Oto podziemne królestwo Katarzyny w Łodzi. Tunele, przystanki i dworzec
Autor: Jakub Mazurkiewicz
Start maszyny TBM Katarzyna
21 czerwca maszyna TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu, który połączy Dworzec Fabryczny ze stacjami Kaliska i Żabieniec. TBM wyruszyła z bloku postojowego, który znajduje się w najgłębszym punkcie tunelu - 26 m pod ziemią. Inwestycja za 2 mld zł otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i podmiejskie. Byliśmy na budowie łódzkich tuneli i dworca.
Spis treści
- Katarzyna znowu drąży tunel pod Łodzią
- Wzmocnili grunt nad tunelami w Łodzi
- Mieszkańcy domów muszą je opuścić, gdy drąży pod nimi Katarzyna
- Druga maszyna, TBM Faustyna coraz bliżej Kozin
- Tunel średnicowy w Łodzi
- Tak wygląda Katarzyna - maszyna TBM do drążenia tunelu kolejowego w Łodzi ZDJĘCIA
Katarzyna znowu drąży tunel pod Łodzią
TBM Katarzyna wyruszyła z bloku postojowego (zlokalizowanego w rejonie ul. Mielczarskiego, tuż za przystankiem Łódź Polesie), w którym zatrzymała się, aby wykonawca inwestycji, PBDIM mógł przeprowadzić wzmocnienia terenu pod budynkami mieszkalnymi w centrum Łodzi. TBM wykonał do tej pory ok. 1 km z 2,3 km tunelu (zaawansowanie ok. 45 proc.).
Wzmocnili grunt nad tunelami w Łodzi
Wzmocnienie gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu było niezbędne, ponieważ aż 28 z nich jest w złym i awaryjnym stanie technicznym. Kluczowy element wzmocnienia to budowa tzw. szachtów. Szacht jest wykopem technologicznym o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m, w którym specjalistyczna maszyna wykonuje tzw. iniekcje, czyli wtłoczenie w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Łącznie na odcinku Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna powstanie 15 szachtów.
Czytaj też: "Wielka Kaśka" z ostrymi zębami znowu zaczęła się wgryzać w ziemię pod Łodzią
Wykonanie wzmocnienia gruntu w 3 pierwszych szachtach umożliwiło kontynuację drążenia przez TBM Katarzynę. Kolejne iniekcje będą realizowane wraz z postępem drążenia.
Mieszkańcy domów muszą je opuścić, gdy drąży pod nimi Katarzyna
Dla bezpieczeństwa użytkowników i mieszkańców na czas przejścia TBM pod daną posesją lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu zmienią tymczasowo miejsce zamieszkania (tzw. relokacja). Jest to działanie stricte profilaktyczne. Na odcinku między przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście relokacja obejmie ok. 900 lokatorów zamieszkałych pod 26. adresami.
W pierwszej kolejności zmiana miejsca zamieszkania obejmie około stu lokatorów z budynków przy ul. Legionów 57 i 59. Zamieszkają oni w pobliskich hotelach: Hotelu Mazowieckim, Hotelu Borowieckim, Hotelu Focus i Hotelu Tobaco. Podczas pobytu od 20 czerwca do około 5 lipca będą mieli zapewniony nocleg i wyżywienie. Ich lokale będą chronione przez 24 godziny na dobę. Kolejni mieszkańcy będą informowani o przejściu TBM pod ich nieruchomościami z wyprzedzeniem. Konkretne daty czasowej relokacji zostaną przekazane zainteresowanym na ok. 10 dni przed planowaną zmianą miejsca zamieszkania.
Druga maszyna, TBM Faustyna coraz bliżej Kozin
Na odcinku o długości ok. 750 metrów mechaniczny „kret” buduje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Faustyna wykonała ponad 670 metrów i przechodzi obecnie pod Al. Włókniarzy. Do przystanku Koziny dotrze na początku lipca. Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.
Zobacz: Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?
Wykonawca systematycznie realizuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Na Polesiu po przejściu dużego TBM, prowadzone są prace wykończeniowe płyty dennej na głębokości 26 metrów. Na przystanku Śródmieście budowane są ściany szczelinowe. Kontynuowane jest przekładanie instalacji teletechnicznych kolidujących z realizacją ścian. Na Kozinach wybieramy ziemię na najniższym poziomie przystanku -3. Budowana jest tzw. kołyska dla mniejszej tarczy TBM Faustyny, w której zatrzyma się po wydrążeniu trzeciego tunelu jednotorowego. Przy Dworcu Fabrycznym przybywa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.
Tunel średnicowy w Łodzi
Tunel średnicowy w Łodzi to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” - kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
PLK SA złożyły wniosek o fazowanie projektu tj. podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 r. ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy tunelu i rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy od grudnia 2026 roku.
Tak wygląda Katarzyna - maszyna TBM do drążenia tunelu kolejowego w Łodzi ZDJĘCIA
Autor: PKP PLK/Łukasz Brylowski