosną opłaty za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków. O zamiarze podniesienia opłat poinformowała spółka Stalexport Autostrada Małopolska, koncesjonariusz tego odcinka.
Korekta stawek ma charakter inflacyjny - około 6 proc. - a pozyskane środki zostaną przeznaczone na ambitny program inwestycyjny – powiedział nam Daniel Gryt, rzecznik prasowy spółki Stalexport Autostrada Małopolska.
Nowe stawki opłat za przejazd A4 Katowice - Kraków
Ale po kolei. Stalexport postanowił skorygować opłaty o wskaźnik inflacji, Jak twierdzą jego przedstawiciele, chcą, aby podwyżka była jak najmniej odczuwalna dla podróżujących.
Proponowane stawki za przejazd trasą mają wynosić od 1 kwietnia 2025 r.
- dla samochodów osobowych - korekta o 1 zł (czyli 17 zł, dla pojazdów kategorii 1, innych niż motocykle),
- dla samochodów ciężarowych korekta o 3 zł (kategorii 2,3,4,5), przy czym należy pamiętać, że dla pojazdów kategorii 2 i 3 utrzymana zostanie bonifikata, która zostanie odrębnie skonsultowana z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Aktualnie bonifikata ta wynosi 20 zł.
Przed rokiem pisaliśmy: 1 kwietnia podrożał przejazd autostradą A4. Wcześniej wzrosły stawki na A2
Taka sama podwyżka opłat na A4 była w 2024 roku
Dodajmy, że dokładnie taka sama podwyżka miała miejsce przed rokiem. Zmienione stawki będą obowiązywać na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat – w Mysłowicach i Balicach. By przejechać z Katowic do Krakowa należy uiścić opłatę w tych dwóch punktach poboru .
Podsumowując, pokonanie trasy Katowice- Kraków będzie od 1 kwietnia tego roku kosztowało kierowcę auta osobowego 34 złote. Powrót tą samą trasą – drugie tyle. W sumie 68 zł.
Czytaj też: A4 do remontu. Najstarszą autostradę w Polsce czeka modernizacja. Zaczął się remont w Katowicach
Pieniądze z podwyżki pójdą na remont autostrady A4
Stalexport Autostrada Małopolska od ponad roku informuje o wielkim programie inwestycyjnym jaki obecnie jest realizowany na całym odcinku około 61-km trasy. Kapitalny remont A4 to jednak nic innego, jak obowiązek przekazania drogi skarbowi państwa w stanie nie gorszym od tego, w jakim spółka przejęła drogę, gdy zaczęła nią zarządzać.
Stalexport Autostrada Małopolska zamierza do marca 2027 roku wydać blisko 540 mln złotych na ambitny program inwestycyjny. Wtedy to właśnie kończy się 30-letni okres koncesyjny dla firmy. Zgodnie z zapowiedzią poprzedniego ministra infrastruktury, wówczas ten odcinek przestanie być koncesyjnym, a zostanie przejęty przez GDDKiA, która będzie odtąd nim zarządzała. Odcinek ten miałby być darmowy dla kierowców podobnie jak zarządzane obecnie przez GDDKiA odcinki A4 do Wrocławia . Czy jednak ostatecznie tak się stanie, czas pokaże.
Wymienią nawierzchnię, wyremontują wiadukty
Wspomniane 540 mln zł będzie z kolei przeznaczone na wymianę nawierzchni, remonty mostów, wiaduktów. Spółka zamierza prowadzić prace bez większego wpływu na przepustowość trasy - z utrzymaniem przepustowości dwoma pasami w każdym kierunku. Sama wymiana nawierzchni, połączona z remontem mostów oraz wiaduktów, to koszt około 444,5 mln zł. W ocenie spółki, wysokiej klasy połączenia drogowe to niezwykle istotny czynnik dynamicznego rozwoju gospodarczego, wpływający na podniesienie konkurencyjności przemysłu.
Dlatego Stalexport, który realizuje zadania związane z zarządzaniem trasą powierzone przez państwo w 1997 roku, proponuje stronie publicznej, by już teraz wspólnie zastanowić się nad przyszłością systemu zarządzania autostradami w Polsce. Według Stalexportu konieczne jest jak najszybsze rozbudowanie autostrady o trzeci, a nawet czwarty pas, co przełoży się na zwiększenie przepustowości trasy. Spółka apeluje do rządu o konstruktywny dialog, który uwzględni interesy wszystkich stron, a wypracowane postulaty zostaną uwzględnione w korekcie do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Spółka podkreśla, że jest już teraz gotowa na partnerską współpracę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, by istotnie skrócić terminy realizacji - nawet o 48 miesięcy – informują przedstawiciele koncesjonariusza autostrady A4.
Ile kosztuje roczne utrzymanie 61 km autostrady A4?
Jednocześnie firma przypomina, że utrzymanie trasy na właściwym poziomie (roboty budowlane i modernizacyjne) kosztuje aktualnie ponad 100 mln zł rocznie (2023), a dodatkowo w planie są inwestycje, które umożliwią jej dalsze usprawnienia. Co więcej, płatności na rzecz Skarbu Państwa oraz odprowadzanych podatków wyniosły w 2023 r. ponad 220 mln zł. Zniesienie opłat za przejazd oznaczałoby, że znikną również te, które wpływają do budżetu państwa.
Czytaj też:
- Coraz bliżej budowy drogi do elektrowni jądrowej na Pomorzu. Jest decyzja środowiskowa. 13 chętnych do budowy
- PKP PLK projektują linię kolejową do przyszłej elektrowni jądrowej. To inwestycja strategiczna
- Port Lotniczy we Wrocławiu rozbuduje główny terminal pasażerski. Jest przetarg na koncepcję