Opracowano koncepcję przebudowy i rewitalizacji dworca Wrocław Świebodzki

2011-02-14 10:52
Centrum Świebodzkie
Autor: mat.: PKP SA

Konsorcjum firm Biuro Projektowo-Inżynierskie Redan sp. z o.o. oraz Pracownia Projektowa Metropolis opracowało, na zlecenie PKP SA, koncepcję architektoniczo-urbanistyczną i funkcjonalną przebudowy i rewitalizacji dworca Wrocław Świebodzki. W przyszłości na terenach wokół dworca ma powstać centrum handlowo-usługowe oraz nowy budynek dworca.

Koncepcja obejmuje swoim zasięgiem obszar około czterech hektarów zlokalizowanych w centrum Wrocławia, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca, ograniczonym ulicą Tęczową, placem Orląt Lwowskich i Braniborską. Wokół dworca Wrocław Świebodzki zaprojektowano wielofunkcyjne Centrum Świebodzkie o charakterze handlowo-usługowym.

Centrum Świebodzkie
Autor: mat.: PKP

Dworzec Wrocław Świebodzki zostanie wyłączony z obsługi podróżnych. Stanie się obiektem handlowo-usługowym pełniącym również funkcje: kulturalną i hotelową. W skrzydle północnym zaprojektowano rozbudowę Teatru na Świebodzkim, natomiast część centralną obiektu zajmie Centrum Sztuki Współczesnej. Południowe skrzydło obiektu projektanci przeznaczyli na lokale gastronomiczne. Całkowitą nowością jest zlokalizowanie - w zachodnim skrzydle dworca - hotelu wraz z restauracją i centrum spa & wellness. Dawne perony zostaną zadaszone - znajdą się tam pawilony handlowe. 

Obsługę podróżnych zapewni nowy budynek dworca (zlokalizowany za obecnym dworcem Wrocław Świebodzki) wraz z zadaszonymi trzema peronami. Dodatkowo będzie on pełnił funkcje handlowo-usługowe. Budynek nowego dworca będzie łączył się z innymi nowymi budynkami za pomocą nadziemnych łączników, tworząc funkcjonalnie powiązane centrum handlowo-rozrywkowo-biurowe. 

Koncepcja dworca Wrocław Świebodzki przewiduje kompletną przebudowę pl. Orląt Lwowskich, a także przebudowę ulicy Robotniczej. Ta ostatnia stanie się dwupasmową dwujezdniową ulicą rozdzieloną pasem komunikacyjnym, pozostawionym pod torowisko tramwajowe. Koncepcja zakłada również możliwość zastosowania tramwaju dwusystemowego, który za budynkiem Nowego Dworca będzie włączał się w infrastrukturę kolejową. Główny węzeł przesiadkowo-komunikacyjny zaprojektowano przed nowym budynkiem dworca (przystanki tramwajowe, autobusowe, miejsca postojowe dla busów, taksówek, parkingi rowerowe). W koncepcji ujęto również budowę parkingu podziemnego (dwukondygnacyjnego) pod Nowym Placem Orląt Lwowskich.

Centrum Świebodzkie
Autor: PKP SA

Ponadto koncepcja zakłada wprowadzenie zmian w przestrzeni publicznej, stanowiącej bezpośrednie otoczenie historycznego budynku dworca Wrocław Świebodzki, poprzez stworzenie placów o charakterze rekreacyjno-kulturalnym. Najciekawiej prezentuje się projekt placu przed Teatrem na Świebodzkim. Ma tu powstać scena plenerowa wraz z miejscami do siedzenia, a także fontanny. To wszystko w otoczeniu zieleni miejskiej.

Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna i funkcjonalna przebudowy i rewitalizacji dworca Wrocław Świebodzki jest wynikiem porozumienia podpisanego w październiku 2009 roku pomiędzy PKP SA., Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego a Urzędem Miasta Wrocław.

Koncepcja została sfinansowania po połowie ze środków PKP SA i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Jej koszt to około 140 tysięcy złotych. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej