Osuwisko na drodze w Kasinie Wielkiej zlikwidowane. Droga już przejezdna
Autor: GDDKiA
Przez pięć miesięcy ekipy drogowców dwoiły się i troiły, by zlikwidować skutki i przyczyny osuwania się terenów pod DK 28 w Kasinie Wielkiej. Droga dosłownie „zjechała” tam ze zbocza. Udało się ją naprawić i umocnić. Drogę zbudowano na betonowych palach i ogromnych gwoździach. Już jest przejezdna.
Spis treści
- Naprawa osuwiska i odbudowa drogi w Kasinie Wielkiej
- Drogę trzymają w miejscu zbrojone pale i 20-metrowe gwoździe
- Nowa nawierzchnia DK 28 w Kasinie Wielkiej
Naprawa osuwiska i odbudowa drogi w Kasinie Wielkiej
Na początku budowlańcy musieli wzmocnić teren, by mógł tam wjechać ciężki sprzęt. Rozebrano nawierzchnię jezdni i warstwę ziemi o łącznej grubości około 2 metrów. W grunt wbito wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 gwoździ o długości 16 m i średnicy 3,8 cm. Następnie połączono te gwoździe zbrojeniem (tzw. zbrojenie oczepu) i je zabetonowano.
W tak powstałą ścianę, we wcześniej przygotowanych miejscach, wbito pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 m.
Dzięki temu zbudowaliśmy konstrukcję, która stabilizuje teren osuwiska i pozwoliła nam bezpiecznie wykonać palowanie gruntu – informuje Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie.
Drogę trzymają w miejscu zbrojone pale i 20-metrowe gwoździe
Do maja wywiercono i zabetonowano 96 zbrojonych pali, z których każdy ma długość 20 m.
Na niespełna 100-metrowym odcinku osuwiska powstała podziemna konstrukcja, której łączna długość to prawie 2 km. Pale są tak długie, gdyż musiały zostać zakotwiczone w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska.
Czytaj też: Z tego rusztu nie zjedzie już jezdnia. Tak naprawiają osuwisko w Kasinie Wielkiej
Na tak zabezpieczonym osuwisku zbudowano w żelbetowy ruszt – kratownicę, która łączy wywiercone wcześniej pale. Do jej budowy zużyto 244 metry sześcienne betonu. Pale są wywiercone w trzech rzędach, w każdym po 32. Dwa rzędy zostały połączone belką grubości 0,5 m, belka łącząca trzeci rząd będzie ma 1 m. Długość każdej belki to 94 m. Wszystkie są ze sobą połączone poprzecznie.
Nowa nawierzchnia DK 28 w Kasinie Wielkiej
W ostatnich tygodniach odbudowano korpus drogi i ułożono nawierzchnię. Końcowy etap prac objął roboty wykończeniowe, przygotowanie poboczy, montaż barier i znaków, a także uporządkowanie terenu. Dodatkowo na odcinku około 120 m skarpa została zabezpieczona koszami gabionowymi. To metalowe kosze z siatki wypełnione kamieniami, które stabilizują teren. Powstało też odwodnienie, które odprowadza wody gruntowe do przepustu pod drogą.
Na osuwisku powstaje 100-metrowa „estakada” na zasypanych ziemią 20-metrowych podporach
Autor: GDDKiA
16- i 22-metrowe gwoździe zatrzymały osuwanie się jezdni na DK 28 w Kasinie Wielkiej. Teraz ich działanie wesprze jeszcze 96 betonowych pali, długich na 20 metrów.
Czytaj też:
- Droga ekspresowa S3 na Dolnym Śląsku gotowa. 31 lipca otwarcie! Tak wygląda
- Anna i Krystyna gotowe do pracy. Zaczął się rozruch technologiczny maszyn TBM na placu budowy drugiej linii metra
- Krakowskie Centrum Muzyki ma już wiechę. Z placu budowy zniknęły żurawie
- Spółka CPK ogłosiła przetarg na budowę tunelu dla kolei dużych prędkości