Oddano do użytku fragment Via Baltica. S61 łączy się już z S8!
Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Nowy fragment S61 oddano do użytku 13 października 2023 roku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała dziś do użytku prawie 20-kilometrowy odcinek S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. To przedostatni odcinek trasy, będącej częścią Via Baltica. Dzięki niemu S61 łączy się już z inną ważną drogą ekspresową - S8.
Spis treści
- Prawie 20-km fragment S61 gotowy
- Nowa ekspresowa S61 to spore ułatwienie dla kierowców
- Prace na tym odcinku S61 jeszcze się nie skończyły
- Co to jest Via Baltica?
Prawie 20-km fragment S61 gotowy
W piątek, 13 października kierowcy dostali do dyspozycji nowy odcinek drogi ekspresowej S61. To znacznie skróci dojazd np. z Mazur do Warszawy, bo nowa S61 łączy się z S8.
Jak informuje GDDKiA, oddany dziś do ruchu odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma około 19,5 km długości. By cała S61 była gotowa, brakuje jeszcze tylko 13-obowodnicy Łomży, która jest w budowie.
Umowa na jego realizację w formule „projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wcześniejszym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 r. Odcinek powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (8 grudnia 2021 r.) – w niespełna dwa lata.
Od dzisiaj woj. mazowieckie i podlaskie oraz wschodnia część woj. warmińsko-mazurskiego są połączone komfortową i bezpieczną drogą ekspresową – ogłosił podczas otwarcia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
CZYTAJ TEŻ: OBWODNICA GIŻYCKA JEDNAK POWSTANIE?
Nowa ekspresowa S61 to spore ułatwienie dla kierowców
Nowy odcinek S61 to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej. Jest przystosowana do najcięższego ruchu (11,5 t/oś). Ma dwa węzły – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677).
Na ekspresówce powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć to przejścia dla dużych zwierząt oraz osiem przepustów dla mniejszych.
Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice obsługujące ruch na Via Baltica, dojazd do Łomży jest łatwiejszy. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy i okolicznych miejscowości. Jednak ruch samochodów ciężarowych w kierunku granicy z Litwą, do czasu uzyskania przejezdności obwodnicy Łomży, będzie się odbywał tak jak dotychczas, przez Białystok.
Prace na tym odcinku S61 jeszcze się nie skończyły
Droga uzyskała już przejezdność, ale to nie oznacza, że wszystkie prace się zakończyły.
Nadal będą kontynuowane prace poza ciągiem głównym oddanego odcinka. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627 oraz budowa/przebudowa dodatkowych jezdni tzw. dróg bocznych. Ostateczne zakończenie prac planowane jest w przyszłym roku – informuje GDDKiA.
Wartość tej inwestycji to w sumie 750 mln zł. Koszt całkowity projektu to około 843 mln zł, natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.
Co to jest Via Baltica?
Budowa drogi ekspresowej S61 jest ważna, bo to część europejskiego korytarza transportowego Via Baltica. Tak nazywana trasa łączy się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok. Docelowo ma przejąć ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.
Jak powstawała Via Baltica w Polsce:
19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia) oddana do użytku. Długość: 6,5 km; druga jezdnia oddana wraz z odc. S61 Kolno - Stawiski – 9 sierpnia 2021 r.;
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61;
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia) oddana do ruchu. Długość 8 km. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.;
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk (S61 dwie jezdnie) oddana do ruchu. Długość 12,8 km;
- 14 lipca 2021 roku – odcinek S61 Śniadowo - węzeł Łomża Południe (dwie jezdnie) oddany do użytku. Długość 17 km;
- 9 sierpnia 2021 roku – 2 odcinki S61 Kolno - Stawiski (16,4 km) i Stawiski - Szczuczyn (18 km), dwie jezdnie – udostępnione kierowcom;
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek S61 Wysokie - Raczki (20,17 km), dwie jezdnie – oddany do użytku;
- 13 września 2022 roku – odcinek S61 Szczuczyn - Ełk Południe (23,25 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu;
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek S61 Suwałki - Budzisko (24 km), dwie jezdnie – oddany do ruchu;
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7.16 km) dwie jezdnie, oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód;
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek S61 Ełk Południe - węzeł Wysokie (19,5 km) dwie jezdnie, oddany do użytku;
- 13 października 2023 roku – odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu.
TAK WYGLĄDA BUDOWA DROGI EKSPRESOWEJ S1. CZY TA TRASA BĘDZIE MIAŁA TRZY PASY? ZOBACZ GALERIĘ
Autor: GDDKiA