Ogrodownia w projekcie zieleni wokół Galerii Samochodowej
Ogrodownia przygotowała projekt aranżacji roślinnej, która ozdobi otoczenie rzeźb tworzących Galerię Samochodową przy ulicy Kasprzaka w Warszawie.
Historia Galerii Samochodowej
Kolekcja rzeźb, która obecnie mieści się w pasie między jezdniami ulicy Kasprzaka, powstała podczas Warszawskiego Biennale Rzeźb z Metalu w 1968 roku. Materiały do wykonania rzeźb, które weszły w skład galerii samochodowej dostarczyły Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka i to właśnie ten patronat zadecydował o lokalizacji ekspozycji.
Nowatorski dla tamtej epoki projekt obejmował kilkadziesiąt rzeźb stworzonych przez znanych artystów. Do dnia dzisiejszego zachowała się tylko część z nich. Rzeźby decyzją Zarządu Oczyszczania Miasta trafiły w 2009 roku do pracowni konserwatorskiej, gdzie zostały odnowione i gdzie odzyskały pierwotne barwy. Teraz należy sukcesywnie poprawić oprawę tych rzeźb. Jak to zrobić zostało określone w projekcie, który przygotowała Ogrodownia.
Projekt Ogrodowni
Nazwa Galerii Samochodowej sugeruje adresatów instalacji – z założenia rzeźby mają być oglądane głównie przez kierowców i przechodniów. Projekt zieleni jest spójną wizualnie koncepcją kompozycji roślinnej, która zachowa dobrą widoczność rzeźb z pasów ruchu w obu kierunkach. Opiera się na geometrycznych kształtach, prostych liniach i nie przesadzonej liczbie faktur. Kontrast strzyżonych form krzewów i traw ozdobnych połączono z utrzymaną w jednym stylu nawierzchnią ścieżek i placyków z wylewanego betonu. Beton wybrano nieprzypadkowo – nawierzchnia nawiązuje do przemysłowego a zarazem nowoczesnego charakteru galerii.
Najważniejsze dla uwagi odbiorców pozostają rzeźby, a aranżacja otoczenia służy ich eksponowaniu. Specjalnie dobrane rośliny, których wysokość nie przekroczy 60 cm, rytmicznie otwierają widok na kolejne rzeźby. Trójkątne nasadzenia roślin będą cięte w pasy szerokości 2 metrów, a przedzielą je półmetrowe ścieżki techniczne dla wygodnej pielęgnacji. Kilkucentymetrowe betonowe obrzeża krzewów pozwolą zachować czytelność koncepcji i również ułatwiają pielęgnację. Układ roślin umożliwi uzyskanie dodatkowych prześwitów, które zapewnią dobrą widoczność rzeźb.
W bezpośrednim otoczeniu rzeźb zaprojektowano place z reflektorami umieszczonymi w nawierzchni. Takie rozwiązanie pozwoli na indywidualne podświetlenie każdej z instalacji, bezpieczne jednocześnie dla przejeżdżających kierowców. Ścieżki w pasie międzyjezdniowym łączą placyki z rzeźbami, tworząc główną oś widokową. Wszystkim, którzy zechcą bliżej poznać rzeźby i ich twórców, ścieżki umożliwią dotarcie do każdego z eksponowanych dzieł.
- Otoczenie wokół instalacji to czytelna i nowoczesna kompozycja. Różnorodność kształtów i barw rzeźb najlepiej uzupełni spokojny, wyciszający plan przestrzeni wokół nich. To spoi je w całość. Monochromatyczna aranżacja sprawia, że rzeźby powstałe w latach 60-tych stają się awangardowe. Przenosimy je z poprzedniej epoki w świat nowoczesny – opisuje Agnieszka Duc z Ogrodowni.
Projekt przygotowano na zlecenie Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej, wchodzącego w skład Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.