Od 17 lutego nie przejedziecie pod kluczowym wiaduktem w Sosnowcu. PKP PLK go remontuje
Autor: PKP PLK
PKP PLK remontuje wiadukt nad ulicą Piłsudskiego w Sosnowcu
Dziś, 17 lutego w Sosnowcu zamknięto wiadukt nad ulicą Piłsudskiego, jeden z najważniejszych wiaduktów w ścisłym centrum miasta. PKP PLK będzie remontować zabytkowy obiekt. Prace są elementem większej inwestycji trwającej na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe. 100-letni wiadukt będzie zamknięty przez miesiąc.
Spis treści
- Zabytkowy wiadukt na nitowanych podporach w Sosnowcu
- Przebudowują też wiadukt nad ul. Nowopogońską
- To część wielkiej przebudowy linii kolejowej E65 Będzin - Katowice Szopienice Płd.
- Modernizacja stacji kolejowej Sosnowiec Główny
- Budowa przystanku kolejowego Sosnowiec Środula
- Jak objechać zamknięty wiadukt nad ulicą Piłsudskiego?
Zabytkowy wiadukt na nitowanych podporach w Sosnowcu
Zabytkowy, bo prawie stuletni wiadukt kolejowy jest bardzo charakterystycznym obiektem stojącym na stalowych, nitowanych podporach. Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowe, konstrukcja z uwagi na zły stan techniczny wymaga kompleksowej przebudowy. Roboty będą realizowane pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma ZUE S.A.
Zachowamy portale wjazdowe w historycznym kształcie. Dodatkowo odnowimy charakterystyczne słupy podpierające obiekt. Zgodnie z projektem usunięty zostanie środkowy rząd słupów znajdujący się pomiędzy liniami tramwajowymi. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwoli na zwiększenie prześwitu i usprawnienie ruchu drogowego i tramwajowego pod wiaduktem – zapowiada właściciel wiaduktu, czyli PKP PLK.
Wiadukt pozostanie zamknięty przez miesiąc. Nie przejadą pod nim samochody i tramwaje. Ruch pieszy będzie utrzymany. Pociągi będą kursowały zgodnie z rozkładem jazdy.
Według zapowiedzi PKP PLK 17 marca ulica zostanie otwarta, a front robót przeniesie się na wiadukt przy ul. Żeromskiego.
Tymczasowe zamknięcie wiaduktu nad ul. Piłsudskiego będzie miało miejsce 17 lutego i potrwa miesiąc. Po tym czasie wznowiony zostanie ruch drogowy (po jednym pasie w każdą stronę) i tramwajowy. Cały czas będzie czynne przejście dla pieszych. Jesteśmy w stanie dochodzić do porozumień, bo dzięki rozmowom z PKP PLK zamknięcie będzie miało miejsce w ferie, a drugie w wakacje, najpewniej na przełomie lipca i sierpnia. Kolejne dwa zamknięcia, które potrwają również po ok. 4 tygodnie to listopad/grudzień 2025 i kwiecień 2026 . Uciążliwości na pewno będą. Będziemy się starać je minimalizować i ograniczać – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Przebudowują też wiadukt nad ul. Nowopogońską
Wiadukt nad ulicą Piłsudskiego nie będzie jedynym, jaki w ramach większej inwestycji kolejowej zostanie przebudowany., W Sosnowcu modernizację przejdzie też wiadukt nad ul. Nowopogońską. Usprawni on w ruch drogowy w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo na kolei. W miejscu wiaduktu powstanie nowa konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Droga pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową.
Czytaj też: Tunel średnicowy w Łodzi: prawie jak metro, przystanek trzy kondygnacje pod ziemią
- Zakończyliśmy pierwszy etap przebudowy obiektu. Wybudowaliśmy nowe przęsło i położyliśmy nowy tor. Aktualnie wykonawca demontuje pozostałą część wiaduktu. Prace są realizowane przy wstrzymanym ruchu drogowym. Dla kierowców wyznaczono objazdy. Zakończenie prac przy tym obiekcie planowane jest na III kwartał 2025 r. - zapowiada spółka PKP PLK.
To część wielkiej przebudowy linii kolejowej E65 Będzin - Katowice Szopienice Płd.
Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość około 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską.
Polecamy także: Od 1 kwietnia autostrada A4 Katowice - Kraków znowu droższa. Wszystko idzie na inwestycje - zapewnia koncesjonariusz
Modernizacja stacji kolejowej Sosnowiec Główny
W ramach tej inwestycji na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. modernizację przechodzi stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Efektem prac będzie lepsze i bardziej komfortowe korzystanie z peronów. Zwiększy się dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację zapewnią schody i windy. Dwa obecne perony zostaną przebudowane. Powstanie trzeci peron, co zapewni większą przepustowość stacji. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty, wyglądem przypominające obecne zadaszenie.
Aktualnie prace na stacji koncentrują się na budowie nowego peronu nr 3 oraz przygotowaniu pod budowę dwóch nowych torów. Wybudowano segment przejścia podziemnego z wyjściem na nowy peron. Powstają budynki hali garażowo–magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie też magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Budowa przystanku kolejowego Sosnowiec Środula
Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula, gdzie wybudowano już jeden z dwóch nowych peronów z nawierzchnią z wypukłą fakturą. Powstaje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Obiekt jest już w połowie gotowy. Od grudnia, ruch pociągów jest prowadzony nowym torem, a wykonawca pracuje przy drugiej części przejścia podziemnego. Obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind. Ruch drogowy będzie docelowo poprowadzony wiaduktem nad torami. Aby to było możliwe, obok przystanku Sosnowiec Środula, budowany jest wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Krakowa. Zakończenie robót i udostępnienie wjazdów i zjazdów z DK94 planowane jest w połowie 2025 r. Do tego czasu, ruch drogowy na przejeździe przy ul. Chemicznej będzie prowadzony bez zmian.
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku tego zadania zamontowaliśmy dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca wybudował most nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025.
Jak objechać zamknięty wiadukt nad ulicą Piłsudskiego?
W czasie zamknięcia przejazdu sugerowany objazd to trasa ulicami 3 Maja przez Parkową, Ślimak, Grota-Roweckiego i Mireckiego do ulicy Piłsudskiego. Objazdy czekają również pasażerów autobusów i tramwajów.
- Linia tramwajowa 15 pojedzie trasą Sosnowiec Małachowskiego – Zagórze Rondo Jana Pawła II.
- Tramwaje 21 kursować będą pomiędzy przystankami Mysłowice Dworzec PKP – Tworzeń Huta Katowice, a linia 26 będzie zawieszona
- Linia tramwajowa 45 jeździć będzie trasą Katowice Pl. Wolności – Sosnowiec Milowice
Uruchomiono zastępczą komunikację autobusową:
- Z15 połączy przystanki Zawodzie CP – Sosnowiec Urząd Miasta,
- Z21 będzie kursować na trasie Milowice Hala Sportowa – Sosnowiec Urząd Miasta.
- „Zetki” jeździć będą co 15 minut:
- Od 18 lutego do 16 marca objazdami kursować będą autobusy: M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813 i 835
- Zastępcza komunikacja autobusowa Z21 kursować będzie w relacji Milowice Hala Sportowa – Sosnowiec Urząd Miasta (przez Pogoń).
Uruchomione zostaną przystanki tymczasowe:
- Milowice Hala Sportowa 31 i 32, zlokalizowany na ul. Przygranicznej przy Hali Sportowej
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 31, zlokalizowany przy ul. 3 Maja w rejonie Ronda Praw Kobiet po stronie Dworca
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 32, zlokalizowany przy ul. 3 Maja w rejonie Ronda Praw Kobiet przy plastrach miodu
Czytaj też:
- Jeszcze w tym roku pojedziemy kilkoma nowymi fragmentami drogi ekspresowej S1, ale budowa jednego odcinka dopiero się zacznie
- Most kratownicowy we Włocławku jeszcze poczeka na kapitalny remont. Unieważniono przetarg
- Kubaturowe parkingi powstają w centrum Łodzi. Przybędzie około 600 miejsc parkingowych
