Oto zwycięzcy Rankingu Muratora - Najciekawsze inwestycje 2023 w kategorii „Inwestycje drogowe”
W 2023 roku powstało w Polsce sporo nowych inwestycji infrastrukturalnych. Wybudowano ważne odcinki dróg i linii kolejowych, dworce, mosty. Oto inwestycje, które najbardziej spodobały się naszej redakcji. Wybraliśmy dla Państwa TOP7 najciekawszych inwestycji 2023 roku w Rankingu Muratora. Oto zwycięzcy w kategorii „Inwestycje drogowe”.
Oto zwycięzcy Rankingu Muratora w kategorii „Inwestycje drogowe”
Celem Rankingu Muratora jest wskazanie najciekawszych inwestycji publicznych minionego roku. Spośród budynków, dróg, linii kolejowych i innych obiektów, które opisywaliśmy w naszym serwisie, jury Muratora wybrało te, które w naszej subiektywnej ocenie najbardziej zwracały uwagę i przyciągały wzrok. Dla jurorów liczyły się m.in. takie cechy jak innowacyjność, użyteczność i walory estetyczne, sposób budowania. W każdej z czterech kategorii rankingu wyróżniono 7 najciekawszych projektów.
W każdej z czterech kategorii rankingu wyróżniliśmy 7 najciekawszych projektów. Zestawienie ma charakter subiektywny, jest wskazaniem managerów i redaktorów z Grupy Murator, dzień po dniu śledzących imponujące zmiany na placach budów w całym kraju. Wybrane przez nas obiekty podobają się i imponują nam po prostu najbardziej.
Oto, wskazani przez nasze jury zwycięzcy Rankingu Muratora w kategorii „Inwestycje drogowe”:
- Tunel w Świnoujściu
- Koniec budowy autostrady A1
- Most nad Dunajcem
- Ring obwodnic Łodzi
- Budowa S3 Kamienna Góra - Lubawka
- Budowa połączenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
- Autostrada A18 z dwoma jezdniami
Niewątpliwie największą i najciekawszą pod względem budowy inwestycją, zakończoną w 2023 roku był tunel pod Świną w Świnoujściu. Jako jeden z pierwszych w Polsce (pierwszy był tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku) tuneli drogowych był drążony przez ogromną maszynę TBM. Znacznie poprawił i ułatwił dojazd na Wyspę Wolin. Nie ma już konieczności korzystania z promów. Dlatego tunel w Świnoujściu nie miał konkurencji i został w Rankingu naszym numerem jeden.
Rozwój infrastruktury drogowej to inwestycja w przyszłość, dlatego tak ważne jest wskazywanie kierunku, w jakim powinniśmy zmierzać rozwijając się jako kraj. Drogi, innowacyjne metody budowy mostów, wiaduktów czy tuneli to nowoczesność, z której korzystamy na co dzień, warto więc wyróżnić najbardziej innowacyjne i użyteczne przedsięwzięcia – podsumowali członkowie jury Rankingu Muratora.
Przypomnijmy, że Ranking Muratora obejmował cztery kategorie. Poza inwestycjami drogowymi wyróżniliśmy również:
- najciekawsze inwestycje samorządowe 2023 r.,
- najciekawsze inwestycje kolejowe 2023 r.,
- najciekawsze renowacje zabytków 2023 r.
W imieniu jury gratulujemy wszystkim uczestnikom. Pełną listę inwestycji, na które zwróciliśmy uwagę w tym roku, można zobaczyć na stronie Rankingu Muratora.
Jak wybraliśmy najciekawsze inwestycje 2023 r.?
Do udziału w Rankingu Muratora kwalifikowały się wszystkie inwestycje publiczne, które zostały zakończone w 2023 r. W przypadku inwestycji etapowanych pod uwagę brano jedynie etap, który został sfinalizowany w minionym roku.
Spośród wielu projektów wybraliśmy po 10 najbardziej się wyróżniających w każdej z czterech kategorii (inwestycje drogowe, kolejowe, renowacje zabytków oraz samorządowe obiekty użyteczności publicznej). Następnie z każdej dziesiątki wyłoniliśmy TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 r.
Wyboru zwycięzców Rankingu Muratora dokonało jury w składzie:
- Maciej Gładysiewicz, business unit director Grupy Murator,
- Piotr Laskowski, redaktor naczelny murator.pl,
- Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl,
- Anna Dziedzic, wydawca,
- Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca.
Zachęcamy do śledzenia serwisów murator.pl, muratorplus.pl i architektura.muratorplus.pl, w których na bieżąco opisujemy ciekawe inwestycje z Polski i świata oraz radzimy w kwestiach związanych z budową, remontem i ogrodem.
O swoich faworytach w rankingu mówią:
Piotr Laskowski: Do czasu otwarcia tunelu Świnoujście było jedynym dużym polskim miastem bez stałego połączenia centrum z resztą kraju. Ta przygotowywana od dekad inwestycja zdecydowanie poprawiła jakość życia mieszkańców i turystów, którzy nie muszą teraz specjalnie planować podróży do dzielnic po drugiej stronie cieśniny. Jej pokonanie samochodem przez tunel zajmuje zaledwie dwie minuty zamiast blisko godziny, a nawet paru godzin w sezonie letnim, które zajmowała podróż promem.
Anna Dziedzic: Dla mnie najbardziej potrzebne i najciekawsze spośród biorących udział w rankingu były dwie - tunel w Świnoujściu i zakończenie budowy autostrady A1. Tunel doceniają nie tylko mieszkańcy ale i turyści. Zrozumie to każdy, kto choć raz musiał korzystać z promu w Świnoujściu. Osobnego dla mieszkańców - osobnego dla turystów. Tunel rozwiązuje ten problem raz na zawsze. Poza tym drążenie tunelu było naprawdę dużym wydarzeniem na skalę kraju. To, po tunelu pod Martwą Wisłą drugi tunel drogowy drążony maszyną TBM. Zakończenie budowy autostrady, choć może nie jest inwestycją bardzo innowacyjną, to niezmiernie ważną dla układu komunikacyjnego Polski.
Listen on Spreaker.