Ostatni z trzech odcinków autostrady A2 gotowy. To już w sumie 20 km nowej autostrady
Autor: GDDKiA
18 grudnia GDDKiA oddała do ruchu ostatni z trzech odcinków autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód
18 grudnia GDDKiA oddała do ruchu ostatni z trzech odcinków autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód. Odcinek za 530 mln zł wybudowała firma Stecol Corporation.
Spis treści
- 13 km nowej autostrady A2 na wschód od Warszawy
- To odcinek A2 budowany przez chińską firmę
- A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce - daty otwarcia
- A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski
- Autostrada A2 wschód - zachód
13 km nowej autostrady A2 na wschód od Warszawy
Od 18 grudnia kierowcy mogą już jeździć łącznie 20 km autostrady A2. Do prawie 13-kilometrowego odcinka Groszki – Siedlce Zachód dołączyły fragmenty sąsiednich odcinków A2 udostępnionych w sierpniu br. To 3,6 km odcinka Kałuszyn – Groszki i początek Siedlce Zachód - Siedlce Południe (3,4 km). Łącznie w tym roku oddano do ruchu blisko 38 km autostrady A2.
To odcinek A2 budowany przez chińską firmę
Odcinek Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, zrealizowała firma Stecol Corporation. Koszt umowy to około 530 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS) wyniosło łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstała ok. 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt.
Wybudowany został również układ dróg do obsługi ruchu lokalnego. Szeroki pas rozdziału pomiędzy jezdniami, który stanowi rezerwę pod rozbudowę o dodatkowy pas ruchu w przyszłości, wykonaliśmy w innej technologii. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowaliśmy utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
Czytaj też:
A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce - daty otwarcia
Przypomnijmy. Na wschód od Warszawy powstaje prawie 37,5-kilometrowy odcinek autostrady A2. Budowę trasy Mińsk Mazowiecki – Siedlce podzielono na trzy odcinki. Każdy z nich budowała inna firma i każdy z nich miał inne zaawansowanie robót.
- Odcinek Kałuszyn – Groszki budowała firma Intercor – otwarto 8 sierpnia 2024
- Odcinek od węzła Groszki (bez węzła) do węzła Siedlce Zachód (dawniej Gręzów) (bez węzła) – Stecol Corporation - otwarto 18 grudnia 2024 r.
- Odcinek od węzła Siedlce Zachód (dawniej Gręzów) (z węzłem) do węzła Siedlce Południe (dawniej Swoboda) (z węzłem) – otwarto 29 sierpnia 2024. Budowała go Polaqua.
A2 do Białej Podlaskiej i granicy Polski
W realizacji są kolejne cztery odcinki autostrady do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km, które planujemy oddać do ruchu w 2025 r. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na z pozostałych trzech.
W przygotowaniu jest też przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości ok. 32 km. 11 grudnia br. ogłosiliśmy przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec – Dobryń. Przetarg dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca planujemy ogłosić w I kwartale 2025 r. W trakcie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są zadania od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz od Kijowca do Dobrynia. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.
Autostrada A2 wschód - zachód
Oddany dziś odcinek jest elementem dłuższego ciągu autostrady A2. W ruchu krajowym połączy tereny na wschód od Warszawy, leżące wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce, zwiększając konkurencyjność regionu. Skrzyżuje się też z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.
- Przygotowujemy poszerzenie 89 km tej trasy, od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa, o dodatkowy pas ruchu. Projektanci przygotowują dokumentację. W październiku br. złożone zostały wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. W przyszłym roku ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy, której realizacja przypada na lata 2026-2029- zapewnia GDDKiA.
Czytaj też:
- To będzie najdłuższy tunel w Polsce! Będzie miał pięć kilometrów długości. Jest przetarg
- „Zakręt idiotów” w Bielsku-Białej za chwilę zniknie z mapy. Będzie zjazdem z węzła na drodze ekspresowej S1
- Rekordowy podwodny tunel powstaje na Bałtyku. Będzie gotowy za kilka lat