Park Kolejowy w Krakowie. Budowa złapała zadyszkę, ale miasto znalazło dodatkowe fundusze

2024-07-23 8:52

Park Kolejowy powstaje na terenach sąsiadujących z nową estakadą kolejową przecinającą centrum Krakowa. Będzie to zielona oś prowadząca wzdłuż torów, która stworzy spacerowy i rekreacyjny pas od Starego Miasta przez Kazimierz na Stare Podgórze. Z inwestycją są jednak problemy.

Spis treści

  1. Park Kolejowy podzielony na etapy
  2. Kolejne etapy w Parku Kolejowym
  3. Bezpieczna droga rowerowa
  4. W sierpniu kolejne prace
Murator Remontuje: test kołków montażowych
Materiał sponsorowany

Założenie parku umożliwiła modernizacja odcinka głównej linii kolejowej przecinającej centrum Krakowa, którędy prowadzi międzynarodowa trasa kolejowa E30. W jej wyniku znikł rozdzielający miasto od ponad 165 lat ziemny nasyp estakady kolejowej, który zastąpiony został betonowymi wiaduktami. Oddzielone dawniej nasypem kolejowym części Krakowa zyskały połączenie, a miasto mnóstwo terenów do zagospodarowania. W przyszłości ma tu być nasadzonych 200 drzew, 47 tys krzewów, 22 tysiące bylin i 1160 m2 łąk kwietnych.

Park Kolejowy podzielony na etapy

Obszar nowego parku w centrum miasta ma obejmować tereny po obu stronach Wisły wzdłuż betonowych estakad linii kolejowej od ul Kopernika aż po ul. Powstańców Wielkopolskich na Podgórzu. To obszar rozciągnięty na długości niemal 2,5 km. Stąd całe przedsięwzięcie zostało podzielone na dwie części. Na początku zaplanowana została część inwestycji od ul. Kopernika na Starym Mieście do ul. Podgórskiej nad Wisłą. Ten ponad kilometrowy odcinek podzielony został na etapy. W I etapie miał powstać park wzdłuż estakady i ul. Blich między Kopernika a Grzegórzecką. Tutaj najwcześniej kolejarze zakończyli prace budowlane przy modernizacji linii.

Kolejne etapy w Parku Kolejowym

Po zakończeniu pierwszego etapu miały zostać realizowane kolejno dwa następne odcinki – od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej na Kazimierzu i między ulicami Dekerta i Limanowskiego na Podgórzu. W pierwszej z niej zaplanowano m.in. strefę sportową z boiskami do piłki nożnej, koszykówki i skatepark oraz usługi i parkingi rowerowe. W drugiej strefę gastronomiczną, plac zabaw i strefę relaksu.

Bezpieczna droga rowerowa

W ramach parku zaplanowana została także wygodna ścieżka rowerowa. Brakowało dotąd takiego bezpiecznego rowerowego połączenia przecinającego gęsto zabudowane części centrum Krakowa z mocno obciążonymi ruchem ulicami. Jest już gotowa kładka pieszo-rowerowa obok nowych mostów kolejowych na Wiśle pomiędzy Kazimierzem z Zabłociem na Podgórzu. Ma już wygodny zjazd, którym połączy się ze ścieżką w Parku Kolejowym. Są też wygodne zjazdy na ulice i bulwary wiślane.

W sierpniu kolejne prace

Plany były bardzo ambitne i pierwotnie Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie przewidywał udostępnienie pierwszego fragmentu między Kopernika a Grzegórzecką już w 2022 r., ale na drodze stanęły m.in. uzgodnienia z konserwatorem zabytków oraz późniejsze niż to było planowane przekazanie terenu przez budujących linię kolejową. Firma, z którą podpisano umowę jeszcze w 2022 r. weszła na plac budowy rok później. Prace rozpoczęły się na początku lipca 2023 r.

"Gazeta Krakowska" donosi, że mieszkańcy skarżą się na opieszałość wykonywanych prac. Do tej pory udało się wykonać prace podziemne związane z siecią kanalizacji i elektryczną. Wykonanie całego parku miało pochłonąć około 10 mln zł. Uwzględniając wykonane prace instalacyjne na dokończenie inwestycji potrzeba jeszcze 8 mln zł. Na razie jednak wciąż w miejscu, gdzie miał być plac zabaw jest plac... budowy. To wszystko ma się zmienić w sierpniu, kiedy znowu rozpoczną się prace. Miastu udało się wygospodarować 3,5 mln zł na kolejne roboty pod estakadami. Po oczyszczeniu rozpocznie się montaż elementów małej architektury, w tym urządzeń do zabawy dla dzieci. Wykonana zostanie też ścieżka rowerowa między ulicami Kopernika i Grzegórzecką; będzie połączeniem dróg dla rowerów już istniejących na wyżej wymienionych ulicach. 

Remont Bastionu Sakwowego we Wrocławiu. Zobacz, jak się zmienił

Listen to "Okna - Plastikowe czy drewniane? MUROWANE STARCIE" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej